ILPB1/415-859/08-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-859/08-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 1 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekty przychodów oraz podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 19 listopada 2008 r. znak ILPB1/415-859/08-2/AG, ILPP2/443-970/08-2/EWW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 listopada 2008 r., a w dniu 1 grudnia 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma "XXX" zakupiła w firmie Wnioskodawcy towar (w styczniu 2008 r.), została wystawiona faktura VAT, wystawiono również deklaracje podatkowe, dotyczące tego miesiąca (VAT).

Wnioskodawca podał, iż kilka razy monitowano w firmie w sprawie zapłaty za towar, należność nie została uregulowana.

W maju Wnioskodawca otrzymał telefon z Komendy Powiatowej Policji, że toczy się postępowanie dochodzeniowe - firma została zamknięta, gdyż prowadziła działalność przestępczą, a towar został zabezpieczony przez policję.

W lipcu Prokuratura zawiadomiła Wnioskodawcę o prowadzonym śledztwie. W sierpniu Wnioskodawca otrzymał wiadomość z policji, że postępowanie toczy się nadal, ale można odebrać towar zakupiony przez firmę "XXX" (tzn. część towaru). Towar odebrano z magazynów policyjnych. Wnioskodawca wystąpił do policji o wydanie odpisu protokołu okazania i potwierdzenia odbioru. Okazało się, że akta sprawy są już w Prokuraturze Rejonowej. Wnioskodawca podał, że tam również występowano o wydanie dokumentów, jednak akta są przekazywane do innych prokuratur, dlatego należy czekać. Kiedy akta wrócą do pierwotnego miejsca, wówczas dopiero Wnioskodawca otrzyma kopie tych dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy to zdarzenie zaksięgować na bieżąco, czy też stosownie do okresu, którego dotyczy. Na podstawie jakich dokumentów dokonać księgowania.

Wnioskodawca uważa, że to zdarzenie można zaksięgować na bieżąco bez wystawiania korekt deklaracji podatkowych. Na podstawie protokołu z policji należy wystawić dowód wewnętrzny z opisem asortymentu oraz obliczeniem kwoty. Wnioskodawca uważa, że byłoby to podstawą do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca dodał, że należy zaznaczyć, iż nie można wystawić faktury korygującej, ponieważ firma już nie istnieje.

Wnioskodawca podał też, iż w swojej działalności poniesione koszty księguje zgodnie z art. 22 ust. 4 i 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Z ww. przepisów wynika, iż momentem uzyskania przychodu jest dzień wydania rzeczy. Przychód natomiast ustala się w wysokości należnych podatnikowi kwot, choćby nie zostały one otrzymane, pomniejszonej m.in. o wartość zwróconych towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonał sprzedaży towarów handlowych na rzecz nieuczciwego kontrahenta. Nie uzyskał jednak zapłaty za towar, który następnie został odebrany z magazynów policji.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż odzyskanie wyłudzonych towarów handlowych stanowi dla Wnioskodawcy szczególnego rodzaju zwrot sprzedanego towaru, mający wpływ na zmniejszenie wartości sprzedaży. Dlatego też przychód uzyskany z transakcji zawartej z tym kontrahentem powinien zostać skorygowany (zmniejszony) o wartość netto odzyskanych towarów. Pamiętać przy tym należy, iż zmniejszeniu powinien ulec przychód uzyskany w miesiącu, w którym dokonano sprzedaży.

Co do zasady, zgodnie z § 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., w przypadku otrzymania zwrotu towarów handlowych Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą i na jej podstawie skorygować uzyskany przychód. Odbiór faktury korygującej musi zostać potwierdzony przez nabywcę (§ 16 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Z uwagi jednak na fakt, iż, jak wskazano we wniosku, na dzień dzisiejszy nie ma komu wręczyć tejże faktury korygującej, stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym korekty przychodu można dokonać na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów (np. protokołu z policji) wskazujących na niemożność doręczenia tejże faktury nieuczciwemu kontrahentowi. Wnioskodawca powinien jednak zaksięgować to zdarzenie stosownie do okresu, którego ono dotyczy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 5 stycznia 2008 r. nr ILPP2/443-970/08-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl