ILPB1/415-980/08-5/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-980/08-5/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych

* w części dotyczącej zakupu samochodu osobowego - jest nieprawidłowe

* w części dotyczącej momentu nabycia prawa do zwolnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 2 lutego 2009 r., znak ILPB1/415-980/08-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 lutego 2009 r., a w dniu 16 lutego 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni, osoba fizyczna, prowadzi działalność edukacyjną, na podstawie wpisu do rejestru placówek oświatowych, polegającą na prowadzeniu kilku szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, czyli szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkoły mieszczą się na terenie kilku województw, w znacznej odległości od siebie i znacznej odległości od siedziby osoby, prowadzącej działalność.

Szkoły te kształcą słuchaczy w różnych kierunkach, między innymi jest technikum o profilu hodowca koni. Z tej działalności Wnioskodawczyni uzyskuje przychody w formie dotacji od organów samorządu terytorialnego, oraz przychody z tytułu czesnego, wpłacanego przez uczniów gotówką w sekretariatach poszczególnych szkół. Zebrane w ten sposób kwoty, jeden raz w miesiącu wpłacane są na rachunek bankowy prowadzącego działalność. Wysokość czesnego jest określona w ofercie szkoły. Prowadzący działalność oraz dyrektorzy szkół mają kompetencje do obniżania czesnego, bądź zwalniania poszczególnych słuchaczy albo całych grup z obowiązku jego uiszczania, obniżając tym samym cenę za naukę jednak nie mniej niż do wysokości wynikającej z dotacji uzyskiwanej od jednostki samorządu terytorialnego.

W kwietniu 2008 r., na potrzeby prowadzonej działalności został zakupiony samochód osobowy. Służy on wyłącznie prowadzeniu działalności oświatowej, wykonywanej przez Wnioskodawczynię, w szczególności do zaopatrywania szkół w materiały, pomoce naukowe, programy nauczania, wizytowanie i koordynowanie prac szkół, uczestniczenie w radach pedagogicznych, przejazdów nauczycieli z jednej szkoły do drugiej itp.

Dla potrzeb Technikum Hodowli Koni, Wnioskodawczyni planuje zakupić konie. Spełniać one mają funkcje dydaktyczne. Uczniowie, w ramach praktyk, będą wykonywać przy nich wszelkie prace związane z ich hodowlą i pielęgnacją.

Zakupiony samochód został zaliczony do środków trwałych. Podobnie, jeżeli dojdzie do zakupu konia, również zaliczony on zostanie do środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Czy zakup samochodu osobowego przez podatnika, służącego wyłącznie do prowadzenia działalności oświatowej polegającej na dokonywaniu czynności określonych w przedstawionym stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36 w związku z art. 21 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 przysługuje od momentu wydatkowania dochodów na cele szkoły i jeżeli wydatek zostanie poniesiony po dokonaniu rozliczenia rocznego za poprzedni rok podatkowy, korzysta się z ulgi poprzez złożenie korekty zeznania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym stanie faktycznym, zakup samochodu spełnia warunki ustawowe do ulgi podatkowej. Nie ulega bowiem wątpliwości, że samochód stanowi urządzenie. Zgodnie z definicją leksykalną urządzenie to rodzaj mechanizmu lub zespół elementów służących do wykonywania określonych czynności ułatwiających pracę. Zdaniem Zainteresowanej samochód bezpośrednio służy celom realizacji celów oświatowych i jest niezbędny do prowadzenia szkoły.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 36 przysługuje od momentu poniesienia wydatku na cele szkoły. Tym samym do czasu wydatkowania kwot oblicza zaliczki albo podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Jeżeli po zapłaceniu zaliczek albo zadeklarowaniu podatku, podatnik dokona wydatków objętych zwolnieniem, dokona korekty wcześniejszych deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za

* nieprawidłowe w części dotyczącej zakupu samochodu osobowego

* prawidłowe w części dotyczącej momentu nabycia prawa do zwolnienia.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje m.in.:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi oraz przedszkola specjalne,

2.

szkoły:

a)

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b)

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c)

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d)

artystyczne.

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole. Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Przy zaliczaniu poszczególnych wydatków do kategorii "inne urządzenia" należy oprzeć się na związku przyczynowym (także w kategoriach niezbędności) pomiędzy wydatkiem związanym z zakupem urządzenia a celem, na jaki ten wydatek został poczyniony (czyli prowadzenie szkoły lub przedszkola) oraz słownikowym rozumieniem pojęcia "urządzenie".

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje bowiem wprost rodzaju wydatków podlegających odliczeniu. W takiej sytuacji niezbędnym jest odwołanie się do wykładni językowej. Według Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1996, "urządzenie" zdefiniowane zostało jako:

* rodzaj mechanizmu lub zespół elementów, przyrządów służący do wykonania określonych czynności, ułatwiający pracę,

* urządzenie służące do utrzymania higieny zainstalowane w danym pomieszczeniu,

* zakłady i instytucje służące zaspokojeniu społecznych potrzeb w zakresie ochrony zdrowia, rekreacji, rozwoju oświaty, kultury oraz pomocy społecznej (np. szkoły, szpitale, domy dziecka, biblioteki, muzea).

W kontekście zatem słownikowej definicji pojęcia "urządzenie" należy przyjąć, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają także inne środki trwałe niż pomoce dydaktyczne, o ile bezpośrednio służą one realizacji celów oświatowych szkoły (przedszkola); jedynym bowiem kryterium stosowania dla oceny poczynionych wydatków powinien być cel, któremu te wydatki służą (powadzenie szkoły lub przedszkola).

Zauważyć przy tym należy, iż wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe, są istotnym odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, co w szczególności oznacza, iż należy je interpretować ściśle, a więc z wykluczeniem wykładni rozszerzającej.

Zakup samochodu nie stanowi wydatku na zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych. Nie może być również uznany za inne, niż pomoce dydaktyczne, urządzenie niezbędne do prowadzenia szkoły. Urządzenie jest bowiem mechanizmem działającym w jakimś układzie powiązanych ze sobą części składowych maszyny. Ponadto urządzenie takie musi być niezbędne do prowadzenia szkoły, a ten warunek nie został spełniony. Samochód, jako środek transportu bezpośrednio nie uczestniczy w procesie dydaktyczno-opiekuńczym i w konsekwencji nie może być uznany za urządzenie niezbędne do prowadzenia szkoły.

W konsekwencji chociaż samochód jest niewątpliwie pomocny przy prowadzeniu szkoły, nie spełnia jednak warunku niezbędności (do prowadzenia szkoły), o którym mowa w art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wydatków poniesionych na zakup samochodu nie można zaliczyć do wydatków na cele szkoły w rozumieniu powołanych wyżej przepisów.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 36 zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlega dochód z działalności polegającej na prowadzeniu szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - w części przeznaczonej na cele szkół, w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Nawiązując do pytania 2, w przypadku zakupu przez Wnioskodawczynię stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły, prawo do przedmiotowego zwolnienia przysługuje od momentu poniesienia wydatku na cele szkoły.

Tym samym jeżeli po zapłaceniu zaliczek albo zadeklarowaniu podatku, Wnioskodawczyni dokona wydatków objętych zwolnieniem, zobowiązana będzie do dokonania korekty wcześniejszych deklaracji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu uzyskania przychodów oraz w zakresie zwolnień przedmiotowych w przedmiocie zdarzenia przyszłego został rozstrzygnięty w dniu 26 lutego 2009 r. interpretacjami indywidualnymi nr ILPB1/415-980/08-4/IM i ILPB1/415-980/08-6/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl