ILPB1/415-990/11-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-990/11-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 12 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatku spisowego i nagrody spisowej przyznanych pracownikom Urzędu Miejskiego, oddelegowanym do prac spisowych oraz dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277), w art. 17 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 pkt 4 i 5 przyjęto, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do prac w biurach spisowych otrzymywać mogą wynagrodzenie w postaci dodatku spisowego oraz nagrody spisowej za prace wykonane podczas spisu osobiście. Zgodnie z ww. przepisami w skład gminnego biura spisowego weszli pracownicy Urzędu Miejskiego (art. 17 ust. 112 ustawy). Do biura spisowego pracownicy ci zostali powołani Zarządzeniem Burmistrza. Osoby te zachowały prawo do wynagrodzenia ze stosunku pracy oraz otrzymały dodatek spisowy i nagrodę spisową w myśl art. 20 ust. 1 pkt 4 i 5. Od należności wypłaconych za prace spisowe w formie dodatków spisowych oraz nagród, naliczono i potrącono składki ZUS oraz potrącono zaliczkę podatku dochodowego. Koszty uzyskania przychodu zastosowano przy wypłacie wynagrodzenia za pracę.

Pobrane zaliczki podatku dochodowego od przychodów zostały przekazane za poszczególne miesiące w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano zaliczki (podatek).

Płatnik z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego, zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej potrącił prowizję.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychody uzyskane przez pracowników Urzędu Miejskiego w postaci nagród i dodatków spisowych należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też przychody te należy zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

W przypadku jeśli nie są to przychody ze stosunku pracy i nastąpi dopłata podatku dochodowego od osób fizycznych, czy płatnik będzie miał prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżet państwa za poszczególne miesiące czy też będzie zobowiązany zwrócić w całości prowizję z tytułu terminowego przekazywania podatku oraz zapłacić należne odsetki.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez pracowników Urzędu Miejskiego w formie dodatków spisowych i nagród z tytułu wykonywania prac należy zakwalifikować do przychodów za stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w opinii Urzędu Miejskiego, tylko pracownicy zatrudnieni w tej jednostce mogą być oddelegowani do biura spisowego.

Niewypłacenie części zaliczki na podatek dochodowy w terminie nie powoduje utraty prawa do wynagrodzenia od tej części zaliczki, która została wpłacona terminowo tj. do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano zaliczki (podatek). Zainteresowany jest zdania, że nie należy naliczać odsetek w przypadku zwrotu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych przez płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego Ordynacji podatkowej w zakresie zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, uznaje się za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące Ordynacji podatkowej w zakresie zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa (oznaczone we wniosku numerem 2). Natomiast rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku zapytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów dodatku spisowego i nagrody spisowej przyznanych pracownikom Urzędu Miejskiego, oddelegowanym do prac spisowych (oznaczone we wniosku numerem 1), zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2011 r. nr ILPB1/415-990/11-3/AMN.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei, na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie.

Stosownie do treści art. 28 § 3 pkt 1 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia.

Płatnikom - zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065), przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.

Kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników. Na płatniku ciąży również obowiązek przesyłania do urzędów skarbowych informacji dotyczących pobranych i wpłaconych podatków oraz potrąconego wynagrodzenia.

W przypadku terminowego dokonania wpłaty częściowej wynagrodzenie przysługuje tylko od tej części podatku oraz w granicach prawidłowo ustalonego zobowiązania podatkowego.

Kwoty wynagrodzenia obliczane są przez płatników i pomniejszają dokonane przez nich wpłaty podatków.

Natomiast zgodnie z art. 51 § 1 Ordynacji podatkowej, zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.

W myśl § 2 ww. art. 51 Ordynacji podatkowej, za zaległość podatkową uważa się także niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek, w tym również zaliczkę, o której mowa w art. 23a, lub ratę podatku.

Przepisy § 1 i 2 stosuje się również do należności z tytułu podatków, zaliczek na podatki oraz rat podatków niewpłaconych w terminie płatności przez płatnika lub inkasenta (art. 51 § 3 ustawy).

Stosownie do treści art. 52 § 1 Ordynacji podatkowej, na równi z zaległością podatkową traktuje się także:

1.

nadpłatę, jeżeli w zeznaniu lub w deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, została wykazana nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, a organ podatkowy dokonał jej zwrotu lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych bądź bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych;

2.

zwrot podatku, jeżeli podatnik otrzymał go nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej lub został on zaliczony na poczet zaległości podatkowej albo bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych, chyba że podatnik wykaże, że nie nastąpiło to z jego winy;

3.

wynagrodzenie płatników lub inkasentów pobrane nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej;

4.

oprocentowanie nienależnej nadpłaty bądź zwrotu podatku zwrócone lub zaliczone na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych.

Zgodnie z art. 53 § 5 Ordynacji podatkowej, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 1, odsetki za zwłokę naliczane są odpowiednio od dnia:

1.

zwrotu nadpłaty, zwrotu podatku, zwrotu oprocentowania lub zaliczenia na poczet zaległości podatkowych lub na poczet bieżących lub przyszłych zobowiązań podatkowych;

2.

pobrania wynagrodzenia.

Z powyższych przepisów wynika, że płatnik, który pobrał wynagrodzenie nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, jest zobowiązany dokonać zwrotu wynagrodzenia na rachunek urzędu skarbowego wraz z odsetkami za zwłokę. W razie stwierdzenia, że płatnik pobrał wynagrodzenie nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, organ podatkowy wydaje decyzję o zwrocie nienależnego wynagrodzenia.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca podał, że pobrane zaliczki podatku dochodowego od przychodów zostały przekazane za poszczególne miesiące w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano zaliczki (podatek). Płatnik z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego, zgodnie z art. 28 Ordynacji podatkowej, potrącił prowizję.

Zatem w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz rozstrzygnięcia zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2011 r. nr ILPB1/415-990/11-3/AMN dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych - zgodnie z którym przychody uzyskane przez pracowników Urzędu Miejskiego w postaci nagród i dodatków spisowych należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy uznać, że w przypadku terminowego dokonania częściowej wpłaty podatku (mimo iż nastąpi dopłata podatku dochodowego od osób fizycznych) Wnioskodawca (płatnik) będzie miał prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa za poszczególne miesiące, jednakże tylko od tej części podatku oraz w granicach prawidłowo ustalonego zobowiązania podatkowego. Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zwrotu prowizji z ww. tytułu oraz zapłaty odsetek za zwłokę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl