ILPB1/415-924/08-2/AG - Forma opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie oraz w formie spółki jawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-924/08-2/AG Forma opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie oraz w formie spółki jawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie oraz w formie spółki jawnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej indywidualnie oraz w formie spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1 listopada 2001 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Przedmiotem działalności jest pośrednictwo w transporcie drogowym towarów. Czynności te wykonywane są na terenie Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni posiada wszelkie wymagane uprawnienia do wykonywania tego rodzaju działalności. Nie posiada własnych środków transportu, dlatego też do wykonywania usług transportowych Wnioskodawczyni wynajmuje firmy przewozowe. Od 2004 r. do rozliczenia uzyskanych dochodów Wnioskodawczyni wybrała podatek "liniowy" (zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), który opłaca zaliczkowo.

W październiku 2008 r. Wnioskodawczyni dostała propozycję zawiązania drugiej firmy - spółki jawnej. Zadaniem spółki miałoby być organizowanie usług transportowych do Unii Europejskiej dla krajowego producenta kosmetyków. Wspólnikiem Wnioskodawczyni byłaby osoba, która we wspomnianej firmie produkującej kosmetyki, zatrudniona jest (umowa o pracę) na stanowisku kierownika transportu. Do jej zadań należy organizacja transportu dla produkcji. W zawiązanej spółce jawnej zadaniem wspólnika Wnioskodawczyni byłoby zatem wykonywanie tych samych czynności, które wykonuje w firmie zatrudniającej ją na umowę o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako wspólnik spółki jawnej Wnioskodawczyni zachowuje prawo do 19% podatku liniowego, zarówno w swojej firmie, jak i w przyszłej spółce jawnej.

Zdaniem Wnioskodawczyni Jej wspólnik traci możliwość wyboru podatku liniowego, ponieważ miałby wykonywać w spółce czynności podobne do wykonywanych w firmie zatrudniającej go na umowę o pracę. Wnioskodawczyni uważa, że sama zachowuje w spółce prawo do podatku liniowego, ponieważ nie wykonywała nigdy i nie wykona na rzecz pracodawcy swojego wspólnika żadnych czynności w ramach stosunku pracy. Zdaniem Wnioskodawczyni, tym samym zachowuje Ona również prawo do podatku liniowego w prowadzonej przez siebie firmie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 9a ust. 2 cyt. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Natomiast w myśl art. 9a ust. 3 cyt. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W przypadku, gdy podatnik:

*

prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,

*

jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej,

to zgodnie z art. 9a ust. 5 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

Uzyskując przychody z jednego źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz z działalności prowadzonej w formie spółki jawnej, Wnioskodawczyni nie może opodatkowywać dochodów zarówno w sposób progresywny jak i według zasad opisanych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Bowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dają możliwości wyboru przez wspólników spółki jawnej odmiennych form opodatkowania. Nie jest możliwe aby jeden ze wspólników opodatkowywał przychody uzyskane z działalności w spółce jawnej według skali, a drugi według zasad określonych w ww. art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

<BR.< p>

Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje oraz treść art. 9a ust. 3 cytowanej ustawy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki jawnej nie zachowuje prawa do opodatkowania według zasad opisanych w art. 30c ustawy, zarówno w swojej firmie, jak i w przyszłej spółce jawnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ jednocześnie zauważa, iż przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni odniosła się do możliwości wyboru formy opodatkowania określonej w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez swojego wspólnika (spółka jawna). Rozstrzygając merytorycznie niniejszy wniosek tut. Organ nie odniósł się do powyższego zagadnienia, bowiem stosownie do treści art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl