ILPB1/415-89/10-4/AGr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-89/10-4/AGr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) oraz pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych - jest:

* prawidłowe - w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji i wsparcia pomostowego w 2009 r.

* nieprawidłowe - w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wsparcia pomostowego w 2010 r.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji i wsparcia pomostowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 4 sierpnia 2009 r. otrzymała dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL).

Dotacja obejmuje kwotę 40.000,00 zł. oraz wsparcie pomostowe przez 10 miesięcy w kwocie 1.100,00 zł miesięcznie. Wsparcie pomostowe Zainteresowana co miesiąc otrzymuje w formie przelewu na rachunek bankowy od miesiąca września 2009 r. do miesiąca lipca 2010 r.

Zainteresowana jest opodatkowana na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Ww. dotacja przyznana została na zakup towarów handlowych, wyposażenia, oraz adaptację lokalu.

Wsparcie pomostowe wypłacane miesięcznie Wnioskodawczyni przeznacza na dopłatę do czynszu za lokal oraz opłatę składek ZUS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) wydatki (inne niż środki trwałe) sfinansowane z ww. dotacji i wsparcia pomostowego stanowią koszty uzyskania przychodu.

2.

Czy kwota otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego winna być wykazana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 8 po stronie przychodów.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zastrzega, że kosztami uzyskania przychodów nie są wydatki bezpośrednio finansowane z niektórych przychodów zwolnionych od podatku, w tym z przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwolnienie które ewentualnie może mieć zastosowanie do środków unijnych). Wyłączenie z kosztów nie ma zastosowania do wydatków finansowanych ze środków, od których zaniechano poboru podatku dochodowego. Można zatem argumentować, ze wszystkie bieżące wydatki powinny być kosztem uzyskania przychodu, gdyż zarówno wsparcie pomostowe, jak kwota dotacji nie są zwolnione od podatku, tylko zaniechano od nich poboru podatku (katalog art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym).

Zainteresowana uważa, że w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) przychody otrzymane w ramach dotacji, oraz w ramach wsparcia pomostowego nie powinny być księgowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie przychodów (bo po co rozporządzenie Ministra Finansów...).

Reasumując, wydatki (inne niż środki trwałe) sfinansowane z dotacji oraz wsparcia pomostowego stanowią koszty uzyskania przychodu, natomiast kwota dotacji oraz kwota wsparcia pomostowego nie stanowią przychodu który należy wykazywać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po stronie przychodów (kol. 8).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji i wsparcia pomostowego w 2009 r.

* nieprawidłowe - w zakresie skutków podatkowych otrzymanego wsparcia pomostowego w 2010 r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Dotacja obejmuje kwotę 40.000,00 zł. oraz wsparcie pomostowe przez 10 miesięcy w kwocie 1.100,00 zł miesięcznie.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

nbspnbspnbsp - stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne (w tym wsparcie pomostowe), stanowią dochód Wnioskodawczyni, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Odnosząc się do natomiast do skutków podatkowych sfinansowania ww. środkami wydatków poniesionych na zakup towarów handlowych, wyposażenia, adaptację lokalu oraz opłacenie czynszu za lokal oraz opłacenie składek ZUS, stwierdzić należy, iż w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Wobec powyższego wydatki poniesione na zakup towarów handlowych, wyposażenia (a więc składników majątku nie będących środkami trwałymi), adaptację lokalu oraz opłacenie czynszu za lokal, a także opłacenie składek ZUS, jeżeli poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nie objęte wyłączeniami zawartymi w art. 23 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 nie znajduje w ww. zakresie zastosowania, gdyż dotyczy dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie wskazanych w nim przepisów, a nie dochodów, od których zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków otrzymywanych w ramach projektu Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (PO KL), to środki te przeznaczone na zakup towarów handlowych, wyposażenia (a więc składników majątku nie będących środkami trwałymi), adaptację lokalu oraz opłacenie czynszu za lokal, a także opłacenie składek ZUS - stanowią przychód z prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej, od którego na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów zaniechano poboru podatku (o ile otrzymanie tych środków nastąpiło po dniu 25 maja 2008 r.). W związku z powyższym kwota otrzymanej dotacji oraz wsparcia pomostowego nie powinna być wykazana po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 8.

Równocześnie, wydatki (inne niż środki trwałe) bezpośrednio sfinansowane przedmiotowymi środkami finansowymi, jako nie objęte wyłączeniem zawartym ww. art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto tut. Organ informuje, iż od 1 stycznia 2010 r. przedmiotowe środki przyznane uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie zostało wprowadzone art. 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241). Równocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych środków (zwolnionych przedmiotowo) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym otrzymywane przez Wnioskodawczynię comiesięczne wsparcie pomostowe, w okresie od stycznia do lipca 2010 r., przeznaczone na dopłatę do czynszu za lokal oraz opłatę składek ZUS, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym kwota otrzymanego w 2010 r. wsparcia pomostowego nie powinna być wykazana po stronie przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 8.

Natomiast wydatki sfinansowane tymi przychodami nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów tej działalności na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl