ILPB1/415-976/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-976/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania odsetek u osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania odsetek u osób podlegających ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Klientami Wnioskodawcy (Banku) są m.in. osoby fizyczne nie mające miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: nierezydenci). Zainteresowany od przychodów z tyt. odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach i lokatach nierezydentów, jako płatnik oblicza, pobiera i odprowadza do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy stosując 20% stawkę podatkową uregulowaną w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). W sytuacji, gdy nierezydent przedłoży certyfikat rezydencji, stosownie do treści art. 29 ust. 2 ustawy o PIT, Wnioskodawca pobiera zryczałtowany podatek przy zastosowaniu stawki podatkowej wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od przychodów z tytułu odsetek wypłacanych na rzecz nierezydentów, którzy nie przedłożyli certyfikatu rezydencji, Wnioskodawca jako płatnik powinien obliczać, pobierać i odprowadzać do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości wskazanej w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, tj. 20% przychodu, czy może wg stawki 19% przychodu, uregulowanej w art. 30a ust. 1 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, od przychodów z tyt. odsetek wypłaconych na rzecz nierezydentów, którzy nie przedłożyli certyfikatu rezydencji, Wnioskodawca jako płatnik powinien obliczać, pobierać i odprowadzać do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% przychodu, uregulowanej w art. 30a ust. 1 ustawy o PIT.

W okresie do końca 2003 r. kwestia opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z odsetek wypłaconych na rzecz nierezydentów uregulowana była wyłącznie w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT. Jednakże od dnia 1 stycznia 2004 r. do ustawy został wprowadzony przepis art. 30a, w myśl którego od odsetek m.in. z przechowywania lub inwestowania, pobiera się 19% podatek dochodowy. Zatem w chwili obecnej istnieje kolizja przepisów regulujących zagadnienie pobierania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek wypłacanych na rzecz nierezydentów, tj. przepisu art. 29 ust. 1 pkt 1 z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 1-3 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 30a ust. 1 pkt 1-3 jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 29 ust. 1 ustawy o PIT. Oznacza to, że przy wypłacie na rzecz nierezydentów odsetek wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy, ciąży na Wnioskodawcy jako płatniku obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% przychodu, oczywiście z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Jego stanowisko znajduje potwierdzenie w dostępnym na stronach internetowych Ministerstwa Finansów postanowieniu Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 19 marca 2004 r. nr IMUS-1471/PDF/415/IP-2/2004/PP.

W ocenie Wnioskodawcy tezy zawarte w przywołanej wyżej interpretacji odnoszą się również do stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku, wobec czego zasadnym jest uznanie stanowiska Zainteresowanego w przedmiotowej sprawie za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Sposób opodatkowania odsetek reguluje również art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, iż podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a (tj. osoby posiadające w Rzeczypospolitej Polskiej ograniczony obowiązek podatkowy) przychodów m.in. z tytułu odsetek - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Jednocześnie w myśl ust. 2 powołanego art. 29 przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, z tym, że zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy jw. jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Z porównania art. 29 i art. 30a ww. ustawy wynika, że art. 30a ust. 1 pkt 1-3 ustawy są przepisami szczególnymi w stosunku do art. 29 w zakresie opodatkowania odsetek. O ile bowiem w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym ustawodawca posłużył się ogólnym pojęciem "odsetki", o tyle w art. 30a przewidział szczególny sposób opodatkowania niektórych rodzajów tychże odsetek m.in. - w myśl art. 30a ust. 1 pkt 3 - odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Artykuł 30a ust. 2 powyżej wskazanej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 1-5 stosuje się uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku, wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobieranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika, uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zatem w przypadku, gdy Wnioskodawcy nie przedłożono certyfikatu rezydencji, zobowiązany jest pobrać od wypłaconych nierezydentowi odsetek podatek dochodowy w formie ryczałtu w wysokości 19% przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego pisma urzędowego tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl