ILPB1/415-973/13-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-973/13-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 listopada 2013 r. znak ILPB1/415-973/13-2/TW, ILPP4/443-400/13-2/ISN, ILPP2/443-973/13-2/EN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 listopada 2013 r., a w dniu 22 listopada 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 20 listopada 2013 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 12 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu animacji wykorzystujących obraz generowany przez silniki graficzne, najczęściej te wykorzystywane przez gry komputerowe. Jest to tak zwana machinima. Jest ona tworzona i generowana wyłącznie w sieci internetowej. Działalność zgłoszona jest z kodem PKD 62.01.Z. Działalność Zainteresowany prowadzi w imieniu swojego niepełnoletniego syna, który jest twórcą animacji. Wytworzone w ten sposób produkty załączane są bezpośrednio do gier, na podstawie których te animacje zostały wytworzone. W związku z tym nie są skierowane do konkretnego odbiorcy. Płatność za wytworzenie animacji następuje w momencie uruchomienia przez użytkownika danej gry wraz z animacją Wnioskodawcy co skutkuje naliczeniem odpowiedniej kwoty (w walucie USD), która jest zależna od czasu jej wykorzystania i ilości tak zwanych "wejść". Płatność za wyżej wymienione czynności Zainteresowany otrzymuje od firmy z siedzibą w USA. Płatność jest gromadzona na koncie "A". Wnioskodawca wykonuje także animacje według indywidualnych zamówień osób fizycznych, w tym z Polski. Płatność za te usługi są także gromadzone na koncie "A", przeważnie w walucie krajowej. Forma opodatkowania działalności gospodarczej: zasady ogólne.

Zainteresowany nie jest podatnikiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że specyfika funkcjonowania płatności "A" przewiduje otrzymywanie informacji o wpływie środków finansowych na konto (wiadomość e-mail). Jednakże Wnioskodawca nie może nimi dysponować bezpośrednio z tego konta - nie ma możliwości (lub nie posiada wiedzy o takiej możliwości) dokonywania płatności innych niż na konto krajowe, które posiada w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dopiero w tym momencie dysponuje nimi.

Wnioskodawca podał również, że wytworzone produkty nie są utworami w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zainteresowany nie posiada praw autorskich do tych produktów ani nie są one zastrzeżone.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kiedy następuje zobowiązanie podatkowe Wnioskodawcy: czy w momencie wpływu (data wpływu) na konto "A", czy w momencie (w dacie) przekazania środków na konto złotówkowe związane z działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, momentem powstania przychodu jest data wpływu na konto rachunku bankowego związanego z działalnością gospodarczą, gdyż w tym momencie Wnioskodawca może dysponować tymi środkami, a nie data wpływu na konto "A".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał podziału przysporzeń majątkowych uzyskiwanych przez podatników na różne źródła przychodów. Zgodnie z tym przepisem odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3),

* kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) (art. 10 ust. 1 pkt 7).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że pozarolnicza działalność gospodarcza, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest odrębnym od pozostałych źródłem przychodów, przy czym kwalifikacja uzyskiwanego przysporzenia majątkowego do tego źródła przychodów uzależniona jest od spełnienia warunków określonych w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, w którym zostało zdefiniowane (definicja legalna) pojęcie działalność gospodarcza.

Z powyższej definicji działalności gospodarczej wynika jednoznacznie, że jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza określony przychód do innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, przychód ten stanowi przychód z tego źródła, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy zdarzenie, które powoduje powstanie tego przychodu, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wyłączenie powyższe obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu animacji wykorzystujących obraz generowany przez silniki graficzne, najczęściej te wykorzystywane przez gry komputerowe. Jest to tak zwana machinima. Jest ona tworzona i generowana wyłącznie w sieci internetowej. Płatność za wytworzenie animacji następuje w momencie uruchomienia przez użytkownika danej gry wraz z animacją Wnioskodawcy co skutkuje naliczeniem odpowiedniej kwoty (w walucie USD), która jest zależna od czasu jej wykorzystania i ilości tak zwanych "wejść". Płatność jest gromadzona na koncie "A".

Z treści wniosku wynika również, że wytworzone produkty nie są utworami w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zainteresowany nie posiada praw autorskich do tych produktów ani nie są one zastrzeżone.

W związku z powyższym tut. Organ zauważa, że wskazane przez Wnioskodawcę przychody z działalności polegającej na sprzedaży animacji, o których mowa we wniosku niestanowiących utworów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, należy zakwalifikować do przychodów ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego, odnosząc się do kwestii ustalenia właściwego momentu powstania przychodu z tytułu transakcji sprzedaży animacji wyjaśnić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzyjnie określają moment powstania przychodu ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, (pozarolniczej działalności gospodarczej) uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Przy czym, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 1i ww. ustawy, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Mając na względzie ww. przepisy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, że ustalenie momentu uzyskania przez Wnioskodawcę przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a w konsekwencji również obowiązków ewidencyjnych w tym zakresie, winno nastąpić zgodnie z ogólnymi zasadami uzyskiwania przychodu z tego źródła przychodów, określonymi w ww. art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego przepisu wynika wprost, że moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w ww. przepisie, tj. z wydaniem rzeczy, wystawieniem faktury, albo uregulowaniem należności.

Mając na względzie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że w opisanym stanie faktycznym za moment uzyskania przychodu z tytułu transakcji sprzedaży animacji należy uznać dzień uruchomienia przez użytkownika danej gry wraz z animacją, niezależnie od daty wpływu środków z tej sprzedaży na konto Wnioskodawcy (konto bankowe, czy też w internetowym systemie płatniczym).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuje się, że wniosek dotyczący ustawy o podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl