ILPB1/415-817/09-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-817/09-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 1 października 2009 r. znak ILPB1/415-817/09-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 października 2009 r., a w dniu 14 października 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie handlu kwiatami, artykułami przemysłowymi pochodzenia krajowego i zagranicznego oraz artykułami użytku domowego. Na 2009 rok wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni chce wprowadzić do swojej oferty wyroby tekstylne oraz gadżety reklamowe, na których wykonywany będzie nadruk. Gotowy produkt do sprzedaży to artykuł reklamowy w postaci koszulki lub np. zapalniczki czy breloka do kluczy z nadrukowanym logo.

Zainteresowana podała, że firmy dystrybuujące artykuły reklamowe pod nadruk wymagają wpisu do ewidencji działalności gospodarczej 73.11.Z (PKD 2007) - działalność agencji reklamowych, aby przesłać cennik i ofertę zainteresowanemu klientowi. Wnioskodawczyni chce wpisać wymienione wyżej PKD do swojego zakresu czynności, ponieważ jest to niezbędne do otrzymania cenników, ofert i zbadania rynku.

Usługi reklamowe znajdują się w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU grupa 74.4 - usługi reklamowe).

Wnioskodawczyni podała, że jej firma zakupi towary (wyroby tekstylne i gadżety reklamowe) sklasyfikowane w PKWiU jako:

* 18.23.13-10.00 - bluzki, koszule i bluzy, damskie lub dziewczęce z dzianin,

* 18.23.22 - podkoszulki, kalesony, majtki, piżamy, płaszcze kąpielowe. szlafroki męskie lub chłopięce, wyłączając z dzianin,

* 18.23.24 - podkoszulki, halki, półhaki, koszule nocne, płaszcze kąpielowe, szlafroki i podobne artykuły damskie lub dziewczęce, wyłączając z dzianin.

Gadżety reklamowe, klasyfikowane w PKWiU jako 36.63.61 - zapalniczki do papierosów i pozostałe zapalniczki, fajki do tytoniu, cygara i cygarniczki oraz części tych wyrobów, klocki do wyrobu fajek - następnie zostaną przekazane do podwykonawcy w celu naniesienia na nie nadruku logo.

Na towarze podwykonawca wykona usługę klasyfikowaną jako nadrukowanie logo:

* 13.30.14.0 - usługi w zakresie drukowania tkanin, wyrobów tekstylnych i odzieży,

* 22.22.31-90.00 - usługi drukowania bezpośrednio na materiałach innych niż papier, produktach na bazie papieru i tkaninach, włączając drukowanie na tworzywie sztucznym, szkle, metalu, drewnie i wyrobach ceramicznych.

Wnioskodawczyni wskazuje, że towar nie zmienił stanu fizycznego poprzez naniesienie nadruku i dlatego PKWiU sprzedawanego dalej towaru pozostanie takie samo.

Na fakturze VAT wyszczególnione będą towary i nadruk, a nie usługa reklamowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dopisując PKD 73.11.Z, a nie wykonując usługi reklamowej na rzecz firm można pozostać przy swojej dotychczasowej formie opodatkowania.

2.

Czy sprzedając wyroby tekstylne lub gadżety reklamowe z nadrukowanym logo można pozostać przy swojej dotychczasowej formie opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, załącznik nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mówi o tym, że świadczenie usług reklamowych wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów.

Usługa reklamowa to wedle Słownika Języka Polskiego PWN rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję.

Sprzedaż odzieży bądź artykułów gospodarstwa domowego z nadrukiem nie jest więc usługą reklamową a sprzedażą towarów z logo różnych firm. Wobec powyższego, zadaniem Wnioskodawczyni, zgłoszenie działalności agencji reklamowej do ewidencji działalności gospodarczej nie powinno mieć wpływu na to, że Wnioskodawczyni będzie pozbawiona możliwości rozliczeń z Urzędem Skarbowym z formie podatku zryczałtowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć wpis do ewidencji działalności gospodarczej o działalność określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności jako 73.11.Z (PKD 2007) - działalność agencji reklamowych, jednakże - jak wskazała Wnioskodawczyni - rodzaj prowadzonej działalności nie będzie zawierał czynności oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie 74.4 - usługi reklamowe.

Zaznaczyć należy, że świadczenie usług reklamowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.4 wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie usługi wymienione są bowiem w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy.

Zatem przychody z opisanej w złożonym wniosku działalności gospodarczej polegające na sprzedaży wyrobów tekstylnych lub gadżetów reklamowych z nadrukowanym logo można opodatkować w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Ponadto należy wskazać, że sam fakt dokonania wpisu do ewidencji działalności gospodarczej czynności, których wykonywanie wyłączałoby z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie skutkuje utratą prawa do tej formy opodatkowania. Wyłączenie następuje bowiem z chwilą osiągnięcia przychodu z ich faktycznego wykonania.

Końcowo nadmienia się, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem, w związku z faktem, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tut. Organ udzielił interpretacji indywidualnej w oparciu o wskazane przez Wnioskodawczynię grupowania PKWiU.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl