ILPB1/415-913/11-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-913/11-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 września 2011 r. Nr ILPB1/415-913/11-2/AA, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 września 2011 r., natomiast w dniu 10 października 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 7 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym, dzięki czemu przysługuje mu prawo do zakwaterowania na zasadach określonych w przepisach ustawy.

Decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej zostało przyznane Zainteresowanemu prawo zamieszkania w lokalu mieszkalnym.

Mieszkanie było bardzo zniszczone w całości przeznaczone do remontu. Wszystkie urządzenia techniczne i sanitarne były zużyte i niesprawne, okna nieszczelne i popękane, to samo ze wszystkimi drzwiami, parkiet zniszczony, płytki ścienne i podłogowe oraz tynki popękane, instalacja kanalizacyjna i elektryczna do wymiany. Przedstawiciel Wojskowej Agencji Mieszkaniowej poinformował Zainteresowanego podczas proponowania lokalu mieszkalnego, że Agencja nie wykonuje remontów lokali, a praktyką jest, że wykonuje je żołnierz na podstawie kosztorysu wystawionego przez Wojskową Agencję Mieszkaniową.

Wnioskodawca podaje, że zgodził się na wykonanie całego remontu i przyjął lokal mieszkalny w dniu 8 czerwca 2010 r.

Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wyliczyła kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu, w którym ujęte były kwoty zakupu wymienionych urządzeń, drzwi, okien, podłóg, tynków uwzględniające podatek VAT.

Zespół finansowo-księgowy na wykonanie prac remontowych wyliczył kwotę 12.509,99 zł oraz ryczałt remontowy w kwocie 4.500,00 zł. Na naprawę lub wymianę wyposażenia urządzeń technicznych kwotę 5.592,00 zł. Po pisemnym zgłoszeniu zakończenia robót remontowych przedstawiciel Wojskowej Agencji Mieszkaniowej dokonał odbioru tych robót, Zainteresowanemu wypłacono kwotę 18.101,99 zł, w skład której wchodzi wcześniej wspomniana kwota 12.509,99 zł za wykonanie prac remontowych oraz kwota 5.592,00 zł za wymianę lub naprawę wyposażenia i urządzeń technicznych.

Kilka miesięcy po zakończeniu remontu to jest 17 listopada 2010 r., Wnioskodawca wykupił mieszkanie od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej za zasadach ogólnych.

W lutym 2011 r. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystawiła PIT-11 za 2010 r., odprowadzając w nim podatek od ryczałtu remontowego w kwocie 810,00 zł oraz PIT-8C za rok 2010 na kwotę 16.601,08 zł. Informacja o przychodzie z innych źródeł traktując wypłaconą kwotę "remont lokalu mieszkalnego" jako przychód Zainteresowanego.

Od kwoty 16.601,08 zł. Wnioskodawca zapłacił 18% podatku, to jest kwotę 2.988,19 zł.

Podsumowując, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna udostępnić Zainteresowanemu lokal gotowy do zamieszkania zgodnie z tym co mówi ustawa. Gdyby, remont wykonywała firma zatrudniona przez Wojskową Agencję Mieszkaniową z pewnością kwota remontu byłaby wyższa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu robót remontowych oraz zakup i wymianę urządzeń, które na podstawie litery prawa w całości obciążą Wojskową Agencję Mieszkaniową stanowi przychód żołnierza.

2.

Czy Wnioskodawca powinien złożyć korektę zeznania podatkowego za 2010 rok w celu odzyskania zapłaconego podatku od dochodu, który powstał przez to, że WAM - Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystawiła PIT-8C Informację o przychodzie z innych źródeł, traktując wypłaconą kwotę "remont lokalu mieszkalnego" jako przychód Wnioskodawcy.

Pytania wynikające z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa niesłusznie postąpiła, gdyż tego typu spraw było kilka i za każdym razem Wojskowa Agencja Mieszkaniowa była stroną nieprawną.

Zainteresowany wskazuje na podobne sprawy: interpretacja indywidualna ITPB2/415-211/10/BK z dnia 25 maja 2010 r., interpretacja indywidualna z dnia IPPB4/415-300/09-4/JK z dnia 16 lipca 2009 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, pieniądze wypłacone żołnierzowi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na remont lokalu mieszkalnego oraz zakup, wymianę urządzeń nie stanowią przychodu żołnierza, gdyż Wnioskodawca otrzymał ścisłe wskazówki (zlecenie), co do wykonania remontu lokalu.

Środki finansowe Wnioskodawca wydał na wymianę między innymi wszystkich okien, wszystkich drzwi, wymianę podłóg oraz zakup materiałów niezbędnych do wykonania remontu itd. Zgodnie z wytycznymi jakie otrzymał od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Po wykonaniu prac przedstawiciel Wojskowej Agencji Mieszkaniowej sprawdził, czy zlecone prace zostały wykonane, po czym pozytywnie ją odebrał. Ponadto lokal mieszkalny w omawianym okresie był własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a ww. Agencja była zobowiązana o przekazania lokalu mieszkalnego gotowego do zamieszkania.

Jednocześnie Zainteresowany stwierdza, że Wnioskodawca z tytułu wykonywanego remontu nie odniósł korzyści majątkowej.

Wnioskodawca uważa również, że powinien złożyć korektę zeznania podatkowego za 2010 rok, w której nie powinien uwzględnić PIT-8C wystawionego przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, gdyż PIT ten został wystawiony od kwoty, która w całości została przeznaczona na wykonanie prac remontowych zleconych przez Wojskową Agencję Mieszkaniową i ta sama Agencja dokonała odbioru ww. prac, a ww. środki finansowe nie przysporzyły korzyści majątkowej Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy wynika, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu przyznano prawo do zakwaterowania w lokalu mieszkalnym. Mieszkanie było bardzo zniszczone w całości przeznaczone do remontu. Zainteresowany zgodził się na wykonanie całego remontu na podstawie kosztorysu wystawionego przez Wojskową Agencję Mieszkaniową.

Zespół finansowo-księgowy na wykonanie prac remontowych wyliczył kwotę 12.509,99 zł oraz ryczałt remontowy w kwocie 4.500,00 zł. Na naprawę lub wymianę wyposażenia urządzeń technicznych kwotę 5.592,00 zł. Po pisemnym zgłoszeniu zakończenia robót remontowych przedstawiciel Wojskowej Agencji Mieszkaniowej dokonał odbioru tych robót, Zainteresowanemu wypłacono kwotę 18.101,99 zł, w skład której wchodzi wcześniej wspomniana kwota 12.509,99 zł za wykonanie prac remontowych oraz kwota 5.592,00 zł za wymianę lub naprawę wyposażenia i urządzeń technicznych.

Kilka miesięcy po zakończeniu remontu w dniu 17 listopada 2010 r., Wnioskodawca wykupił mieszkanie od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej za zasadach ogólnych. Natomiast w lutym 2011 r. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystawiła PIT-11 za 2010 r., odprowadzając w nim podatek od ryczałtu remontowego w kwocie 810,00 zł oraz PIT-8C za rok 2010 na kwotę 16.601,08 zł, traktując wypłaconą kwotę na "remont lokalu mieszkalnego" jako przychód Zainteresowanego. Od kwoty 16.601,08 zł. Wnioskodawca zapłacił 18% podatku, to jest kwotę 2.988,19 zł.

Remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z dyrektorem oddziału regionalnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2010 r. Nr 116, poz. 777 z późn. zm.) koszt remontu uwzględniający podatek od towarów i usług ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczenia planowanych prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym. Do kosztorysu przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosowanych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń. Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie. Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny Agencji Mieszkaniowej wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu w wysokości wynikającej z zawartej umowy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.) zadaniami własnymi Agencji są w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury. Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym. Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie we właściwym miejscowo oddziale regionalnym Agencji.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Reasumując, kwota wypłacona na wykonanie w mieszkaniu robót remontowych oraz zakup i wymianę urządzeń, które na podstawie litery prawa w całości obciążały Wojskową Agencję Mieszkaniową nie jest przychodem dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie podczas wykonywania prac remontowych nie było jeszcze własnością Wnioskodawcy.

Zatem, w związku z faktem, iż ww. kwota nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu, nie był On zobowiązany do jej wykazania w zeznaniu rocznym za 2010 r., jednakże w sytuacji, gdy to uczynił uprawniony jest do złożenia korekty.

Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. W myśl § 2 tego artykułu skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Jeżeli wskutek korekty zeznania podatkowego powstanie nadpłata w podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca - zgodnie z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) ustawy - Ordynacja podatkowa - winien dodatkowo złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty za ten rok.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powinien złożyć korektę zeznania podatkowego za 2010 rok w celu odzyskania zapłaconego podatku od dochodu, który powstał przez błędnie wystawioną przez Wojskową Agencję Mieszkaniową Informację o przychodzie z innych źródeł PIT-8C, w której wypłaconą kwotę "remont lokalu mieszkalnego" potraktowano jako przychód Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl