ILPB1/4511-1-1429/15-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/4511-1-1429/15-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2015 r. (data wpływu 19 października 2015 r.), uzupełnionym w dniach 13 grudnia 2015 r. oraz 12 stycznia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania hodowli roślin przy jednoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej i/lub zatrudnieniu na umowę o pracę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania hodowli roślin przy jednoczesnym prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej i/lub zatrudnieniu na umowę o pracę.

Wniosek uzupełniono w dniu 13 grudnia 2015 r.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 7 stycznia 2016 r., znak ILPB1/4511-1-1429/15-3/TW na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 stycznia 2016 r., a w dniu 12 stycznia 2016 r. udzielono odpowiedzi na wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje kupować rośliny ozdobne pokojowe, w tym mięsożerne, a następnie hodować w domu przez minimum miesiąc, zapewniając im odpowiednie warunki: dostęp światła (naturalnego i/lub sztucznego), wody o odpowiednich parametrach, wilgotności powietrza, nawozu. Będzie je utrzymywał na parapetach okiennych oraz blatach (stosując w takiej sytuacji sztuczne doświetlenie). Gdy będzie zachodziła potrzeba - będą przesadzane i dzielone. W tym czasie będzie następował ich biologiczny wzrost i rozwój. Następnie zamierza sprzedawać je przez Internet i wysyłać zarówno klientom krajowym jak i zagranicznym. Wnioskodawca nie posiada ziemi, nie jest ubezpieczony w KRUS, i ten stan pozostanie bez zmian. Ponadto zainteresowany planuje prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą i/lub być zatrudnionym na umowę o pracę niezwiązaną z rolnictwem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jakie będą obowiązki podatkowe Wnioskodawcy dotyczące PIT. Przykładowo, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany go odprowadzać, dokonywać rejestracji, składać deklaracje, prowadzić ewidencję, itp.).

2. Czy w przypadku prowadzenia jednocześnie pozarolniczej działalności gospodarczej i/lub będąc zatrudnionym na umowę o pracę niezwiązaną z działalnością rolniczą obydwa rodzaje działalności (rolnicza i pozarolnicza) są traktowane oddzielnie i niezależnie pod względem obowiązków podatkowych dotyczących PIT, a ich łączenie nie spowoduje powstania dodatkowych obowiązków, wynikłych z samego faktu ich jednoczesnego wykonywania.

3. Czy dniem nabycia w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie mogła być data na fakturze lub innym pisemnym potwierdzeniu zakupu roślin (np. dokumencie zrealizowania płatności) przez Zainteresowanego, wystawionym w dniu tego zakupu.

Pytania wynikają z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, ww. działalność będzie traktowana jako działalność rolnicza niebędąca działem specjalnym produkcji rolnej, wobec czego nie będzie stosować się wobec niej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie podlegać opodatkowaniu PIT, nie wystąpi obowiązek zgłoszenia do ewidencji, nie będzie trzeba rejestrować przychodów oraz składać deklaracji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, będą one traktowane oddzielnie i niezależnie pod względem obowiązków podatkowych dotyczących PIT, a ich łączenie nie spowoduje powstania dodatkowych obowiązków, wynikłych z samego faktu ich jednoczesnego wykonywania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 3, data na fakturze lub innym pisemnym potwierdzeniu zakupu roślin (np. dokumencie zrealizowania płatności) dokonanym przez Zainteresowanego, wystawionym w dniu tego zakupu będzie mogła być dniem nabycia w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Własne stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast stosownie do treści art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Od dnia 1 stycznia 2016 r. normy szacunkowe określono w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 października 2015 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1717). Załącznik ten, tj. "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego", określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rozpatrywanej sprawie zauważyć należy, że uprawy roślin ozdobnych, w tym mięsożernych, na parapetach okiennych oraz blatach we własnym domu, nie występują w ww. tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że przychody uzyskane ze sprzedaży roślin ozdobnych, w tym mięsożernych, uprawianych na parapetach okiennych oraz blatach we własnym domu, w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), których okres przetrzymywania, w którym następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc, stanowią przychody z działalności rolniczej.

W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskane ze sprzedaży ww. roślin wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Podsumowując, zgodzić należy się z Zainteresowanym, że w zaistniałej sytuacji z uwagi na to, iż przychody uzyskane ze sprzedaży roślin, o których mowa we wniosku wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie będzie zobowiązany do odprowadzania podatku, dokonywania rejestracji, składania deklaracji i prowadzenia ewidencji.

Także w przypadku prowadzenia jednocześnie z hodowlą roślin, o której mowa w niniejszym wniosku, pozarolniczej działalności gospodarczej i/lub bycia zatrudnionym na umowę o pracę niezwiązaną z działalnością rolniczą, obydwa rodzaje działalności (rolnicza i pozarolnicza) należy traktowane oddzielnie i niezależnie pod względem obowiązków podatkowych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych. Ich łączenie nie spowoduje powstania dodatkowych obowiązków, wynikających z samego faktu ich jednoczesnego wykonywania.

Jednocześnie zauważa, się, że warunkiem uznania za działalność rolniczą hodowli roślin, o których mowa we wniosku, jest wypełnienie warunku minimalnego okresu przechowywania zakupionych roślin, w trakcie którego następuje ich biologiczny wzrost. Okresem tym, wskazanym w art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest miesiąc. Powyższa ustawa nie wskazuje przy tym sposobu, jak oraz w oparciu o jakie dowody źródłowe należy ten okres liczyć. Tak więc dla udokumentowania początku tego okresu wystarczającym jest, jeśli Wnioskodawca będzie posiadać wiarygodne dowody, w sposób jednoznaczny wskazujące dzień zakupu tych roślin.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl