ILPB1/415-960/08-3/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-960/08-3/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne

* w części dotyczącej zasad opodatkowania - jest prawidłowe

* w części dotyczącej zaokrąglania kwot doliczenia do podatku - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

U Wnioskodawcy przeprowadzono kontrolę ZUS, w trakcie której okazało się, że pobrane i odprowadzone zostały niepotrzebnie składki emerytalne, rentowe i chorobowe oraz zdrowotne od pewnych składników płacowych. Wnioskodawca został zobowiązany do korekty przesłanych wcześniej rozliczeń z ZUS za 3 poprzednie lata. Wnioskodawca nie wystąpił do ZUS o fizyczny zwrot nadpłaty składek za te okresy, ale na Jego koncie w ZUS powstała po korekcie nadpłata, którą zamierza wykorzystać na rzecz bieżących płatności.

Wnioskodawca uzyskał zwrot (postawiono mu do dyspozycji) składek z tyt. ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Obecnie Wnioskodawca zobowiązany jest zwrócić pracownikom ww. składki, które błędnie zostały im potrącone od niektórych wynagrodzeń (dotyczących dodatków funkcyjnych, stażowych w okresie choroby). Błędne potrącenie składek z tyt. ubezpieczeń społecznych wpłynęło na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a błędnie pobrane ubezpieczenie zdrowotne zmniejszyło ten podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Jak postąpić ze zwróconymi i odliczonymi w wysokości 7,75% od podatku pracowników w poprzednich latach składkami na ubezpieczenie zdrowotne.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty zwróconych składek z ubezpieczenia zdrowotnego powinny w całości zostać oddane pracownikom. W przypadku dokonywania przez płatnika rozliczenia rocznego Wnioskodawca powinien te składki, zgodnie z art. 37 ust. 1a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości 7,75% i po zaokrągleniu do 1 zł ująć w formularzu PIT-40 w rubryce "doliczenia do podatku" i rozliczyć ten zwrot.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku kiedy nie będzie dokonywał rozliczenia rocznego pracowników, przekazuje pracownikom tylko informacje imienne PIT-11 i powinien pracowników poinformować o konieczności rozliczenia przez nich 7,75% zwróconej składki z ubezpieczenia zdrowotnego. Pracownicy zaś powinni w swoim rocznym zeznaniu podatkowym ująć tę kwotę jako "doliczenia do podatku" i ją rozliczyć. Wnioskodawca uważa, że powinien w swojej informacji o konieczności rozliczenia zwróconej składki z ubezpieczenia zdrowotnego podać kwotę w zaokrągleniu do 1 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej zasad opodatkowania,

* nieprawidłowe w części dotyczącej zaokrąglania kwot doliczenia do podatku

Zgodnie z treścią art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do treści art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy.

Stosownie natomiast do treści art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135), pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, została unormowana w art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem w przypadku otrzymania przez pracownika zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenia zdrowotne w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik (pracownik) jest obowiązany doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone.

W sytuacji, gdy pracownik otrzyma zwrot składek na ubezpieczenie zdrowotne i złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik sporządzając roczne obliczenie podatku, dolicza (zgodnie z art. 37 ust. 1a pkt 5 ww. ustawy) do podatku obliczonego zgodnie z art. 27, otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Zatem w sytuacji zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, składka podlega doliczeniu do podatku dochodowego.

W przypadku, jeśli pracodawca zobowiązany został przez pracownika do sporządzenia w jego imieniu rocznego zeznania podatkowego, obowiązek wykazania doliczenia do podatku ciąży na płatniku. W przeciwnym wypadku pracownik sam dolicza w zeznaniu zwróconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają na płatnika obowiązku informowania pracowników o konieczności dokonania doliczenia do podatku zwróconych mu nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Odnosząc się do kwestii zaokrąglania kwot doliczenia do podatku z tytułu zwrotu uprzednio odliczonych kwot składek na ubezpieczenie zdrowotne, tut. Organ zauważa, że kwoty doliczeń należy wykazać w pełnych kwotach, w złotówkach i groszach. Zaokrągleń do pełnych złotych w rocznym zeznaniu podatkowym dokonuje się bowiem dopiero po wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczeniach oraz doliczeniach do podatku.

Dlatego doliczanie do podatku kwot zwróconych, uprzednio odliczonych kwot składek na ubezpieczenie zdrowotne po zaokrągleniu ich do pełnych złotych jest działaniem niezgodnym z przepisami ww. ustawy, które może spowodować zaniżenie bądź zawyżenie wysokości należnego podatku dochodowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. opodatkowania zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 17 lutego 2009 r. nr ILPB1/415-960/08-2/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl