ILPB1/415-836/11-4/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-836/11-4/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r., znak ILPB1/415-836/11-2/IM, ILPB4/423-221/11-4/DS, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

W dniu 29 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia na podstawie ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622 z 2011 r.), zamierza przekształcić się w spółkę handlową.

W związku z przekształceniem zostanie dokonana wycena majątku. Wartość rynkowa majątku z uwagi na duży udział nieruchomości w strukturze majątku Spółdzielni jest znacznie wyższa od wartości bilansowej. Członkami Spółdzielni są osoby fizyczne. W związku z wyceną majątku wzrośnie wartość kapitału udziałowego w Spółce o różnicę pomiędzy wartością rynkową majątku a wartością bilansową majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.

Kiedy wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tytułu podwyższenia kapitału udziałowego w związku z wyceną majątku, w momencie zarejestrowania przez Sąd podwyższenia kapitału, czy w momencie sprzedaży udziałów przez udziałowców.

2.

Kto jest płatnikiem podatku dochodowego z tytułu podwyższenia kapitału udziałowego powstałego z przekształcenia Spółdzielni, spółka czy też udziałowcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 154 § 3 Kodeksu spółek handlowych, udziały w spółce z o.o. nie mogą być obejmowane poniżej ich wartości nominalnej.

Przepis art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy, do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki jeżeli wniesienie ich następuje w trybie i na zasadach określonych w innych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy.

Tym samym, powstała w związku z przekształceniem Spółdzielni w spółkę różnica pomiędzy wartością rynkową a bilansową majątku niezależnie czy zostanie odniesiona na kapitał udziałowy (zakładowy), czy kapitał zapasowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednocześnie, Wnioskodawca w uzupełnieniu wskazał, iż Spółdzielnia zamierza przekształcić się w spółkę kapitałową, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z art. 203l § 3 pkt 3 ustawy - Prawo spółdzielcze, do planu przekształcenia należy dołączyć wycenę składników majątku (aktywów i pasywów) spółdzielni.

Wartość rynkowa składników majątku jest wyższa od wartości bilansowej. W momencie kiedy różnica z wyceny podwyższy wartość kapitału udziałowego, wówczas osoby fizyczne obecni pracownicy Spółdzielni i jej członkowie uzyskają udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w nominalnej wysokości większej niż wynoszą ich nominalne udziały obecnie w Spółdzielni.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych bezpośrednio nie wskazuje takiej sytuacji zdaniem Wnioskodawcy sytuację tę można rozpatrywać w kontekście art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód powstanie nie w momencie objęcia udziałów, ale w momencie ich sprzedaży.

Podatnikiem podatku dochodowego będzie udziałowiec, który sprzeda udziały.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłami przychodów są między innymi kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) wyżej wymienionej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38 - osiągnięta w roku podatkowym.

Stosownie do art. 30b ust. 6 cytowanej ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Spółdzielnia zamierza przekształcić się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z przekształceniem zostanie dokonana wycena majątku. Wartość rynkowa majątku jest znacznie wyższa od wartości bilansowej. W związku z wyceną majątku wzrośnie wartość kapitału udziałowego w Spółce o różnice pomiędzy wartością rynkową majątku a wartością bilansową majątku.

Analizując powyższy opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż moment wyceny majątku Spółdzielni i tym samym zwiększenie wartości nominalnej wkładów w Spółdzielni, a potem udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, jest czynnością wyłącznie techniczną i w konsekwencji obojętną podatkowo w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W takim zatem przypadku na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Ewentualny dochód powstanie dopiero w przypadku zbycia przez udziałowca posiadanych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z powyższym na podatniku (udziałowcu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) będą ciążyły stosowne obowiązki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż dokonanie wyceny rynkowej majątku w związku z przekształceniem Spółdzielni w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i przekazanie nadwyżki z tej wyceny na jeden ze wskazanych przez Spółdzielnię kapitałów stanowi element opisu zdarzenia przyszłego i nie podlega interpretacji na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Dokonanie tej operacji oraz sposób jej ujęcia w księgach rachunkowych regulują bowiem przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.), w części dotyczącej przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę prawa handlowego oraz przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Ww. ustawy nie stanowią przepisów podatkowych. Tym samym, upoważnienie tut. Organu do wydawania, w imieniu Ministra Finansów, interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego nie obejmuje wskazanych regulacji.

Zgodnie bowiem z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Końcowo zauważa się, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ wskazuje, że wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl