ILPB1/4511-1-707/15-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/4511-1-707/15-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2015 r. (data wpływu 14 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.); (dalej: Ustawa PIT).

Wnioskodawca jako bezpośredni wspólnik spółki osobowej (dalej: Spółka Osobowa) lub/i wspólnik innej spółki osobowej będącej w sposób bezpośredni lub pośredni wspólnikiem Spółki Osobowej będzie rozpoznawał dla celów podatkowych, zgodnie z art. 8 Ustawy PIT odpowiednią część przychodów oraz kosztów Spółki Osobowej.

Zgodnie z zamierzeniami biznesowymi, Spółka Osobowa będzie uzyskiwała przychody z tytułu udzielania praw do korzystania ze znaku towarowego, objętego prawem ochronnym nadanym przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Znak). W szczególności, licencja na korzystnie ze Znaku może być udzielona na rzecz innej spółki osobowej, której wspólnikiem (bezpośrednim lub pośrednim) będzie Wnioskodawca. Udzielanie licencji na korzystanie ze Znaku będzie mieściło się w zakresie działalności Spółki Osobowej określonym w umowie spółki i odzwierciedlonym w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (PKD: 77.40.Z). Co więcej, działalność w tym zakresie będzie wiodącym obszarem działalności Spółki Osobowej, a przychody z tego tytułu będą stanowiły większość przychodów generowanych z tytułu działalności prowadzonej w ramach Spółki Osobowej. Spółka Osobowa zostanie przy tym wyposażona w odpowiednie zasoby materialne oraz ludzkie służące prowadzeniu działalności zarówno w zakresie odpłatnego udzielania licencji na korzystanie ze Znaku, jak również świadczenia na rzecz licencjobiorców usług w obszarze marketingu i wsparcia sprzedaży.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie do przychodów z działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT przychodów przypisywanych Wnioskodawcy, wynikających z działalności Spółki Osobowej polegającej na udzielaniu licencji na używanie Znaku oraz świadczeniu usług wspierających marketing oraz sprzedaż licencjobiorców.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody przypisane Wnioskodawcy, które wynikać będą z działalności Spółki Osobowej polegającej na udzielaniu licencji na używanie Znaku oraz świadczeniu usług wspierających marketing oraz sprzedaż licencjobiorców należy kwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT.

Przepisem regulującym zasady opodatkowania dochodów z tytułu uczestnictwa w spółkach osobowych jest art. 8 Ustawy PIT, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku (udziału), oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z przytoczoną regulacją w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki, która nie ma osobowości prawnej, podatnikiem podatku dochodowego jest nie spółka, lecz jej wspólnicy. Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedstawionego stanu faktycznego, w przypadku Spółki Osobowej, podatnikami podatku dochodowego będą co do zasady jej wspólnicy. W przypadku gdy wspólnikiem spółki osobowej jest inna spółka osobowa, podatnikami podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych w związku z działalnością pierwszej z wymienionych spółek osobowych są między innymi wspólnicy drugiej z wymienionych spółek osobowych.

W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca będzie zatem podlegał opodatkowaniu z tytułu bezpośredniego lub/i pośredniego udziału w Spółce Osobowej.

W celu ustalenia sposobu opodatkowania przychodów, niezbędne jest ustalenie właściwego ich źródła. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 Ustawy PIT odrębnymi źródłami przychodów są m.in. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT). Przy czym przez działalność gospodarczą zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy PIT, rozumie się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych.

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 214-9.

W odniesieniu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, ustawodawca wskazał dodatkowo w ramach art. 14 Ustawy PIT, iż za przychód z działalności, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Należą do nich co do zasady wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tejże ustawy.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki Osobowej będzie m.in. udzielanie licencji na Znak (PKD. 77.40). W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Spółka Osobowa dokonywać będzie owych czynności w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, uzyskany z tego tytułu przychód będzie podlegał opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej. Przy czym, aby owe działania mogły być traktowane za wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, spełnione powinny być warunki, o których mowa w art. 5a pkt 6 Ustawy PIT. Oznacza to, że działalność powinna być wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany. Należy mieć na uwadze, że planowane działania Spółki Osobowej, polegające na udzielaniu licencji na używanie Znaku, będą prowadzone w sposób zorganizowany i ciągły. Owa działalność będzie główną działalnością Spółki Osobowej. Większość przychodów Spółki Osobowej, założonej w celu prowadzenia działalności gospodarczej, będzie generowana w związku z odpłatnym udzielaniem licencji na korzystanie ze Znaku. Spółka Osobowa będzie świadczyła również na rzecz licencjobiorców dodatkowe usługi wsparcia w zakresie marketingu i wspierania sprzedaży. Wsparcie to będzie bezpośrednio związane ze świadczeniem usług w zakresie udzielania praw do korzystania ze Znaku.

W rezultacie, nie ulega wątpliwości, iż działalność prowadzona w ramach działalności Spółki Osobowej polegająca na udzielaniu licencji na używanie Znaku będzie wykazywała znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w Ustawie PIT. Spełnione będą bowiem wszystkie znamiona prowadzenia działalności gospodarczej wskazane przez ustawodawcę. Spółka Osobowa będzie bowiem prowadziła działalność w zakresie udzielania licencji na korzystanie ze Znaku w sposób zarobkowy (w szczególności generowane będą z tego tytułu przychody stanowiące większość przychodów Spółki Osobowej), zorganizowany (w szczególności Spółka Osobowa odpłatnie nabędzie aktywa o znaczącej wartości w celu uzyskiwania przychodów z opłat licencyjnych jak i uzyskiwania dalszych przysporzeń wynikających z budowania wartości tego aktywa) i ciągły (podejmowane działania związane z budowaniem wartości Znaku i zawierane umowy licencyjne będą długoterminowe). Ponadto, Spółka Osobowa zostanie przy tym wyposażona w odpowiednie zasoby materialne oraz ludzkie służące prowadzeniu działalności, zarówno w zakresie odpłatnego udzielania licencji na korzystanie ze Znaku, jak również innej działalności w tym w zakresie świadczenia na rzecz licencjobiorców usług wsparcia w zakresie marketingu i wspierania sprzedaży.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w licznych interpretacjach, w tym interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2014 r. (sygn. IBPBI/1/415-673/14/ESZ) w której to Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż: "(...) w sytuacji gdy przedmiotem działalności gospodarczej spółki jawnej jest m.in. udzielenie licencji na znak towarowy, a Wnioskodawca jako przyszły wspólnik spółki komandytowej, będącej wspólnikiem ww. spółki jawnej, będzie uzyskiwał z tego tytułu przychody, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki osobowej, to uzyskany dochód z tego tytułu będzie podlegał u Wnioskodawcy opodatkowaniu według zasad właściwych dla źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność".

Podobne stanowisko zostało również przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 20 sierpnia 2014 r. (sygn. IBPBI/1/415-574/14/JS) w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przyznał, że: "jeżeli podejmowane przez Wnioskodawcę działania polegające na udostępnianiu znaku towarowego mają (będą miały) charakter zarobkowy, ciągły i zorganizowany, a więc spełnione będą określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesłanki, to działania te mogą (będą mogły) być uznane za prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, a uzyskany w jej ramach przychód z tytułu udzielania licencji na korzystanie ze znaku towarowego, stanowi (będzie stanowić) przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej"

Analogiczny pogląd został wyrażony przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 8 sierpnia 2013 r. (sygn. ITPB1/415-584/13/PSZ) zgodnie z którą: "w sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest udzielenie licencji na znak towarowy, a Wnioskodawczyni będzie dokonywała takiej transakcji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to uzyskany dochód z tego tytułu będzie podlegał u Wnioskodawczyni opodatkowaniu według zasad właściwych dla źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody przypisane Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 Ustawy PIT, które wynikać będą z działalności Spółki Osobowej, polegającej m.in. na udzielaniu licencji na korzystanie ze Znaku oraz świadczeniu usług wspierających marketing oraz sprzedaż licencjobiorców, należy kwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl