ILPB1/415-938/11-2/AA - Sposób ewidencjonowania przychodów w PKPiR.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-938/11-2/AA Sposób ewidencjonowania przychodów w PKPiR.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ewidencjonowania uzyskanych przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ewidencjonowania uzyskanych przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka ma zamiar prowadzenia działalności polegającej na obsłudze platformy internetowej do obsługi "B".

"B" (w tłum. "Bx") jest cyfrową walutą, stworzoną w 2009 r. przez S.N. Nazwa odnosi się także do używającego jej otwartoźródłowego oprogramowania, które zaprojektował oraz sieci "c", którą formuje. "Bx" mogą zostać zapisane na komputerze osobistym w formie pliku portfela lub przetrzymywane w prowadzonym przez osoby trzecie zewnętrznym serwisie zajmującym się przechowywaniem takich portfeli. W każdym z tych przypadków "B" mogą zostać przesłane do innej osoby przez Internet do dowolnego posiadacza adresu "B".

Odmiennie niż w przypadku większości walut, "B" nie opiera się na zaufaniu względem centralnego emitenta. "B" używa zdecentralizowanej bazy danych rozprowadzonej pomiędzy węzłami sieci "c" do przechowywania transakcji oraz kryptografii w celu zapewnienia podstawowych funkcji bezpieczeństwa, takich jak upewnienie się, że "B" mogą być wydane tylko raz przez osobę, która je posiada w danym momencie.

Topologia "c" sieci "B" oraz brak centralnej administracji czynią manipulację wartości "Bx" niewykonalną dla jakiejkolwiek rządowej, czy innej organizacji lub jednostki poprzez produkcję większej ich ilości, nadal możliwa jest jednak bańka spekulacyjna. Budowa "B" pozwala na anonimowe posiadanie własności oraz jej transfery.

"B" jest jedną z pierwszych implementacji konceptu zwanego kryptowalutą, pierwszy raz opisanego w 1998 r. przez W. na liście mailingowej cypherpunków. (źródło: W.)

Powszechnie używanym skrótem do oznaczenia waluty "B" jest "BTC".

By dokonać transakcji, użytkownik rejestruje konto.

Po rejestracji użytkownik albo dodaje "B" wysyłając je do Spółki albo złotówki wpłaca na konto Spółki. Po doładowaniu konta środkami pieniężnymi/BTC użytkownik wchodzi w dział transakcji. Następnie może wystawić albo ofertę kupna (bądź sprzedaży) "b" lub zaakceptować istniejącą ofertę.

Wnioskodawca podaje, że są możliwe dwa scenariusze transakcji.

1.

Użytkownik A kupuje "b".

Tak więc wpłaca do Spółki np. 1000 zł (np. kurs 10 zł/BTC, prowizja 1%).

Po wpłaceniu użytkownik A wchodzi w dział sprzedaży "b", gdzie widzi oferty sprzedaży BTC innych użytkowników i decyduje się na zakup wirtualnej waluty korzystając z oferty jednego z nich, zwanego dalej użytkownikiem B.

Z konta użytkownika A w serwisie zostaje pobrane więc 1000 zł a na jego koncie pojawiają się zakupione od użytkownika B 100 "b".

2.

Użytkownik A sprzedaje "b".

Ma 100 BTC na koncie w systemie (np. kurs 10 zł/BTC, prowizja 1%).

Użytkownik widzi oferty skupu "b" innych użytkowników i akceptuje jedna z nich, wystawioną przez innego użytkownika, zwanego dalej użytkownikiem C.

100 "B" z profilu użytkownika A zostają przypisane do użytkownika C, a 1000 zł należące wcześniej do użytkownika C potrącone o prowizję 1% zostają przypisane do użytkownika A.

Ilość złotówek oraz "Bx", które są transferowane między użytkownikami zależy od indywidualnego dla każdej transakcji kursu, który ustalają sami użytkownicy tworząc i akceptując oferty kupna i sprzedaży.

Przy tym użytkownicy A, B i C otrzymują na bieżąco informację o zmianach stanów ich rachunków przy każdej dokonywanej transakcji. Każdy z użytkowników może trzymać swoje "B" w systemie lub wypłacić i trzymać w swoim osobistym portfelu na komputerze lub serwisie zewnętrznym. Podobnie, posiadane przez użytkowników złotówki każdy z nich w dowolnym momencie może wypłacić na swoje konto bankowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Co do zasad ewidencjonowania uzyskanych przychodów z ww. usług - czy Wnioskodawca uzyskany przychód może wpisywać do księgi albo raz dziennie, albo raz na miesiąc.

2.

Czy przy takiej ilości transakcji nie ma różnicy w jakim systemie Wnioskodawca to robi i można wybrać inny okres wpisywania przychodu, np. raz na tydzień.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapisów powyższych dokonuje się jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 (podatnicy, którzy ewidencjonują obrót za pomocą kas fiskalnych mogą dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni) oraz § 30 (w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są również dokonywane w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni).

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, mogą dokonywać zapisów dotyczących przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca.

Jak z powyższego wynika Wnioskodawca uważa, że może ewidencjonować przychód w PKPiR:

* raz dziennie (§ 19 ust. 2 rozporządzenia),

* w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca pod warunkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży w miejscu wykonywania działalności (§ 19 ust. 6 rozporządzenia),

* w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 20 ust. 2, 3 i § 30 rozporządzenia, tj. w przypadku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej albo prowadzenia ksiąg przez biuro rachunkowe, gdy prowadzona jest ewidencja sprzedaży w miejscu prowadzenia działalności).

Tym samym nie ma możliwości wyboru innego terminu do ewidencjonowania przychodu, np. raz w tygodniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl