ILPB1/415-969/11-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-969/11-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem zwrotu kosztów remontu mieszkania służbowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Będąc żołnierzem zawodowym, na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o decyzję z dnia 13 września 2010 r. wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM), zostało przyznane Wnioskodawcy prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym w O. na czas pełnienia służby w miejscowości J. Zgodnie z art. 32 ust. 1, Dyrektor WAM oddziału regionalnego jest zobowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia.

Dalej ust. 2 cytowanej wyżej ustawy stanowi że koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Natomiast remont kwatery może być przeprowadzany przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego.

Przed przyjęciem lokalu mieszkalnego został sporządzony przez Wojskową Agencję Mieszkaniową protokół z dnia 17 września 2010 r. z zakresu robót remontowych, wskazujący na elementy podlegające remontowi bądź wymianie. Zainteresowany korzystając z uprawnienia do złożenia wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 2, w dniu 8 września 2010 r. skierował wniosek do Dyrektora Oddziału Regionalnego WAM o wyrażenie zgody na remont lokalu objęty protokołem we własnym zakresie, za zwrotem kosztów. Przedmiotowy wniosek został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 10 września 2010 r. Dyrektor Oddziału Regionalnego WAM wyraził stosowną zgodę w oparciu o § 9 ust. 1, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r. Nr 116, poz. 777). Również została zawarta umowa o prace remontowe kwatery/lokalu mieszkalnego z dnia 17 września 2010 r., w której to Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zobowiązała się sporządzić informacje PIT-8C, uznając zwrot kosztów poniesionych na remont za przychód podatnika na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Agencja przesłała Wnioskodawcy PIT-8C za 2010 rok z wypełnioną częścią D, gdzie wskazała jako rodzaj przychodu "remont lokalu mieszkalnego".

Koszt napraw został ustalony na podstawie sporządzonego kosztorysu inwestorskiego z dnia 9 września 2010 r., który został zatwierdzony przez upoważnionych przedstawicieli Oddziału Regionalnego WAM. Na podstawie sporządzonego kosztorysu, zgodnie z przyjętym przez WAM standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego oraz dokonanego na jego podstawie odbioru lokalu po remoncie przez przedstawiciela WAM, Zainteresowany otrzymał zwrot poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dokonany zwrot wydatków za przeprowadzenie robót remontowych stanowi przychód z innych źródeł.

2.

Czy w związku z tym należało go wykazać w zeznaniu rocznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przytoczone przepisy do obowiązków Wojskowej Agencji Mieszkaniowej należy dokonywanie - przed ponownym zasiedleniem - napraw zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów budynku znajdujących się w lokalach mieszkalnych, będących, co należy zaznaczyć własnością Agencji. Zainteresowany uważa, że z tytułu otrzymanego zwrotu wydatków za przeprowadzenie robót remontowych w mieszkaniu służbowym, które nie jest Jego własnością, nie powstanie po Jego stronie przychód z innych źródeł i nie należy go wykazywać w zeznaniu rocznym. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna również wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT- 8C), z tytułu remontu lokalu mieszkalnego.

Sfinansowanie z własnych środków remontów, które de facto zgodnie z ustawą obciążają Agencję, a następnie otrzymanie zwrotu poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków jest dla Niego neutralne podatkowo i nie powinno stanowić dla Niego przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwota przekazana przez Wojskową Agencją Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie stanowiła przysporzenia majątku Zainteresowanego. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami WAM powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do których poniesienia zobowiązana była Agencja. Jest rzeczą oczywistą, i gdyby WAM, wypełniając spoczywające na niej obowiązki, sama przeprowadziła remont lokalu mieszkalnego skutki byłoby tożsame.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w przedstawionym przypadku nie dochodzi w najmniejszym nawet stopniu do powiększenia majątku Zainteresowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy przyznano prawo do zamieszkania w lokalu mieszkalnym, który należy do zasobów mieszkaniowych Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Przed przyjęciem mieszkania został sporządzony przez Agencję protokół z zakresu robót remontowych. Korzystając z uprawnienia do złożenia wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Zainteresowany skierował w dniu 8 września 2010 r. wniosek do Dyrektora Oddziału Regionalnego WAM o wyrażenie zgody na remont lokalu objęty protokołem we własnym zakresie za zwrotem kosztów.

Na podstawie sporządzonego kosztorysu zgodnie z przyjętym przez WAM standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego oraz dokonanego na jego podstawie odbioru lokalu po remoncie przez przedstawiciela WAM Zainteresowany otrzymał zwrot poniesionych kosztów. Agencja przesłała Wnioskodawcy również PIT-8C za 2010 r. z wypełnioną częścią D, gdzie wskazała jako rodzaj przychodu "remont lokalu mieszkalnego".

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 z późn. zm.), zadaniem własnym Agencji jest w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury.

Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia.

Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 777), w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

Stosownie do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością.

Zatem, wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. przychodu z innych źródeł. Tym samym, Zainteresowany nie był zobowiązany do wykazania kwoty tego zwrotu w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, iż nie odniósł się do stanowiska Wnioskodawcy w kwestii obowiązku wystawienia przez Wojskową Agencję Mieszkaniową informacji PIT-8C, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Ponadto do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl