ILPB1/415-857/09-6/AG - Korygowanie przychodu po udzieleniu klientowi bonifikaty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-857/09-6/AG Korygowanie przychodu po udzieleniu klientowi bonifikaty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 września 2009 r., 6 października 2009 r. oraz z dnia 22 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu udokumentowania udzielanych klientom bonifikat - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu udokumentowania udzielanych klientom bonifikat.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oaz art. 14f § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 października 2009 r. znak ILPP2/443-1041/09-4/MR, ILPB1/415-857/09-4/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 października 2009 r., a w dniu 22 października 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 19 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od wielu lat prowadzi w formie spółki cywilnej, przekształconej później w spółkę jawną, apteki na terenie kraju. Sprzedaż jest objęta różnymi stawkami podatku VAT. Zgodnie z odrębnymi przepisami, część sprzedawanych artykułów jest objęta refundacją z NFZ, tak więc klient pokrywa tylko część ceny sprzedaży leku, a różnicę płaci NFZ.

Niezależnie od refundacji za dokonanie zakupów określonych preparatów lub zakupów o określonej wartości, z uwagi na dużą konkurencję panującą w przedmiotowej branży, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty dla klientów, Spółka udziela dodatkowej bonifikaty przy zakupach. Kwota bonifikaty podawana jest na dokumentach transakcji, w odrębnych przepisach (w tym na paragonie fiskalnym) i zmniejsza kwotę do zapłaty.

W przypadku transakcji udokumentowanych paragonem fiskalnym jest na nim podawana jako kwota do zapłaty wartość sprzedaży (z VAT) bez bonifikaty, a w kolejnych pozycjach:

*

kwota gotówki otrzymanej od klienta,

*

wartość udzielonej bonifikaty,

*

reszta należna klientowi po udzieleniu ma bonifikaty w zapłacie.

Przykład:

*

pełna wartość zakupów 372,93

*

wartość zakupów po uwzględnieniu refinansowania z NFZ 172,24

*

dodatkowa bonifikata udzielona przez Spółkę 10,88

*

kwota płacona przez klienta i otrzymywana przez Spółkę 161,36

Apteka udziela pacjentom dodatkowej (poza obowiązkową z NFZ) bonifikaty na zakupione leki i preparaty. Kwota bonifikaty jest podawana na dokumentach sprzedaży (np. na paragonie fiskalnym w pozycji "Inna - bonifikata").

Pozycja ta jest podawana na paragonie fiskalnym po pozycji "Suma", a potwierdzona jest kwotą reszty wydawanej klientowi.

Obecnie wykazywany przychód ze sprzedaży nie jest zmniejszony o kwotę udzielonej dodatkowo klientowi bonifikaty.

Udzielana bonifikata jest wykazywana na paragonach fiskalnych dotyczących poszczególnych transakcji. Z uwagi na ograniczenia techniczne drukarki fiskalnej bonifikata nie jest wykazywana w osobnych pozycjach na samym dobowym lub miesięcznym wydruku z drukarki fiskalnej, jest natomiast widoczna w wydruku sporządzanym w tym samym programie aptecznym, na zwykłej drukarce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu udokumentowania udzielanych klientom bonifikat.

Czy udokumentowanie udzielonej klientowi bonifikaty jest wystarczające, aby wykazywać w przyszłości kwoty obrotów zgodnie z kwotami faktycznie otrzymanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, paragon fiskalny dokumentuje faktyczny przebieg operacji, a także otrzymaną faktycznie gotówkę i wydaną resztę. Tak więc deklarowane przychody winny być wykazywane w przyszłości zgodnie z otrzymanymi kwotami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia "bonifikata", a zatem należy odnieść się do definicji słownikowych. Według Słownika Języka Polskiego PWN, pod redakcją M. Szymczyka, Warszawa 1996 r. str. 178 - bonifikata to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi; zniżka od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę, opust, rabat. Zatem bonifikata to obniżka ceny przyznawana po dokonaniu transakcji, zwykle jako zachęta do zwiększenia zakupów albo forma rekompensaty z powodu faktycznie poniesionej lub przewidywanej straty kontrahenta. Jest to rodzaj rabatu, czyli obniżki ustalonej ceny określonego towaru, wyrażonej procentowo lub kwotowo.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychodem z tytułu prowadzenia apteki są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków, po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat. Wartość udzielonych bonifikat pomniejsza więc przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. W praktyce, przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne ze sprzedaży leków lub materiałów medycznych oraz kwoty otrzymanej refundacji ceny leku lub materiału medycznego wydawanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością.

Bonifikatę będącą rodzajem rabatu, należy zastosować do tej części należności, która naliczana jest w momencie sprzedaży leku, tj. bez uwzględnienia części ceny objętej refundacją. Tak naliczona bonifikata, po pomniejszeniu o należny podatek VAT, stanowi podstawę uprawniającą do zmniejszenia przychodu będącego wynikiem dokonanej sprzedaży. Za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania leków.

Przepisy ustawy podatkowej nie regulują kwestii dokumentowania bonifikat, jednak prawidłowe ich udokumentowanie jest konieczne dla możliwości obniżenia przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionych przez Spółkę informacji wynika, iż udzielana bonifikata nie ma wpływu na obniżkę cen poszczególnych artykułów wyszczególnionych na dokumencie sprzedaży (paragonie fiskalnym), przy czym do kasy apteki wpływa kwota pomniejszona o bonifikaty. Kwoty bonifikat widoczne są jedynie w zestawieniu komputerowym pochodzącym z aptecznego programu komputerowego.

Podatnicy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani do przestrzegania zasad regulowanych przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1338). W myśl § 5 ust. 1 pkt 6 ww. rozporządzenia, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności, kolejny numer paragonu fiskalnego.

Natomiast stosownie do § 2 pkt 18 tego rozporządzenia przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej od podatku. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona z zastosowaniem kas rejestrujących stanowi dowód, co do wysokości obrotu oraz kwot podatku należnego od dokonanych przez podatnika transakcji sprzedaży.

W świetle powyższego paragony fiskalne a zarazem raporty fiskalne muszą odzwierciedlać wartość sprzedaży i potwierdzać faktyczny przebieg operacji gospodarczej. Podkreślić również należy, że w momencie sprzedaży obie strony transakcji znają cenę sprzedaży. Cena ta powinna zatem znaleźć odzwierciedlenie w dokumencie potwierdzającym dokonanie transakcji sprzedaży.

Obrót pomniejszony o kwoty udzielonych rabatów i bonifikat winien być uwidoczniony na paragonie fiskalnym oraz dobowym raporcie fiskalnym. Wnioskodawca podał, że w kwota bonifikaty nie jest wykazywana na paragonach fiskalnych dotyczących poszczególnych transakcji, przychód jest ewidencjonowany bez pomniejszania o bonifikatę, a do kasy apteki wpływa kwota pomniejszona o bonifikatę.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy, a także przedstawione informacje należy stwierdzić, że bonifikata bezspornie może pomniejszać przychód. Jednakże, aby bonifikata mogła być zaewidencjonowana musi być udokumentowana prawidłowym i rzetelnym dowodem księgowym, a za taki uważa się - w przypadku sprzedaży detalicznej, dokonywanej przy zastosowaniu kasy fiskalnej - m.in. fiskalny raport dobowy lub tez zestawienie miesięcznych fiskalnych raportów dobowych.

Reasumując, przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. Same tylko paragony fiskalne, w których ujęte są udzielone klientom bonifikaty (bez uwidocznienia udzielanych bonifikat w fiskalnych raportach dobowych lub zestawieniach miesięcznych fiskalnych raportów dobowych) nie stanowią podstawy do pomniejszenia w przyszłości przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. korygowania przychodu oraz momentu wykazania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPB1/415-857/09-5/AG oraz ILPB1/415-857/09-7/AG, natomiast w części dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie korekt zeznań podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPB1/415-857/09-8/AG. W części dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPP2/443-1041/09-6/MR oraz ILPP2/443-1041/09-7/MR.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl