ILPB1/415-837/08-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-837/08-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych

* w części dotyczącej wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie pokrywanych bezpośrednio ze środków finansowych Unii Europejskiej - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wynagrodzeń osób na których wypłatę środki były refundowane, lub pokrywane ze środków pochodzących z budżetu Państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczestniczy obecnie w realizacji Inicjatywy Komisji Europejskiej pod nazwą Enterprise Europe Network podjętej w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007-2013 - CIP), ustanowionego Decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310/15 z dnia 9 listopada 2006 r.) w zakresie rozwoju, usług wspierających działalność gospodarczą, innowacje.

Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu Enterprise Europe Network na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłodzony w styczniu 2007 r. (sygnatura ENT/CIP/07/0001 i rozstrzygnięty w kwietniu 2007 r.

Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji i przedsięwzięcia Enterprise Europe Network jest konsorcjum B. grupujące następujące instytucje: (...)

Koordynatorem (liderem) Konsorcjum jest P. reprezentowana przez Centrum X.

Wnioskodawca wchodzi w skład Konsorcjum B. i uczestniczy w realizacji projektu Enterprise Europe Network na mocy następujących umów zawartych z Komisją Europejską:

* umowy ramowej No Poland - 150282 B2 Europe West Poland - załącznik,

* umowy specyficznej No EEN - 150282 - B2 Europe West Poland - załącznik,

oraz umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków Enterprise Europe Network w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 decyzji nr 1639-2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 310 z 9 listopada 2006, str. 15) - załącznik umowa i Uchwała RM.

Usługi świadczone poprzez ośrodki Enterprise Europe Network dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi w zakresie informacji, informacji zwrotnych, współpracy podmiotów godspodarczych i umiędzynarodowienia,

- rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,

- aktywnego promowania inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MSP oraz dostarczania MSP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

- wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MSP,

- wkładu w przeprowadzanie przez Komisję oceny oddziaływania,

- wykorzystania innych odpowiednich środków w celu włączenia MSP do europejskiego procesu decyzyjnego,

- pomocy MSP w rozwijaniu działań na terytoriach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

- pomocy MSP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi,

2.

usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii i wiedzy,

- informowania oraz podnoszenia świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,

- uczestniczenia w rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wyników badań,

- zapewnienia usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,

- stymulowania potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MSP,

- ułatwiania łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej,

3.

usługi w zakresie zachęcania małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) do uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym na Rzecz Badań, Rozwoju Technologicznego i Demonstracji

- podnoszenia świadomości MSP w zakresie Siódmego Programu na Rzecz Badań...,

- pomocy MSP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów,

- pomocy MSP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w Siódmym Programie Ramowym Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Usługi ośrodków Enterprise Europe Network są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem i nie zakłóca konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE. Dlatego KE dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej.

Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nie obsługiwanych przez podmioty komercyjne.

Ośrodki Enterprise Europe Network realizują usługi sieci w następującej formie:

* prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie itp.) i pośrednich (mail, telefon, Internet, itp.),

* organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.,

* organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych,

* zamieszczanie oferty firm w bazach internetowych,

* opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych, itp.,

* wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej,

* zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.).

W skład personelu merytorycznego wchodzą:

* Kierownik Projektu - zakres odpowiedzialności:

wdrożenie projektu obejmujące nadzór i koordynację jego realizacji z zastosowaniem odpowiednich procedur wymaganych prawem, współpracę z Liderem Konsorcjum, relacje z instytucjami zewnętrznymi w zakresie koniecznym do zrealizowania projektu, współpracę z partnerami uczestniczącymi w projekcie, stały monitoring i ewaluację projektu, opracowywanie planów i sprawozdań, a także za kontrolę wydatkowania środków,

* Konsultant ds. Współpracy Gospodarczej - zakres odpowiedzialności:

organizacja współpracy podmiotów gospodarczych w środowisku międzynarodowym, rozwijane współpracy transgranicznej, realizacja usług w dziedzinie transferu technologii, wsparcie przygotowania projektów ze Wspólnotowego Programu Ramowego Badań i Rozwoju,

* Konsultant ds. Informacji Europejskiej - zakres odpowiedzialności:

upowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i możliwości Rynku Wewnętrznego dla towarów i usług, pomiar wpływu prawodawstwa europejskiego na małe i średnie przedsiębiorstwa działające w Polsce oraz za promowanie inicjatyw wspólnotowych,

* Konsultant ds. Promocji i PR - zakres odpowiedzialności:

promowanie działalności podejmowanej w ramach projektu Enterprise Europe Network w prasie, radiu, TV, sieciach informatycznych, przygotowywanie materiałów informacyjnych na stronę internetową Wnioskodawcy w odniesieniu do działań realizowanych w ramach projektu Enterprise Europe Network, nawiązywanie kontaktów i współpracy z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami Enterprise Europe Network, współpraca z instytucjami regionalnymi działającymi na rzecz wspierania przedsiębiorczości i promocji Dolnego Śląska, świadczenie usług informacyjnych i doradczych w zakresie funkcjonowania na Rynku Wewnętrznym, świadczenie proinnowacyjnych usług informacyjnych i doradczych, świadczenie usług informacyjnych i doradczych w zakresie dostępu do 7 Programu Ramowego UE.

W ramach projektu będą również zatrudniane osoby na podstawie umów cywilno-prawnych, wynagrodzenie tych osób będzie wypłacane bezpośrednio z konta projektu lub ze środków Wnioskodawcy, a następnie refundowane.

Wynagrodzenia pracowników w pierwszej kolejności płacone są ze środków własnych Wnioskodawcy, w momencie otrzymania środków nastąpi refundacja wypłaconych wynagrodzeń z konta projektu.

Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacją projektu) są:

* dotacja z Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% ponoszonych kosztów,

* budżet Państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2008-2013", pokrywająca maksymalnie do 40% poniesionych kosztów.

Wyżej wskazane środki są przekazywane Wnioskodawcy w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum B., którym jest P./Centrum X.

Co do zasady usługi sieci są oferowane bezpłatnie. Dopuszcza się wprowadzanie opłat pokrywających częściowo koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług. W przypadku konferencji i szkoleń mogą być pobierane opłaty, które będą pokrywały np. koszty posiłków dla uczestników, natomiast w przypadku specjalistycznych ekspertyz mogą być pobierane opłaty, które pokryją koszty zaangażowania zewnętrznych ekspertów. Wysokość opłat nie będzie odpowiadała wartości rynkowej świadczonych usług, a same opłaty będą miały głównie charakter dyscyplinujący w stosunku do usługodawców (np. opłaty mające służyć zapewnieniu udziału w seminariach informacyjnych wszystkich zgłoszonych uczestników), fakt pobierania opłat nie wpływa na niedochodowy charakter działalności, opłaty będą pokrywały ewentualne wydatki przekraczające kwoty określone w budżecie projektu, np. wyższe koszty organizacji seminarium niż założone w budżecie.

W związku z realizacją zadań projektu finansowanego ze środków budżetu Unii Europejskiej (60%) i budżetu Państwa (40%) Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy dochody osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pracowników i zleceniobiorców (ekspertów, szkoleniowców) bezpośrednio realizujących cel projektu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w 60% z tytułu pokrycia wynagrodzeń z dotacji otrzymanej z budżetu Unii Europejskiej (bezpośredni wpływ środków z rachunku Komisji Europejskiej do koordynatora, następnie koordynator przekazuje środki Wnioskodawcy) oraz w 40% z tytułu pokrycia wynagrodzeń z dotacji budżetu Państwa (przekazywanej koordynatorowi za pośrednictwem Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, następnie koordynator przekazuje środki Wnioskodawcy). Na dzień zapytania o interpretację Wnioskodawca podatek od wynagrodzeń nalicza i odprowadza do urzędu skarbowego. Dopiero po otrzymaniu środków i dokonaniu refundacji (przeprowadzonych w roku podatkowym) Wnioskodawca będzie uznawał za zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych i wykazywał w informacji rocznej PIT-11 w części F w poz. 84. Jednocześnie składki na ubezpieczenia społeczne podlegające odliczeniu od przychodu (dochodu) zostaną pomniejszone o składki naliczone od przychodu (dochodu) zwolnionego na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy, co zostanie wskazane w poz. 81 PIT-11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cel projektu uzyskane w wyniku wykonywania zadań w projekcie pokrywanych bezpośrednio ze środków finansowych Unii Europejskiej uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej wynagrodzeń osób na których wypłatę środki były refundowane, lub pokrywane ze środków pochodzących z budżetu Państwa uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku środki na sfinansowanie realizowanego przez Wnioskodawcę projektu przekazywane są w 60% bezpośrednio z Komisji Europejskiej do koordynatora, który przekazuje środki Wnioskodawcy, zatrudniającemu personel merytoryczny do bezpośredniej realizacji projektu na podstawie umowy o pracę, jak również zatrudniającemu osoby na podstawie umów cywilnoprawnych, których wynagrodzenie będzie wypłacane bezpośrednio z konta projektu lub ze środków Wnioskodawcy, a następnie refundowane. Natomiast 40% wynagrodzenia pochodzi z dotacji budżetu Państwa przekazywanej koordynatorowi za pośrednictwem Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, a następnie przekazywane Wnioskodawcy przez koordynatora.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że część wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, który jest beneficjentem pomocy, pokrywana bezpośrednio ze środków finansowych Unii Europejskiej, pomimo przekazywania ich przez koordynatora, spełnia warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy. Aby jednak wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy mogły korzystać ze zwolnienia, spełniony musi być również wymóg bezpośredniej realizacji celu programu. Należy zatem wykazać, że dana praca służy bezpośrednio realizacji celu pomocy, zaś zapłata pochodzi ze środków pomocowych zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku.

Należy pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Zatem wynagrodzenia ww. pracowników zatrudnianych w ramach zawartych umów o pracę z Wnioskodawcą, który jest beneficjentem pomocy korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że bezpośrednio realizują oni cel programu.

W przypadku wynagrodzeń, na których wypłatę środki były refundowane, a także tych wynagrodzeń, których wypłata była dokonywana ze środków pochodzących z budżetu Państwa nie został spełniony warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy. Tym samym wynagrodzenia tych pracowników nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2008 r. nr ILPP1/443-966/08-2/AI.

Pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dotacji otrzymanej z budżetu Komisji Europejskiej ze środków Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2008-2013 za pośrednictwem koordynatora oraz w zakresie zwolnienia od podatku dotacji otrzymanej z budżetu państwa na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości zostaną rozstrzygnięte odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl