ILPB1/415-960/09-2/AK - Zwolnienie przedmiotowe zwrotu kosztów związanych z podróżą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-960/09-2/AK Zwolnienie przedmiotowe zwrotu kosztów związanych z podróżą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 9 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest:

*

nieprawidłowe - w zakresie klasyfikacji źródła przychodów,

*

prawidłowe - w zakresie zwolnienia przedmiotowego zwrotu kosztów związanych z podróżą.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności zgodnie z wpisem do ewidencji działalności jest między innymi: doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 74.14), działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.87), działalność związana z tłumaczeniami i usługami sekretarskimi (PKD 74.85.Z), kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 80.42.B), działalność edukacyjna w zakresie oprogramowania (PKD 72.21.Z), działalność w zakresie oprogramowania, pozostała (PKD 72.22.Z), przetwarzanie danych (PKD 72.30.Z), działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju (PKD 51.19.Z), doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKD 72.10.Z).

Wnioskodawca co miesiąc wystawia kilka faktur VAT za wykonane w danym miesiącu usługi. Są to między innymi: doradztwo marketingowe, gospodarcze, pośrednictwo i inne.

Jedną z realizowanych przez Zainteresowanego umów jest kontrakt z izbą przemysłowo-handlową, w której to prezydium izby powierza Jemu (zwanemu w umowie: menadżerowi) obowiązki dyrektora biura. Zgodnie z umową:

*

kontrolę nad działalnością menedżera sprawują organy izby zgodnie z jej statutem,

*

menedżer uprawniony jest do podejmowania samodzielnych decyzji w zakresie przewidzianym w statucie dla dyrektora biura izby,

*

odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania menedżera ponosi izba,

*

menedżer ponosi odpowiedzialność wobec izby na zasadach ogólnych w przypadku narażenia izby na szkody powstałe w wyniku jego zawinionych działań,

*

czas pracy menedżera jest nienormowany i wyznaczany jest wymiarem jego zadań,

*

miejscem wykonywania obowiązków menedżera jest biuro izby oraz inne miejsca związane z działalnością izby, jeśli uzna je za konieczne do wypełniania swoich obowiązków w interesie izby,

*

menedżerowi przysługuje miesięczne wynagrodzenie w kwocie......, płatne na podstawie faktury VAT,

*

w przypadku wyjazdów służbowych polecenie wyjazdu - delegację podpisuje prezes lub wiceprezes izby,

*

prezes może skierować menedżera do udziału w kursach, szkoleniach i konferencjach opłacanych przez izbę,

*

menedżerowi w każdym roku kalendarzowym przysługuje 26 płatnych dni roboczych wolnych od wykonywania obowiązków wynikających z kontraktu,

*

za osiąganie zadowalających wyników, na wniosek prezesa, prezydium rady izby może przyznać menedżerowi nagrodę.

Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności:

1.

Wykonywać obowiązki sumiennie i starannie,

2.

Przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

3.

Dbać o izbę, chronić jej mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić ją na szkodę,

4.

Przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach, przestrzegać zasad współżycia społecznego,

5.

Niezwłocznie zawiadomić o zauważonym wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,

6.

Inicjowanie merytorycznej działalności izby,

7.

Współpraca ze statutowymi organami izby,

8.

Realizacja uchwał organów izby,

9.

Organizowanie i nadzorowanie pracy biura izby,

10.

Reprezentowanie izby na zewnątrz, w zakresie przewidzianym w statucie oraz pełnomocnictwa udzielonego przez prezesa izby,

11.

Nawiązywanie różnorodnych kontaktów i współpracy z innymi organizacjami gospodarczymi w kraju i za granicą oraz ze wszystkimi podmiotami w zakresie działalności statutowej,

12.

Stała praca nad rozwojem szeregów członkowskich,

13.

Nadzór nad działalnością gospodarczą izby zgodny ze statutem i systematyczny jej rozwój,

14.

Działanie nad pozyskiwaniem dla izby sponsorów oraz środków zewnętrznych,

15.

Prowadzenie działań promocyjnych i public relations,

16.

Podejmowanie decyzji w zakresie uprawnień,

17.

Realizacja zadań nakazanych przez prezesa izby,

18.

Pełnienie obowiązków kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników biur,

19.

Podejmowanie decyzji materialnych nie przekraczających kwoty 5.000,00 zł miesięcznie art. 44 statutu, w innych sytuacjach za zgodą prezesa izby,

20.

Uczestniczenie w posiedzeniach prezydium i rady izby z głosem doradczym,

21.

Podpisywanie umów cywilnych z podmiotami zewnętrznymi.

Wnioskodawca za usługi menedżera wystawia co miesiąc faktury VAT z podatkiem VAT należnym w wysokości 22 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.

Czy można wynagrodzenie otrzymywane na podstawie takiego kontraktu kwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy, jeżeli przychody z kontraktu Wnioskodawca rozlicza jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, to zwrot kosztów delegacji podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f.

3.

Czy, jeżeli przychody z kontraktu Zainteresowany rozliczać powinien jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, to zwrot kosztów delegacji podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, ustawa o podatku dochodowym wyróżnia kilka źródeł przychodów. Dwa z nich to: działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza. Podatnik zarejestrowany jako podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) realizujący działalność menedżerską w celach zarobkowych, zawodowo we własnym imieniu oraz w sposób zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) będący tym samym prawnie określonym podmiotem uczestniczącym w obrocie gospodarczym, może uznawać takie przychody jako przychody z działalności gospodarczej.

Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2, Zainteresowany uważa, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f., wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem. Zgodnie z takim brzmieniem przepisu Wnioskodawca uważa, że dotyczy on również podatników realizujących umowę na zasadach działalności gospodarczej. Zwolnienie powyższe przysługuje oczywiście w granicach określonych ustawą.

W odniesieniu do pytania nr 3, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f., wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem. Aczkolwiek przepis powyższy nie odwołuje się wprost do przychodów z działalności osobistej, to Zainteresowany uważa, że właśnie do przychodów tych osób będzie miał on zastosowanie. Zwolnienie powyższe przysługuje oczywiście w granicach określonych ustawą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

*

nieprawidłowe - w zakresie klasyfikacji źródła przychodów,

*

prawidłowe - w zakresie zwolnienia przedmiotowego zwrotu kosztów związanych z podróżą.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest:

*

działalność wykonywana osobiście,

*

pozarolnicza działalność gospodarcza.

W przedmiotowej sprawie istotne jest ustalenie z jakiego źródła Wnioskodawca uzyskuje przychód. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej, została zawarta w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawiera m.in. wyłączenie przychodów uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w katalogu przychodów działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy, pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te są zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą.

Zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanego przepisu, przychody z tego rodzaju umów, nawet gdy usługi świadczone są przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie, zawsze stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście. Taka kwalifikacja przychodów z tytułu umów, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika przede wszystkim z osobistego charakteru usług zarządzania przedsiębiorstwem.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przychody uzyskane przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu z izbą przemysłowo-handlową nie mogą być traktowane jako przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychody te należy zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy.

W związku z tym, że przychody Wnioskodawcy z kontraktu zawartego z izbą handlowo-usługową zostały zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 13 pkt 9 ww. ustawy, dlatego odpowiedź na drugie pytanie jest bezprzedmiotowe.

Natomiast w odniesieniu do zwolnienia z opodatkowania zwrotu kosztów delegacji tut. organ stwierdza co następuje:

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębne przepisy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, zawierają dwa rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.:

*

w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz

*

w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Aby jednak przedmiotowe świadczenia dla osoby nie będącej pracownikiem korzystały ze zwolnienia muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Zasada swobody umów umożliwia stronom zawarcie w umowie zapisu, dotyczącego zwrotu wydatków poniesionych w ramach wykonania umowy (w tym m.in. zwrotu kosztów podróży). Jeżeli zatem zgodnie z umową Wnioskodawca otrzyma zwrot kosztów podróży i koszty te związane będą z wykonywaniem czynności określonych w umowie, zwrot ten korzysta wówczas ze zwolnienia od podatku, zgodnie z powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, do wysokości limitów określonych w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług rozstrzygnięto w dniu 2 grudnia 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-1173/09-2/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl