ILPB1/415-855/08-2/AG - Uwzględnienie w kosztach uzyskania przychodów kwoty wydatkowanej na opłatę administracyjną i opłatę leasingową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-855/08-2/AG Uwzględnienie w kosztach uzyskania przychodów kwoty wydatkowanej na opłatę administracyjną i opłatę leasingową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 11 lipca 2008 r. spółka cywilna, której jednym z dwóch wspólników jest Wnioskodawca, złożyła w M Sp. z o.o. wniosek x, będący jednocześnie ofertą zawarcia umowy finansowania operacyjnego w rozumieniu art. 66 § 1 k.c.

Zgodnie z informacją zawartą we wniosku - z dniem jego przejęcia i podpisania przez finansującego staje się on umową. Powyższe potwierdza również § 3 ust. 1 Ogólnych warunków umowy finansowania operacyjnego (OWU), który stanowi "Okres obowiązywania umowy rozpoczyna się w dniu podpisania przez LD wniosku, który LB składa podpisany przez siebie." Przy czym oznaczenia LD i LB oznaczają odpowiednio Finansującego i Korzystającego, zgodnie z § 1 ust. 1 OWU. W dniu złożenia wniosku, tj. 11 lipca 2008 r. został on przez finansującego przyjęty, stając się tym samym umową finansowania operacyjnego.

Wymieniona umowa zakłada, że korzystający zobowiązany jest regulować swoje zobowiązania wobec finansującego z tytułu zawartej umowy finansowania operacyjnego, zgodnie z terminarzem płatności i stosownie do wystawianych każdorazowo przez finansującego faktur (§ 5 ust. 5 OWU). Natomiast płatność za pierwszy okres finansowania winna zostać uregulowana w dacie rejestracji pojazdu.

Płatność pierwszej miesięcznej opłaty leasingowej, będącej zapłatą za pierwszy okres finansowania, a także opłaty administracyjnej ustalona została na dzień 28 lipca 2008 r. Usługa jednorazowej opłaty administracyjnej została potwierdzona fakturą Nr (...) z dnia 14 lipca 2008 r., natomiast usługa określona mianem opłaty leasingowej Nr 1 - fakturą Nr (...) z dnia 14 lipca 2008 r. To właśnie te faktury określiły termin płatności w odniesieniu do wspomnianych usług na dzień 28 lipca 2008 r.

Opłata administracyjna ustalona została na kwotę 2.239,54 PLN netto, opłata leasingowa Nr 1 na kwotę 59.721,09 PLN, natomiast opłaty leasingowe Nr 2-36 na kwoty 3.648,34 PLN każda.

Umowa leasingu została zawarta na okres 36 m-cy, a jej przedmiotem jest samochód. Księgowość spółki prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a rejestracja operacji gospodarczych podlegających wpisowi do księgi odbywa się przy zastosowaniu metody memoriałowej. Przedmiotowa umowa leasingu operacyjnego spełnia warunki określone w art. 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem działalności prowadzonej przez Spółkę cywilną są usługi w zakresie wykonywania i montażu elementów stolarki budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wspólnik spółki ustalając swój dochód podlegający opodatkowaniu może w lipcu 2008 r. uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów, proporcjonalnie do swojego prawa do udziału w zysku całą kwotę wydatkowaną na pokrycie kosztów opłaty administracyjnej i opłaty leasingowej Nr 1, czy też jednak wartość tych usług powinna być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu obowiązywania umowy finansowania operacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno opłata administracyjna jak i opłata leasingowa Nr 1, w okolicznościach jak to wskazano opisując zaistniały stan faktyczny, dają podstawę do ich uwzględnienia w kosztach podatkowych w całości w miesiącu lipcu 2008 r.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozdziale 4a poświęconym opodatkowaniu stron umowy leasingu nie określają, w którym momencie korzystający winien zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wynikające z umowy leasingu opłaty. Odpowiedź na pytanie w tym przedmiocie - zdaniem Wnioskodawcy - należy wywieźć z treści art. 22 regulującego ogólne zasady potrącalności kosztów.

Wnioskodawca podał, że ust. 5c wspomnianego artykułu stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego r. podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. To, że zarówno opłata administracyjna, a także opłaty leasingowe Nr 1-36 nie mają bezpośredniego związku z osiąganymi przychodami pozostaje, w opinii Wnioskodawcy, poza dyskusją. Zasadniczą kwestia jest ustalenie czy będące przedmiotem zapytania opłaty w istocie stanowią koszt związany ściśle z miesiącem, w którym w zgodnym zamiarze stron zostały potwierdzone fakturą VAT, tj. w lipcu 2008 r., czy jednak mają one samoistny charakter, będąc związanymi z samą umową jako taką, warunkując przy tym jej zawarcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, za prawidłową odpowiedź uznać należy tę, w wyniku której zostanie uprawnienie do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów miesiąca lipca 2008 r. poniesionych opłat w pełnej wysokości.

Za takim stanowiskiem przemawia to, iż płatność obydwu opłat nie warunkuje zawarcia umowy finansowania operacyjnego, gdyż są one wymagane po dacie zawarcia umowy. Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, że termin tych płatności ustalony na dzień rejestracji pojazdu przesądza o tym, iż finansujący przystąpił do realizacji umowy leasingu przed uzyskaniem będących przedmiotem zapytania płatności.

Przejawiało się to zaciągnięciem przez finansującego zobowiązań wobec zbywcy w postaci nabycia rzeczy będącej przedmiotem leasingu, a pamiętać należy, iż zgodnie z definicją umowy leasingu zawartą w art. 7091 Kodeksu cywilnego, do której bezpośrednio odwołuje się art. 23 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego. Stwierdzić tym samym należy, jak podał Wnioskodawca, iż realizacja umowy leasingu rozpoczyna się już z momentem nabycia przedmiotu leasingu przez finansującego.

W zaprezentowanym stanie faktycznym, najpierw finansujący musiał nabyć przedmiot leasingu od zbywcy, by móc go zarejestrować, natomiast obowiązek uregulowania opłaty administracyjnej i opłaty leasingowej został określony na dzień późniejszy w stosunku do nabycia pojazdu przez finansującego, co przesądza o tym, iż zapłata przedmiotowych należności nie jest elementem warunkującym zawarcie umowy finansowania operacyjnego. Co więcej, finansującemu - w razie nie uregulowania przez korzystającego wzbudzających wątpliwości opłat - przysługuje uprawnienie do wypowiedzenia zawartej już umowy na zasadach analogicznych, jak w przypadku dopuszczenia się przez korzystającego zwłoki w płatności którejkolwiek raty w dalszym okresie obowiązywania umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle art. 23b ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodu korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa spełnia następujące warunki:

*

została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome,

*

suma ustalonych w umowie opłat pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych.

Przepis art. 23b ust. 2 cyt. ustawy określa, że opłaty ustalone w umowie leasingu stanowią koszt uzyskania przychodu korzystającego, jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu nie korzystał ze zwolnień w podatku dochodowym, przysługujących na podstawie przepisów wymienionych w tym artykule.

W świetle obowiązującego przepisu art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących podatkowe księgi handlowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym r. podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

Zgodnie z art. 22 ust. 6 ww. ustawy, zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym r. podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego r. podatkowego.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 5c cytowanej ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i ww. przepisy należy stwierdzić, że zarówno opłata administracyjna jak i opłata leasingowa Nr 1 są kosztem pośrednim. Zostały one uiszczone przez Wnioskodawcę jednorazowo w całości w miesiącu lipcu 2008 r. a płatność obydwu tych opłat (jak podał Wnioskodawca) nie warunkowała zawarcia umowy finansowania operacyjnego, gdyż były one wymagane po dacie zawarcia umowy, nie miały więc charakteru wstępnego.

Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca (wspólnik spółki) ustalając swój dochód podlegający opodatkowaniu mógł w lipcu 2008 r. uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów, proporcjonalnie do swojego prawa do udziału w zysku całą kwotę wydatkowaną na pokrycie kosztów opłaty administracyjnej oraz opłaty leasingowej Nr 1.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl