ILPB1/415-857/09-8/AG - Korekta przychodów osiągniętych ze sprzedaży do kwot faktycznie otrzymanych od klienta.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-857/09-8/AG Korekta przychodów osiągniętych ze sprzedaży do kwot faktycznie otrzymanych od klienta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 września 2009 r., 6 października 2009 r. oraz z dnia 22 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekt zeznań podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie korekt zeznań podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz korekt deklaracji w podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oaz art. 14f § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 października 2009 r. znak ILPP2/443-1041/09-4/MR, ILPB1/415-857/09-4/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 października 2009 r., a w dniu 22 października 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 19 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od wielu lat prowadzi w formie spółki cywilnej, przekształconej później w spółkę jawną, apteki na terenie kraju. Sprzedaż jest objęta różnymi stawkami podatku VAT. Zgodnie z odrębnymi przepisami, część sprzedawanych artykułów jest objęta refundacją z NFZ, tak więc klient pokrywa tylko część ceny sprzedaży leku, a różnicę płaci NFZ.

Niezależnie od refundacji za dokonanie zakupów określonych preparatów lub zakupów o określonej wartości, z uwagi na dużą konkurencję panującą w przedmiotowej branży, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty dla klientów, Spółka udziela dodatkowej bonifikaty przy zakupach. Kwota bonifikaty podawana jest na dokumentach transakcji, w odrębnych przepisach (w tym na paragonie fiskalnym) i zmniejsza kwotę do zapłaty.

W przypadku transakcji udokumentowanych paragonem fiskalnym jest na nim podawana jako kwota do zapłaty wartość sprzedaży (z VAT) bez bonifikaty, a w kolejnych pozycjach:

*

kwota gotówki otrzymanej od klienta,

*

wartość udzielonej bonifikaty,

*

reszta należna klientowi po udzieleniu ma bonifikaty w zapłacie.

Przykład:

*

pełna wartość zakupów 372,93

*

wartość zakupów po uwzględnieniu refinansowania z NFZ 172,24

*

dodatkowa bonifikata udzielona przez Spółkę 10,88

*

kwota płacona przez klienta i otrzymywana przez Spółkę 161,36

Kwoty przychodu - jak podał Wnioskodawca - były wykazywane w zawyżonej wysokości, w stosunku do przychodów faktycznie osiągniętych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty złożonego zeznania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy do końca 2009 r. Spółka powinna i może skorygować złożone zeznania podatkowe oraz wysokość należnego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna skorygować zeznania podatkowe za okres od początku roku 2003 do dnia bieżącego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W interpretacjach indywidualnych z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPB1/415-857/09-6/AG oraz ILPB1/415-857/09-7/AG, dotyczących korygowania przychodu oraz sposobu udokumentowania udzielanych przez Spółkę klientom bonifikat wskazano, iż same tylko paragony fiskalne, w których ujęte są udzielone klientom bonifikaty (bez uwidocznienia udzielanych bonifikat w fiskalnych raportach dobowych lub zestawieniach miesięcznych fiskalnych raportów dobowych) nie stanowią podstawy do pomniejszenia przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są one podstawą do skorygowania przychodów osiągniętych ze sprzedaży do kwot faktycznie otrzymanych od klienta.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Spółka nie powinna korygować złożonych zeznań podatkowych oraz wysokości należnego podatku, ponieważ sposób udokumentowania udzielanych klientom bonifikat nie daje możliwości pomniejszenia przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem stanowisko Spółki w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Wnioskodawca podniósł, że w przypadku potwierdzenia jego stanowiska w sprawach objętych niniejszym wnioskiem w części dotyczącej podatku dochodowego, wykazywał on zobowiązania podatkowe w podatku VAT w nieprawidłowej wysokości.

Wobec powyższego sformułowano pytanie:

Czy w przypadku wydania interpretacji przed końcem 2009 r. Wnioskodawca powinien i może dokonać korekt w złożonych deklaracjach VAT-7 za okres od grudnia 2003 r. do chwili bieżącej.

Przy tak sformułowanym zagadnieniu, z uwagi na uznanie stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych za nieprawidłowe, bowiem sposób udokumentowania udzielonej klientowi bonifikaty nie jest wystarczający, aby skorygować przychody osiągnięte ze sprzedaży do kwot faktycznie otrzymanych od klienta - pytanie dotyczące korekt w złożonych deklaracjach VAT staje się bezprzedmiotowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. korygowania przychodu, sposobu udokumentowania udzielanych klientom bonifikat oraz momentu wykazania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPB1/415-857/09-5/AG, ILPB1/415-857/09-6/AG oraz ILPB1/415-857/09-7/AG. W części dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPP2/443-1041/09-6/MR oraz ILPP2/443-1041/09-7/MR.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl