ILPB1/415-93/11-9/AO - Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów zaległych składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-93/11-9/AO Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów zaległych składek na ubezpieczenie społeczne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (według daty wpływu do Biura KIP w Lesznie), uzupełnionym w dniach 18 marca 2011 r. oraz 1 i 4 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. nr 1462/IPA/071-3/11-2/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, stosownie do § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632) - przekazał, celem załatwienia zgodnie z właściwością, wniosek Pani X Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 3 marca 2011 r. nr ILPB1/415-93/11-2/AO wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 marca 2011 r., natomiast w dniu 18 marca 2011 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 14 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na skutek kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - ostateczna wersja protokołu xx październik 2010 r., kontrola dotyczyła okresu 2007-2009 - organ kontroli uznał, że umowy o dzieło dotyczące kilku osób za ww. okres nie spełniają swych wymagań i faktycznie kwalifikują się jako umowy o pracę.

Umowy o dzieło nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. ZUS naliczył je wyznaczając termin na dokonanie samokorekty pokontrolnej z możliwością ewentualnego odwołania. Ze środka zaskarżenia Wnioskodawczyni nie skorzystała i w ustawowym terminie dokonała korekt deklaracji ZUS, jednocześnie dokonała zapłaty zaległych składek, a w najbliższym czasie dokona zapłaty odsetek od zaległości.

Aktualnie jako płatnik podatku dochodowego, Wnioskodawczyni zamierza dokonać stosownych korekt w rozliczeniach zaliczek PIT-4 za poszczególne miesiące, sporządzić korekty deklaracji PIT-4R, następnie korekty PIT-11, doręczyć je pracownikom i właściwym urzędom skarbowym, a następnie poinformować pracowników o konieczności dokonania stosownych korekt w ich PIT-ach rocznych (obiecując pomoc w ich sporządzeniu).

Składki społeczne bez odsetek wynikające z korekt ZUS Zainteresowana zaliczyła w koszty uzyskania przychodów za 2010 rok, w momencie poniesienia wydatku, tj. w miesiącu zapłaty.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że w wyniku kontroli ZUS wartość umowy o dzieło brutto sprzed kontroli ZUS stała się wartością brutto umowy o pracę, w wyniku czego podstawowej zmianie uległy wartości podatku dochodowego kosztem składki na ubezpieczenia zdrowotne, co ma ścisły związek ze zmianą danych w indywidualnych informacjach PIT-11, jak i zbiorczych PIT-4R za poszczególne okresy, tj. lata 2007, 2008 i 2009.

Składki, które powinny być pokryte z dochodu osób zatrudnionych z własnych środków zostały w całości pokryte z dochodów Wnioskodawczyni (płatnika). Z orzecznictwa dotyczącego sporów w tym zakresie przed sądem pracy wynika, że praktycznie nie ma szans na wyegzekwowanie tych składek od pracowników, stąd Wnioskodawczyni nie zamierzała ich dochodzić, a więc osoby te nie dokonają ich zwrotu, a więc w PIT-11 nie zostałyby one im uwzględnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy czynności Wnioskodawczyni opisane powyżej są poprawne jako podatnika PIT, tj. ujęcia w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010.

Treść pytania wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, Jej czynności opisane powyżej są poprawne jako podatnika podatku PIT, tj. ujęcia w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określa art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż na skutek kontroli ZUS - organ kontroli uznał, że umowy o dzieło dotyczące kilku osób za okres 2007-2009 nie spełniają swych wymagań i faktycznie kwalifikują się jako umowy o pracę. Umowy o dzieło nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. ZUS naliczył je wyznaczając termin na dokonanie samokorekty pokontrolnej z możliwością ewentualnego odwołania. Wnioskodawczyni dokonała korekt deklaracji ZUS, jednocześnie dokonała zapłaty zaległych składek. Składki, które powinny być pokryte z dochodu osób zatrudnionych, zostały w całości pokryte z dochodów Wnioskodawczyni (płatnika). Składki społeczne bez odsetek wynikające z korekt ZUS Zainteresowana zaliczyła w koszty uzyskania przychodów za 2010 rok, w momencie poniesienia wydatku, tj. w miesiącu zapłaty.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. Nr 127, poz. 1052), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 6ba.

Stosownie do treści art. 22 ust. 6ba ww. ustawy, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 55a cyt. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Z treści art. 22 ust. 6bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 6ba, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn. zm.), w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 1 pkt 37, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone:

1.

z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów,

2.

z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.

W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55a i ust. 3d.

Powołane artykuły wskazują więc na możliwości zaliczenia przez Wnioskodawczynię do kosztów uzyskania przychodów zaległych składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę (płatnika) jak i opłaconych za pracowników, w miesiącu, w którym zostały faktycznie zapłacone.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 59 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej opłaty wymierzanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przy czym na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 14 i 18 ww. ustawy, kosztem tym nie mogą być również:

* koszty egzekucyjne związane z niewykonaniem zobowiązań,

* odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Reasumując, czynności Wnioskodawczyni jako podatnika podatku PIT polegające na ujęciu w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010, są poprawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w dniu 12 kwietnia 2011 r. wydano odrębną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika nr ILPB1/415-93/11-8/AO.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl