ILPB1/4511-1-241/15-5/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/4511-1-241/15-5/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2015 r. (data wpływu 17 lutego 2015 r.) uzupełnionym w dniu 11 maja 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie innych skutków związanych z wstąpieniem do spółki nowego wspólnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładów do spółki jawnej przez nowego wspólnika oraz w zakresie innych skutków związanych z wstąpieniem do spółki nowego wspólnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 27 kwietnia 2015 r. znak ILPB1/4511-1-241/15-2/AA na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 kwietnia 2015 r., natomiast w dniu 11 maja 2015 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 7 maja 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednym z dwóch wspólników w spółce jawnej. Obaj wspólnicy są osobami fizycznymi. Planowane jest przystąpienie do tej spółki kolejnego wspólnika - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przystąpienie nowego wspólnika nastąpi poprzez zmianę umowy spółki i wniesienie wkładu.

Dotychczasowo Wnioskodawca rozliczał podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. Ustalana na tej podstawie kwota korygowana była o sporządzony na koniec roku remanent i od tak obliczonego dochodu Wnioskodawca odprowadzał podatek dochodowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie innych skutków związanych z wstąpieniem do spółki nowego wspólnika.

Czy w związku z przystąpieniem nowego wspólnika do spółki jawnej dniem sporządzenia remanentu jest dzień poprzedzający przystąpienie nowego wspólnika do spółki.

Pytanie wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 24a PdofU osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są zobowiązane prowadzić w odpowiedni sposób podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Na podstawie art. 5b ust. 2 PdofU jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec analizy powyższych przepisów sposób ustalenia dochodu dla Wnioskodawcy reguluje przepis artykułu 24 ust. 2 PdofU. Mianowicie, u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Obowiązek sporządzenia remanentu w sytuacji wstąpienia do spółki nowego wspólnika w trakcie roku podatkowego wynika z przepisu paragrafu 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. Nr 0, poz. 1037 z późn. zm.), zwany dalej rozporządzeniem. Sporządzenie remanentu ma na celu ustalenie faktycznego dochodu przypadającego w danym okresie na poszczególnych wspólników. Sporządzony remanent stanie się jednocześnie remanentem początkowym.

O zamiarze dokonania przedmiotowego remanentu każdy ze wspólników obowiązany jest zawiadomić właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Zawiadomienie takie powinno dotrzeć do organu podatkowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia remanentu (por. § 28 ust. 4 rozporządzenia).

Przepis paragrafu 27 rozporządzenia nie przesądza jednak w którym momencie remanent powinien być sporządzony (ustawodawca posługuje się sformułowaniem "w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności").

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obowiązek sporządzenia remanentu w związku z wstąpieniem nowego wspólnika do spółki, i w konsekwencji zmiany proporcji udziałów, powinien zostać wykonany w przeddzień przystąpienia nowego wspólnika. Za dzień przystąpienia nowego wspólnika powszechnie uznaje się dzień zmiany umowy spółki a nie moment zarejestrowania zmiany w KRS. Wpis do KRS w tym zakresie ma bowiem charakter deklaratoryjny.

Powyższe stanowisko poparte jest licznymi interpretacjami wydanymi przez odpowiednie organy, przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2014 r. o numerze ILPB1/415-337/14-2/AA.

Przystąpienie nowego wspólnika do istniejącej już spółki jawnej wiąże się ze zmianą umowy spółki, która powinna nastąpić w formie pisemnej, pod rygorem nieważności - identycznie jak w przypadku umowy pierwotnej (wymaga tego dyspozycja art. 23 k.s.h.).

Konsekwencją przystąpienia nowego wspólnika do spółki jawnej jest zmiana proporcji praw do udziału w zysku tej spółki przysługujących poszczególnym wspólnikom. Każda zaś zmiana proporcji praw do udziału w zysku spółki jawnej powinna być odpowiednio uwzględniona w rozliczeniu podatku dochodowego jej poszczególnych wspólników.

W takiej sytuacji, poszczególni wspólnicy spółki jawnej powinni ustalić swoje przychody i koszty uzyskania przychodów za dany rok podatkowy, odpowiednio za okres: od 1 stycznia do dnia poprzedzającego przystąpienie nowego wspólnika, proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku przysługującego każdemu ze wspólników - zgodnie z dotychczasową umową spółki, od dnia przystąpienia nowego wspólnika do 31 grudnia, z uwzględnieniem zmienionej proporcji praw do udziału w zysku przysługujących każdemu ze wspólników - zgodnie ze zmienioną umową spółki, w związku z rozszerzeniem jej składu osobowego.

Wedle oceny Wnioskodawcy, fakt przystąpienia nowego wspólnika nie wywoła w jego sytuacji innych skutków na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładów do spółki jawnej przez nowego wspólnika został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/4511-1-241/15-4/AA.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl