ILPB1/415-839/12-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-839/12-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni (podatnik) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miasta. Wydział Działalności Gospodarczej. Wnioskodawczyni jest zarazem beneficjentem projektu szkoleniowego finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w oparciu o otrzymane dofinansowanie na podstawie umowy zawartej w dniu x sierpnia 2012 r. z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy w.... Wnioskodawczyni podpisuje umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, ustanawia stosowne zabezpieczenia finansowe i bezpośrednio realizować będzie cztery z wyznaczonych w budżecie projektu zadań. Wnioskodawczyni pełnić będzie rolę Metodyka Koordynującego, co związane jest z organizacją i nadzorem nad częścią merytoryczną projektu. Jednocześnie Wnioskodawczyni przeprowadzi badanie potrzeb szkoleniowych uczestników projektu, osobiście przeprowadzi część warsztatów z metodyki nauczania języka angielskiego, a także dokona obserwacji zajęć i na ich podstawie udzieli informacji zwrotnej uczestnikom projektu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Wnioskodawczyni posiada status beneficjenta. Według ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) beneficjentem jest osoba fizyczna osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Obecnie Wnioskodawczyni - beneficjentka - na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w... realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pod nazwą X Rozwój zawodowy nauczycieli języka angielskiego z terenów wiejskich... nr POKL.../11 na podstawie umowy z dnia x sierpnia 2012 r. W ramach tego projektu Wnioskodawczyni pełnić będzie rolę Metodyka Koordynującego i otrzyma z tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej, zgodnie z wymogami POKL, w wysokości średnio miesięcznie 1.800,00 zł.

Na rok 2012 na wynagrodzenie Metodyka Koordynującego projektu przewidziano środki w wysokości 9.000,00 zł. Do dnia złożenia niniejszego wniosku jeszcze nie wypłacono żadnego wynagrodzenia, tak więc stan zdarzeń przyszłych na rok 2012 wynosi 9.000 zł, na rok 2013 21.600 zł, na rok 2014 12.600 zł.

Przed rozpoczęciem zajęć w projekcie w ramach tego samego projektu Wnioskodawczyni przeprowadzi badanie potrzeb uczestników projektu i otrzyma z tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL w wysokości 80,00 zł za jedno badanie (łącznie 39 badań w roku 2012 i 39 badań w roku 2013). Do dnia złożenia niniejszego wniosku nie wypłacono wynagrodzenia. Stan zdarzeń przyszłych na rok 2012 wynosi 3.120,00 zł, na rok 2013 - 3.120 zł, na rok 2014 - 0 zł.

Jednocześnie w ramach tego samego projektu Wnioskodawczyni prowadzić będzie część warsztatów z metodyki nauczania języka angielskiego, rozliczanych według stawki 150 zł za godzinę zajęć oraz część indywidualnych sesji informacji zwrotnej, rozliczanych według stawki 110 zł za godzinę. Dokładnej liczby tych godzin nie sposób w tej chwili określić. Za te prace Wnioskodawczyni otrzyma wynagrodzenie ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL. Do dnia złożenia niniejszego wniosku nie wypłacono żadnego wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni, osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, w ramach projektu realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity według stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010 r.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyznane dotacje w omawianej sprawie są wolne od podatku dochodowego u jej bezpośrednich beneficjentów, w tym przypadku Wnioskodawczyni. Dofinansowanie składające się z płatności i dotacji celowej przekazywanych przez Bank (...), otrzymuje Wnioskodawczyni - beneficjent realizujący cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, w tym bezpośrednio realizując wyznaczone zadania w Projekcie.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawczyni, ww. wynagrodzenia, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity według stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010 r.), są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisem art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity według stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010 r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane do 31 grudnia 2009 r. według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych projektów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek budżetu państwa stanowiły dochody tego budżetu.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w zmienionych przepisach ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Na gruncie nowej ustawy o finansach publicznych środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa lecz stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Wydatki na realizację projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w części odpowiadającej wkładowi środków europejskich - dokonywane są w formie płatności, natomiast w części odpowiadającej wkładowi krajowemu, który towarzyszy wkładowi środków europejskich, są dokonywane w formie dotacji celowej dla beneficjentów.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych, środki publiczne (zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) pochodzące z budżetu Unii Europejskiej są przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, w formie dotacji celowej są wydatkowane środki przeznaczone na współfinansowanie w ramach przyznanego beneficjentowi dofinansowania.

W przypadku projektu, na realizację którego Wnioskodawczyni zawarła umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, dofinansowanie jest wypłacone w formie zaliczki i zawiera ono w sobie zarówno wkład UE, jak i wkład krajowy w proporcji 85%-15%. Współfinansowanie krajowe (15% dofinansowania) przekazywane jest w formie dotacji celowej. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity według stanu prawnego na 1 stycznia 2010 r.) dotacja celowa wolna jest od podatku dochodowego w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, jako otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Część dofinansowania dotycząca wkładu Unii Europejskiej przekazywana w formie płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez Bank (...) (85% dofinansowania) zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity według stanu prawnego na 1 stycznia 2010 r.) jest wolna od podatku dochodowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu, co do zasady, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

W myśl art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 2 znowelizowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich - w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy - ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank (...) w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 cytowanej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślenia wymaga, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku (...), z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest beneficjentem projektu szkoleniowego finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w oparciu o otrzymane dofinansowanie na podstawie umowy zawartej w dniu x sierpnia 2012 r. z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W przedmiotowej sprawie środki pieniężne, które Wnioskodawczyni otrzyma na podstawie umowy z dnia x sierpnia 2012 r. zawartej z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy, na realizację wskazanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowić będą Jej przychód podatkowy, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych i jego zwolnienie uzależnione będzie od podmiotu, który wypłacił te środki.

Należy jednak zauważyć, że środki pieniężne, które Wnioskodawczyni otrzyma na podstawie umowy zawartej w 2012 r. z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy, na realizację przedmiotowego projektu, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nie będą stanowiły wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie, na podstawie umowy zawartej w 2012 r. z instytucją pośredniczącą, które przekazane będzie w formie dotacji - w świetle ustawy o finansach publicznych - będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Natomiast w przypadku otrzymania przez Zainteresowaną, jako beneficjenta, dofinansowania przekazanego w formie płatności w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku (...), środki te będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl