ILPB1/415-987/10-2/IM - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wniesienia aportu w postaci nieruchomości do nowoutworzonej spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-987/10-2/IM Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wniesienia aportu w postaci nieruchomości do nowoutworzonej spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wniesienia aportem nieruchomości do nowoutworzonej spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wniesienia aportem nieruchomości do nowoutworzonej spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W 2008 r.. Wnioskodawczyni zakupiła grunty rolne (dalej: Nieruchomość) w celu powiększenia posiadanego gospodarstwa rolnego. Nabyte grunty weszły w skład gospodarstwa rolnego Zainteresowanej.

W przyszłości Wnioskodawczyni zamierza przystąpić do nowoutworzonej spółki komandytowej (dalej: SK). Jako wkład do SK Zainteresowana planuje wnieść aport w postaci Nieruchomości. W wyniku tej operacji Wnioskodawczyni stanie się wspólnikiem (komandytariuszem lub komplementariuszem) nowoutworzonej SK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Wnioskodawczynię w drodze aportu Nieruchomości do SK będzie skutkować powstaniem po jej stronie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: p.d.o.f.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, w razie zaistnienia opisanego zdarzenia przyszłego, wniesiony przez nią aport w postaci Nieruchomości do nowoutworzonej SK nie będzie powodował po stronie Wnioskodawczyni powstania przychodu podatkowego na mocy art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o p.d.o.f. w związku z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o p.d.o.f. Nie będzie to również przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 źródłami przychodów w p.d.o.f. są m.in. odpłatne zbycie nieruchomości i innych rzeczy, kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Zdaniem Wnioskodawczyni fakt, iż stanie się ona wspólnikiem SK (uzyskanie statusu wspólnika SK) nie stanowi żadnej z ww. kategorii przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. W szczególności zdaniem Wnioskodawczyni nie powstanie przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości i innych rzeczy, oraz przychód z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych (jako jedynych kategorii źródeł przychodów do których teoretycznie możliwe byłoby zakwalifikowanie omawianej sytuacji). Poniżej Wnioskodawczyni przedstawia szczegółowo argumenty przemawiające za jej stanowiskiem.

Odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o p.d.o.f., do źródeł przychodów zalicza się odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli nie następuje ono w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości.

Z treści art. 10 ust. 2 pkt 2 wynika z kolei, iż powyższych regulacji nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Artykuł 50 Kodeksu spółek handlowych (dotyczący wprost spółek jawnych, niemniej znajdujący również zastosowanie w przypadku spółek komandytowych) wskazuje, iż wnoszący wkład otrzymuje udział kapitałowy równy wartości wkładu określonej w umowie spółki, który stanowi podstawę do określenia praw lub obowiązków wspólnika. Niemniej, udział kapitałowy o którym mowa w art. 50 k.s.h. jest jedynie wartością księgową, nie stanowi natomiast prawa majątkowego, które mogłoby być przedmiotem obrotu. Z tego względu, zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskanie przez nią udziału kapitałowego w SK nie będzie stanowiło "odpłatnego zbycia" - aby można było mówić o odpłatności, Wnioskodawczyni musiałaby otrzymać coś, co można byłoby uznać za "zapłatę". Dlatego też, zdaniem Wnioskodawczyni, opisywana operacja nie powinna powodować po jej stronie powstania przychodu.

Z kwalifikacją aportu do spółki osobowej jako "odpłatne zbycie" nie zgadzają się również sądy administracyjne. Przykładowo, WSA w Lublinie, w wyroku z dnia 19 maja 2010 r. (sygn. akt I SA/Lu 95/10) stwierdził, że "Poza sporem jest bowiem, że wnoszony do spółki jawnej aport (...) nie skutkuje, dla osoby go wnoszącej, powstaniem konkretnego i wymiernego przysporzenia majątkowego, tj. innymi słowy nie powoduje po jej stronie przyrostu majątkowego. Tym samym nie stanowi dochodu we wskazanym wyżej rozumieniu tego pojęcia"

Podobne stanowisko zaprezentował, WSA we Wrocławiu, w wyroku z dnia 11 maja 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 153/10), uznając, że "Nie można było uznać za prawidłowe stanowiska organu podatkowego, że wniesienie do spółki osobowej (komandytowej) wkładu w postaci przedsiębiorstwa w zamian za udział w tej spółce, stanowi odpłatne zbycie przedsiębiorstwa, zaś wartość wnoszonego przedsiębiorstwa określona w umowie spółki komandytowej, stanowiąca podstawę do ustalenia udziału w spółce osobowej - stanowi w rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z działalności gospodarczej - dla wnoszącego wkład do tej spółki. (...) W ocenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, wniesienie aportu do spółki osobowej, nie pociągnie za sobą odpłatności. Konkluzja ta wynika z charakteru spółki osobowej. Wniesienie do niej wkładu niepieniężnego, nie powoduje otrzymania zwrotnego świadczenia, o wartości odpowiadającej wysokości wniesionego wkładu. Nie sposób skutecznie wywodzić przeciwnej tezy jedynie z faktu, że aport wnoszony jest na wkład o określonej wartości. Osoba wnosząca aport, nie otrzymuje w zamian zapłaty, gdyż jedynie przekształca aport we wkład."

Niemniej jednak, nawet przyjmując, iż w omawianym przyszłym stanie faktycznym doszłoby do odpłatnego zbycia Nieruchomości przez Wnioskodawczynię, z uwagi na brzmienie regulacji art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o p.d.o.f., jej zdaniem przychód i tak nie powstanie. Przepis ten wyłącza bowiem konieczność opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni jeżeli przedmiotem wkładu są środki obrotowe, środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne - katalog ten jest na tyle szeroki, że obejmuje również Nieruchomość, która ma być przedmiotem wkładu.

Z zestawienia przytoczonych regulacji wynika, że odpłatne zbycie w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do SK nie będzie stanowić źródła przychodów na mocy ustawy o p.d.o.f.

Przedstawione stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone przez władze podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że "wniesienie przez wnioskodawcę nieruchomości niewykorzystywanych w działalności gospodarczej do spółki osobowej jako aportu rzeczowego, w zamian za udział w zyskach spółki, nie skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi bowiem źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych". Podobnie, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że "należy uznać, iż wniesienie przez Wnioskodawcę nieruchomości do spółki komandytowej jako aportu rzeczowego, w zamian za udział w zyskach spółki, nie skutkuje powstaniem u Wnioskodawcy przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych".

Przychody z kapitałów pieniężnych.

W niniejszej sprawie zdaniem Wnioskodawczyni nie będzie mógł znaleźć zastosowania również art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z tą regulacją źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Natomiast, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, przychodem z kapitałów pieniężnych jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Przepis powyższy dotyczy zdaniem Wnioskodawczyni wprawdzie wprowadza zasadę, że wniesienie aportu rodzi po stronie wnoszącego przychód, niemniej jednak odnosi się on wyłącznie do czynności wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek posiadających osobowość prawną, albo wkładów do spółdzielni. Nie ma natomiast zastosowania do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej, nie będącej osobą prawną.

Tym samym, w opinii Wnioskodawczyni, w jej konkretnej sytuacji, aport Nieruchomości do SK nie stanowi również przychodu z kapitałów pieniężnych. W świetle powyższego, należy uznać, iż aport Nieruchomości do SK przez Wnioskodawczynię nie będzie podlegał opodatkowaniu p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Natomiast, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych sprawy, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl