ILPB1/4511-1-198/16-2/IM - Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży ryb.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/4511-1-198/16-2/IM Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży ryb.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2016 r. (data wpływu 29 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży ryb - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży ryb.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, który prowadzi działalność związaną z hodowlą ryb. Nieruchomość, na której znajduje się zbiornik wodny stanowi w części własność Wnioskodawcy, na podstawie umowy sprzedaży zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w pozostałej zaś części stanowi ona własność tejże jednostki samorządu, będąc w posiadaniu zależnym Wnioskodawcy, na podstawie umowy dzierżawy z dnia 5 listopada 2015 r. zawartej na czas określony 3 lat z wymienioną jednostką samorządu terytorialnego, z przeznaczeniem do rybackiego użytkowania. Wnioskodawca, po zakończeniu prac niezbędnych prac konserwacyjnych akwenu jak również jego otoczenia, oraz dokonaniu niezbędnego zarybienia oraz innych zabiegów w ramach prowadzenia racjonalnej działalności rybackiej, zamierza dokonywać zarówno samodzielnego połowu ryb celem ich dalszej sprzedaży, jak również sprzedaży ryb do samodzielnego połowu na podstawie umowy cywilnoprawnej, to jest tzw. zezwolenia na połów ryb. Warunki połowu o którym mowa określać będzie regulamin, w treści ustalonej już przez Wnioskodawcę. Zgodnie z nim kupujący ma określoną limitami liczbę, gatunek oraz wielkość ryb, jaką może on w ramach zawartej umowy kupić. W ramach dokonanej sprzedaży kupujący może uzyskać przy pomocy własnych, dozwolonych prawem środków (amatorski połów) określoną ilość produktów (ryb świeżych) stanowiących własność rolnika ryczałtowego. Za zezwolenie, rolnik ryczałtowy pobiera od kupującego opłatę.

W ramach prowadzonego użytkowania rybackiego Wnioskodawca prowadzi racjonalną gospodarkę rybacką poprzez m.in. nadzór ichtiologiczny, ochronę przed kłusownictwem, regulację nadmiernie rozwiniętych populacji drapieżników naturalnych, regulację właściwych stosunków ilościowych pogłowia ryb, połowy oraz zarybianie materiałem pochodzącym z własnej produkcji i z zakupu. Zabiegi te służą zbudowaniu zasobu ryb celem jego wykorzystania zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki.

Zgodnie z ustawą z dnia 10 czerwca 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 750 z późn. zm.) ryby i inne organizmy wodne żyjące w wodzie stanowią jej pożytki, a do ich pobierania uprawniony jest właściciel albo posiadacz gruntów pod stawami rybnymi jak również osoba władająca obwodem rybackim na podstawie umowy zawartej z właściwym organem administracji publicznej, zwanym uprawnionym do rybactwa. Wnioskodawca, jako uprawniony do pobierania pożytków prowadzi racjonalną gospodarkę poprzez m.in. zarybianie oraz pobieranie z nich pożytków - ryb. Własność ryb nabywa się po ich odłączeniu jako pożytku od wody, co oznacza, iż w przypadku procesu pobierania pożytków przez uprawnionego właściciela lub posiadacza zbiornika wodnego jest ich wyłowienie z wody, natomiast prawo własności bierze swój początek właśnie w chwili wyłowienia, o czym stanowi art. 190 k.c. Tym samym rolnik ryczałtowy, jako podmiot uprawniony do pobierania pożytków w sposób wyżej opisany, może przekazać część swoich uprawnień do pozyskiwania pożytków wędkarzowi (kupującemu) poprzez udzielenie mu zezwolenia na amatorski połów ryb rozumianego w świetle ww. ustawy jako pozyskiwanie ich przy pomocy wędki lub kuszy, czyli własnych środków wędkarza (kupującego). Zatem przedmiotem zawartej pomiędzy rolnikiem ryczałtowym a wędkarzem umowy jest zgoda na pozyskanie odpowiedniej liczby ryb stanowiących de facto pożytki rolnika ryczałtowego. Tym samym sprzedaż zezwolenia na połów ryb jest umową cywilnoprawną zawartą pomiędzy rolnikiem ryczałtowym a wędkarzem na sprzedaż ryb pozyskiwanych przez niego z użytkowanych przez rolnika ryczałtowego jako właściciela albo posiadacza gruntów pod stawami rybnymi lub władającego obwodem rybackim, zaś samo zezwolenie, potwierdzeniem jej zawarcia. Przedmiotem tak zawartej umowy jest sprzedaż ryb. Ich pozyskanie następuje natomiast w ramach samodzielnych działań kupującego. W tego typu umowach cena sprzedaży określona jest ryczałtowo, bowiem przy uwzględnieniu regulaminu dokonywania samodzielnego połowu, wędkarz nie może pozyskać więcej niż zakłada to sprzedający w ramach umowy. Zawieranie tego typu umów jest dopuszczalne w świetle kodeksu cywilnego. Ryby z chwilą ich pozyskania staną się własnością rolnika ryczałtowego, a następnie w ramach zawartej z nim umowy, kupującego. W związku z tym, że sprzedaż ryb pochodzących z własnych hodowli prowadzonej przez rolnika ryczałtowego stanowi działalność rolniczą, wyłączona jest od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W uzasadnieniu należy dodać, że w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z działalności rolniczej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, za działalność rolniczą rozumieć należy również hodowle ryb.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 20 powołanej ustawy, za produkt rolny rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim, w tej liczbie jak należy wnosić ryby, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Wnioskodawca marginalnie wskazuje, iż wedle przewidywań, obroty z tytułu opisanego we wniosku, tj. sprzedaży ryb samodzielnie odłowionych przez kupujących nie przekroczą 20.000,00 zł rocznie.

W uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy podaje, iż stanowisko odpowiadające wyrażonemu przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku w zakresie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 23 sierpnia 2010 r. sygn. akt ITPB1/415-506/10/TK, jak również z dnia 29 maja 2013 r. sygn. akt ITPB1/415-302/13/HD, wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ryb świeżych poprzez odpłatne zawarcie umowy zezwalającej na samodzielny połów ryb na obszarze obwodów rybackich, której to potwierdzeniem jest zezwolenie na połów ryb stanowi przychód z działalności rolniczej oraz czy w związku z tym przychody uzyskane ze sprzedaży w ten sposób ryb świeżych są przychodami z działalności rolniczej wyłączonymi od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane ze sprzedaży ryb z tytułu samodzielnego połowu są przychodami z działalności rolniczej wyłączonymi od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym, przepisów ww. ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Zauważyć przy tym należy, że wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ww. ustawy, ma charakter wyczerpujący.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 652), za chów ryb uważa się działania zmierzające do utrzymywania i zwiększania produkcji ryb, a za hodowlę - chów połączony z doborem i selekcją, w celu zachowania i poprawienia wartości użytkowej ryb.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym, który prowadzi działalność związaną z hodowlą ryb. Wnioskodawca, po zakończeniu prac niezbędnych prac konserwacyjnych akwenu jak również jego otoczenia, oraz dokonaniu niezbędnego zarybienia oraz innych zabiegów w ramach prowadzenia racjonalnej działalności rybackiej, zamierza dokonywać zarówno samodzielnego połowu ryb celem ich dalszej sprzedaży, jak również sprzedaży ryb do samodzielnego połowu na podstawie umowy cywilnoprawnej, to jest tzw. zezwolenia na połów ryb. Warunki połowu o którym mowa określać będzie regulamin, w treści ustalonej już przez Wnioskodawcę. Zgodnie z nim kupujący ma określoną limitami liczbę, gatunek oraz wielkość ryb, jaką może on w ramach zawartej umowy kupić. W ramach dokonanej sprzedaży kupujący może uzyskać przy pomocy własnych, dozwolonych prawem środków (amatorski połów) określoną ilość produktów (ryb świeżych) stanowiących własność rolnika ryczałtowego. Za zezwolenie, rolnik ryczałtowy pobiera od kupującego opłatę.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy, że zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, hodowla ryb stanowi działalność rolniczą. Zatem przychody ze sprzedaży ryb nieprzetworzonych, pochodzących z własnej hodowli (w tym ze sprzedaży ryb złowionych przez wędkarzy), w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć przy tym należy, że pobierane opłaty za samo umożliwienie wędkowania nie stanowią przychodów z działalności rolniczej. Przychody z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Skoro jednak - jak wskazał Wnioskodawca - pobierana przez niego opłata jest odpłatnością z tytułu sprzedaży złowionych przez wędkarzy ryb, to uzyskane z tego tytułu przychody są przychodami z działalności rolniczej wyłączonymi od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. Organ zaznacza, że odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl