ILPB1/4511-1-1516/15-2/KF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/4511-1-1516/15-2/KF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2015 r. (data wpływu 9 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dokonuje sprzedaży, w związku z którą przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego. Zainteresowany otrzymał dofinansowanie do projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z Wyjaśnieniami dotyczącymi wniosku płatnika składek o dofinansowanie projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej: "Kwoty dofinansowania są kwotami brutto, w budżecie projektu należy wykazywać koszty w kwotach brutto".

W ramach projektu Wnioskodawca zakupił niezbędne towary i usługi, zgodnie z zaakceptowaną przez ZUS specyfikacją. Przedmiot dofinansowania to środek trwały. Wnioskodawca otrzymał zwrot poniesionych kosztów łącznie z podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że dokonane zakupy związane były ze sprzedażą opodatkowaną, Zainteresowany dokonał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych zakupów w pełnej kwocie.

Zgodnie z uzyskaną informacją z Departamentu Prewencji i Rehabilitacji ZUS, Wnioskodawca nie ma obowiązku zwrotu kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktur sfinansowanych z otrzymanej dotacji, odliczonego od podatku należnego.

W związku z powyższym wystąpiła sytuacja, że Wnioskodawca otrzymał z ZUS w ramach dofinansowania pełne kwoty zwrotu za dokonane wydatki (kwoty brutto - wraz z VAT) oraz jednocześnie odliczył kwoty VAT naliczonego z faktur w ramach deklaracji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w związku z faktem, że Wnioskodawca odliczył VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy związane z otrzymaną dotacją, powstaje przychód w wysokości kwoty VAT wynikającej z faktur zakupowych w części sfinansowanej z dofinansowania.

2. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, to kiedy powstaje przychód do opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że poniesione wydatki zostały w pełni zwrócone w ramach dofinansowania (w kwotach brutto) oraz jednocześnie VAT naliczony został odliczony w ramach rozliczeń podatku, powstaje w działalności przychód w wysokości zwróconego w ramach dotacji podatku VAT.

Momentem uzyskania przychodu jest moment otrzymania środków z dotacji na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicję przychodów z ww. źródła zawiera art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy, zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dokonuje sprzedaży, w związku z którą przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego. Zainteresowany otrzymał dofinansowanie do projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedmiot dofinansowania to środek trwały. Wnioskodawca otrzymał zwrot poniesionych kosztów łącznie z podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że dokonane zakupy związane były ze sprzedażą opodatkowaną, Zainteresowany dokonał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych zakupów w pełnej kwocie.

W związku z tak przedstawionym opisem wskazać należy, że stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z zacytowanego przepisu wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Natomiast w myśl art. 22g ust. 3 cytowanej ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup środka trwałego w kwocie brutto. W takim przypadku należy wskazać, że pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środka trwałego, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środka trwałego (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tego środka trwałego, o której mowa w art. 22g ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 22g ust. 3 ww. ustawy.

W tym zakresie, naliczony podatek VAT, odliczony w tym podatku, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ten nie mieści się w zakresie żadnego ze zwolnień wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od niego zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Tym samym, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 tej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem, kwota podatku VAT naliczonego w części dotyczącej zakupu środka trwałego dokonanego w ramach dofinansowania, stanowi dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w momencie otrzymania środków z dotacji na rachunek bankowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl