ILPB1/415-870/10-4/AG - Zmniejszenie przychodu podatkowego z uwagi na wystawienie faktury VAT korygującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-870/10-4/AG Zmniejszenie przychodu podatkowego z uwagi na wystawienie faktury VAT korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 1 października 2010 r. znak ILPB1/415-870/10-2/AG, ILPP2/443-1201/10-2/MR na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 października 2010 r., a w dniu 6 października 2010 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się handlem tworzywami sztucznymi, w tym folią. W grudniu 2009 r. podjął współpracę z nowym kontrahentem w zakresie handlu folią. Folia była kupowana przez firmę Wnioskodawcy od innych kontrahentów i sprzedawana dalej. Nigdy nie podpisano żadnej umowy odnośnie parametrów i jakości jakimi powinna spełniać folia. Klasyfikacja towaru odbywa się na placu firmy, do której był sprzedawany towar, gdzie Wnioskodawca otrzymywał potwierdzenie na podstawie dokumentu PZ, że towar jest jakościowo odebrany oraz o procentowym obniżeniu wagi w przypadku jakichkolwiek zanieczyszczeń.

W lutym 2010 r. okazało się, że firma otrzymała reklamacje na zakupiony od firmy Wnioskodawcy towar i chce obciążyć firmę Wnioskodawcy poniesionymi kosztami z tytułu reklamacji. Ze względu na uniknięcie sporu sądowego - gdyż jest to duży koncern, posiada kilka oddziałów w kraju - firma Wnioskodawcy zdecydowała się podpisać ugodę o poniższej treści.

§ 1

Strony potwierdzają powstanie między nimi sporu dotyczącego jakości sprzedanej przez Dostawcę folii, w szczególności wykrycia w belach folii zanieczyszczeń. Folia sprzedana została przez Odbiorcę dalszym kontrahentom, którzy po wykryciu zanieczyszczeń zażądali zwrotnego odebrania folii i obciążają Odbiorcę kosztami transportu oraz karami umownymi za nie wykonanie kontraktu dostawy folii. W celu uniknięcia prowadzenia sporu sądowego, z zamiarem ugodowego uregulowania roszczeń obu stron zawierają one niniejsze porozumienie.

§ 2

Dostawca uznaje reklamację Odbiorcy związaną z zanieczyszczeniami dostarczonej w okresie od xx grudnia 2009 r. do xx lutego 2010 r. folii i zobowiązuje się do zrekompensowania Odbiorcy poniesionych strat na warunkach określonych w niniejszym porozumieniu.

§ 3

1.

Strony potwierdzają, że w dniu zawarcia niniejszego porozumienia, w związku z faktem zgłoszenia reklamacji, o której mowa w § 2 Odbiorca nie dokonał zapłaty należnego Dostawcy wynagrodzenia w kwocie 157.904,60 zł (słownie sto pięćdziesiąt siedem tysięcy dziewięćset cztery złote 60 groszy) wynikającej z faktur wskazanych szczegółowo w załączniku nr 1 do niniejszego porozumienia.

2.

W związku z uznaną wadliwością dostarczonej folii Dostawca obniża cenę sprzedaży surowców objętych fakturami wskazanymi w załączniku nr 1 do porozumienia, do ceny 0,10 zł/t (słownie dziesięć groszy za tonę) i prześle Odbiorcy stosowne faktury korygujące.

§ 4

1.

Strony dalej ustalają, że celem wynagrodzenia poniesionej przez Odbiorcę szkody Dostawca zapłaci Odbiorcy kwotę 144.000,00 zł (słownie: sto czterdzieści cztery tysiące złotych), w dwunastu równych ratach po 12.000,00 zł (słownie: dwanaście tysięcy) każda, płatnych do 5 (słownie: piątego) każdego miesiąca kalendarzowego począwszy od miesiąca sierpnia 2010 r..

2.

Opóźnienie w zapłacie dwóch rat przekraczające 7 (słownie: siedem) dni kalendarzowych powoduje natychmiastową wymagalność całej kwoty wskazanej w ust. 1.

§ 5

Strony ustalają, że w okresie realizacji niniejszego porozumienia dopuszczają spłatę zobowiązania określonego w § 4 w inny, uzgodniony pod rygorem nieważności na piśmie, sposób, w szczególności w drodze wzajemnych rozliczeń związanych z przejęciem odpadów do utylizacji (guma, lub inne), lub odbiorem/sprzedażą surowców wtórnych.

§ 6

Dostawca oświadcza, że z chwilą podpisania porozumienia wyczerpuje ono wszelkie roszczenia Dostawcy związane z dokonaną do dnia zawarcia porozumienie sprzedażą folii, w szczególności z tytułu ceny sprzedaży, odsetek za opóźnienie oraz, że nie istnieją żadne niezaspokojone roszczenia.

§ 7

Strony zobowiązują się do zachowania niniejszego porozumienia w tajemnicy. Ponadto strony deklarują dalszą zgodną współpracę w zakresie handlu odpadami i surowcami wtórnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie korekty przychodów.

Czy w związku z podpisaniem ugody, gdzie firma Wnioskodawcy dokonała korekty sprzedaży zgodnie z porozumieniem, można umniejszyć przychód podatkowy o kwotę korekt.

Zdaniem Wnioskodawcy, interpretując powyższe zdarzenie można stwierdzić, że w momencie odbioru towaru od firmy Wnioskodawcy nie był on wadliwy, co można stwierdzić na podstawie przyjęć magazynowych. Ugoda została podpisana w celu uniknięcia sporu sądowego, a także w przypadku przegranej firma Wnioskodawcy niezdołałaby zapłacić takiej sumy jednorazowo, groziłoby to bankructwem. W związku z tym Wnioskodawca stwierdza, że działania te miały na celu zabezpieczenie dalszej działalności firmy, a przychód podatkowy może być umniejszony o wystawione faktury VAT korekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Z podatkowego punktu widzenia istotnym jest czy obniżenie ceny udzielane jest po zapłacie ceny pierwotnej za zakupiony towar i rozliczeniu podatku, czy też przed dokonaniem zapłaty oraz w jakich okolicznościach obniżenie to zostało dokonane. W przypadku gdy dokonano już zapłaty za zakupiony towar należy dokonać korekty zapisów w księgach podatkowych. Jeżeli natomiast obniżenie ceny nastąpiło wcześniej (w momencie zakupu towaru handlowego), kwota uzyskanego przychodu u sprzedającego powinna ulec odpowiedniemu zmniejszeniu.

Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są należne podatnikowi, czyli są wymagalne, niewątpliwe i bezwarunkowe. Uzyskanie przychodu należnego za świadczoną usługę, potwierdzone jest wystawioną fakturą VAT. Późniejsze skorygowanie przychodów (np. w związku z udzielonym rabatem, obniżeniem ceny towaru), dokonywane jest na podstawie faktury korygującej do faktury pierwotnej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż w lutym 2010 r. firma otrzymała reklamacje na zakupiony od firmy Wnioskodawcy towar i chce obciążyć firmę Wnioskodawcy poniesionymi kosztami z tytułu reklamacji. W związku z uznaną wadliwością dostarczonej folii Zainteresowany obniżył cenę sprzedaży surowców objętych fakturami i przesłał Odbiorcy stosowne faktury korygujące. Kwota wynikająca z faktury pierwotnej nie została przez Odbiorcę uiszczona.

Faktury korygujące generalnie można podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz na te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu i kwoty podatku należnego ulega podwyższeniu.

Wnioskodawca uznał, iż uzyskał przychód ze sprzedaży towarów - choć kwota wynikająca z faktury pierwotnej nie została przez Odbiorcę uiszczona, a następnie - zgodnie z zawartą ugodą - kontrahentowi obniżono cenę towaru w związku z jego wadliwością. Jeżeli, Wnioskodawca zaliczył wystawioną fakturę do przychodów, to w momencie wystawienia faktury korygującej o tę wartość należy skorygować (zmniejszyć) przychód.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tekst jedn. kosztów uzyskania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 8 października 2010 r. nr ILPB1/415-870/10-5/AG, natomiast w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl