ILPB1/415-820/09-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-820/09-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21 września 2009 r. znak ILPB1/415-820/09-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 września 2009 r., a w dniu 6 października 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 30 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją przez Fundację projektów "ZZZ", w których uczestnicy otrzymują dodatek szkoleniowy, obecnie określany mianem stypendium, pojawiły się wątpliwości, na jakim formularzu PIT, Fundacja powinna przygotować dla uczestników rozliczenie wypłaconych kwot.

Przy wypłacaniu ww. stypendium Fundacja jest zobowiązana do stosowania się do następujących ustaw:

1.

- Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - w kwestii składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe; w związku obowiązkiem rejestrowania uczestników szkoleń do ubezpieczeń społecznych.

2.

- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - w kwestii składek na ubezpieczenie zdrowotne, w związku z obowiązkiem rejestrowania uczestników do ubezpieczenia zdrowotnego.

3.

- Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - w kwestii składek na Fundusz Pracy, w związku z obowiązkiem odprowadzania składki na Fundusz Pracy przy wypłacaniu stypendiów w kwotach powyżej wynagrodzenia minimalnego.

4.

- Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - w kwestii podatku dochodowego.

Zgodnie z ww. ustawami Fundacja jest zobowiązana zgłosić osoby pobierające stypendium do:

* ubezpieczeń społecznych - Fundacja finansuje je w całości ze środków firmy (jako pracodawca);

* ubezpieczenia zdrowotnego - tu Fundacja pobiera składkę z dochodu - stypendium;

* składkę na Fundusz Pracy Fundacja finansuje ze środków firmy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych Fundacja nie jest zobowiązana do pobierania od wypłaconych stypendiów zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. (Wyjaśnienie w pkt G - własne stanowisko).

Przekazane Beneficjentom stypendia, jako dochód z innych źródeł Fundacja powinna ująć w PIT-8C. Takie ujęcie w PIT-8C wypłaconych stypendiów nie pozwoli Fundacji przedstawić pełnego rozliczenia, m.in. składki zdrowotnej.

Stypendia rozliczane są według wytycznych opisanych szczegółowo powyżej, które zamieszczone zostały w wytycznych dokumentacji konkursowej dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania 7.2.1. PO KL, gdzie dokumentami programowymi, a jednocześnie podstawą prawną są: ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r., Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą PO KL w dniu 1 czerwca 2009 r. oraz System realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą PO KL w dniu 10 września 2007 r.

Wypłacane przez Fundację stypendium nie jest rozumiane jako stypendium wypłacane z Funduszu Pracy na podstawie przepisów o promocji zatrudnienie i instytucjach rynku pracy, jest traktowane jako dochód inny uczestnika projektu, a zostało jedynie określone przez Instytucję Pośredniczącą II mianem stypendium w dokumentacji konkursowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozliczenia wypłaconych stypendiów można dokonać w PIT-11, który pozwoli na przedstawienie przez Fundację potrzebnych informacji, w tym o pobranej i zapłaconej do ZUS składce na ubezpieczenie zdrowotne, a uczestnikowi pobierającemu stypendium, na wykazanie wszelkich informacji w zeznaniu rocznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, jednym z elementów działania Fundacji jest realizacja projektów unijnych. W ramach tych projektów uczestnicy otrzymują dodatek szkoleniowy w formie stypendium. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych Fundacja nie jest zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy. Jednakże z drugiej strony zobowiązana jest na podstawie Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych do zgłoszenia i odprowadzania za te osoby składek na ubezpieczenie społeczne jak i zdrowotne. Wymóg ten wpłynął na sposób wyliczania przez Fundację stypendium od którego odlicza kwotę wolną od podatku, następnie nalicza podatek, na podstawie którego jest wyliczana składka zdrowotna. Będąc Fundacją, która ma ułatwiać życie ludziom korzystającym z jej pomocy, zdecydowała się na odprowadzenie za nich zaliczki na podatek dochodowy. Rozwiązanie to Fundacja motywuje tym, iż większość z tych ludzi nie ma stałego dochodu, a co za tym idzie w przyszłości może mieć problem z zapłaceniem na koniec roku podatkowego, który byłby naliczany jednorazowo pod koniec roku za cały okres wypłacania stypendium. Osoby te dzięki rozwiązaniu Fundacji otrzymują nieco mniejsze stypendium miesięczne, jednakże nie powoduje to później drastycznej konieczności zapłaty jednorazowo dużej kwoty, nie wpłynie to na pogorszenie ich dotychczasowego bytu.

Pobieranie przez Fundację i odprowadzanie do US, zaliczki na podatek dochodowy pozwoli również uczestnikom szkolenia uniknąć znacznego zwiększenia kwoty podatku do zapłaty wykazanego w zeznaniu rocznym, w przypadkach osiągnięcia przez uczestników szkoleń dochodów po zakończeniu szkolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku informacji Wnioskodawca realizuje projekty "ZZZ", w których uczestnicy otrzymują dodatek szkoleniowy, obecnie określany mianem stypendium. Stypendia rozliczane są według wytycznych, które zamieszczone zostały w wytycznych dokumentacji konkursowej dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania 7.2.1. PO KL, gdzie dokumentami programowymi, a jednocześnie podstawą prawną są: ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), Program Operacyjny Kapitał Ludzki zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r., Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą PO KL w dniu 1 czerwca 2009 r. oraz System realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą PO KL w dniu 10 września 2007 r.

Wypłacane przez Fundację stypendium nie jest rozumiane jako stypendium wypłacane z Funduszu Pracy na podstawie przepisów o promocji zatrudnienie i instytucjach rynku pracy, jest traktowane jako dochód inny uczestnika projektu, a zostało jedynie określone przez Instytucję Pośredniczącą II mianem stypendium w dokumentacji konkursowej.

W zakresie opodatkowania wypłacanego dodatku szkoleniowego w formie stypendium, należy wskazać, że nie mieści się on w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie jest dochodem, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z "innych źródeł".

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca obowiązany jest kwotę wypłaconego dodatku szkoleniowego w formie stypendium podlegającą opodatkowaniu ująć w PIT-8C wystawionym osobie biorącej udział w szkoleniu. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, który należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy w którym dodatek lub stypendium zostało wypłacone.

Zatem Wnioskodawca, jako płatnik nie będzie mógł dokonać rozliczenia wypłaconych stypendiów w PIT-11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 26 października 2009 r. nr ILPB1/415-820/09-5/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl