ILPB1/415-778/09-5/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-778/09-5/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 13 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 15 lipca 2009 r. i 10 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu x lipca 2009 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego w X wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Pismem z dnia xx lipca 2009 r. nr XXX Naczelnik Urzędu Skarbowego w X - działając na podstawie art. 14b § 6 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - przekazał wniosek Wnioskodawcy zgodnie z właściwością miejscową do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 4 sierpnia 2009 r. znak ILPB1/415-778/09-3/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 sierpnia 2009 r., a w dniu 10 sierpnia 2009 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W wyniku rozstrzygniętego w dniu xx maja 2009 r. Ogólnopolskiego Konkursu Grantowego w ramach Programu "Równać Szanse 2009" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, administrowanego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży, Wnioskodawca otrzymał dotację w wysokości 47.600 zł.

Misją programu jest wyrównywanie szans na dobry start w dorosłe życie młodzieży z terenów wiejskich i małych miast (do 20.000 mieszkańców). Dobry start rozumiany jest jako realizowanie przez młodych ludzi samodzielnie i realistycznie określonych celów życiowych (w tym także celów edukacyjnych).

Celem konkursu będzie wsparcie realizowanych przez organizacje pozarządowe projektów, które rozwijają u młodzieży:

* umiejętność właściwej oceny środowiska, w którym dorasta, poprzez włączenie jej w proces poznawania środowiska lokalnego i analizowanie swoich mocnych i słabych stron,

* umiejętność samodzielnego i aktywnego planowania własnej przyszłości, poprzez udział w opracowaniu celów i harmonogramu projektu oraz badaniu jego efektów, a także poprzez naukę praktycznych umiejętności przydatnych w osiąganiu celów życiowych,

* umiejętność pozyskiwania wsparcia społecznego, poprzez nawiązywanie nowych relacji społecznych (z ludźmi i instytucjami), a także rozwijanie umiejętności pracy w grupie,

* przekonanie o własnych możliwościach, poprzez publiczne prezentowanie własnych działań i ich efektów, udział młodych ludzi w rozpowszechnianiu informacji o projekcie oraz stwarzanie (za pośrednictwem projektu) możliwości odniesienia osobistego sukcesu.

W ramach programu "Równać Szanse 2009", Wnioskodawca napisał projekt Samodzielne Brygady Doskonalenia Umiejętności. Program będzie cyklem działań podnoszących umiejętności planowania własnej przyszłości zgodnie z predyspozycjami i możliwościami. Beneficjenci będą pracować w trzech brygadach zawodoznawczych (techniczno-inżynierskiej, usługowej, medialno-artystycznej) metodą projektu. Ich działalność będzie polegała na samodzielnym wytyczeniu celu, planowaniu działań i wyjazdów, poszukiwaniu informacji, nawiązywaniu kontaktów z ludźmi i instytucjami, prezentacji pomysłów i dokonań. Każdy zespół będzie miał dwóch konsultantów. Odbędą się zajęcia z autoprezentacji z doradcą personalnym. Zorganizowany zostanie wyjazd integracyjny, podczas którego młodzież lepiej się pozna i będzie uczestniczyć w zajęciach z pedagogiem.

Przedstawiciel PUP przeszkoli uczestników w zakresie tworzenia CV i listu motywacyjnego oraz przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Członkowie wszystkich grup zorganizują dla gimnazjalistów i ich rodziców Giełdę Szkół Ponadgimnzajalnych oraz Giełdę Zawodów dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Aby realizować ten projekt zatrudnieni zostaną na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło opiekunowie grup, opiekunowie na wycieczkach, trenerzy prowadzący zajęcia, księgowa i koordynator.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca może zwolnić z podatku dochody z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło uzyskiwane przez osoby zatrudnione w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło uzyskane przez osoby zatrudnione w ramach projektu "Równać Szanse 2009" powinny, na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. zostać zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż osoby realizują bezpośrednio cel programu. Zainteresowany uważa, że podatek należy odprowadzić tylko od umowy księgowej projektu, ponieważ nie realizuje ona bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawca ze szkolenia związanego z projektem posiada wiedzę, że jedynie umowa księgowej projektu musi być opodatkowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ zauważa, że ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie zawiera przepisu określonego przez Wnioskodawcę jako art. 41 ust. 1 pkt 46.

Jednakże mając na uwadze kontekst zawartych informacji tut. Organ zrozumiał, iż Wnioskodawca określając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego miał na uwadze przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą - przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie - być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przedstawionych informacji, Wnioskodawca otrzymał, w wyniku rozstrzygnięcia Ogólnopolskiego Konkursu Grantowego w ramach Programu "Równać Szanse 2009" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, administrowanego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży dotację.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż pojęcie "organizacji międzynarodowej", do której odwołuje się ustawodawca w powołanym wyżej artykule nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. Zatem zasadne jest wykorzystanie definicji słownikowej zgodnie, z którą organizacje międzynarodowe to instytucje będące uczestnikiem stosunków międzynarodowych, powstałe jako forma współpracy międzynarodowej państw z przekształcenia konferencji międzynarodowych w trwałe związki oparte na umowie wielostronnej, których głównym zadaniem jest kształtowanie współpracy państw w różnych dziedzinach. Organizacje międzynarodowe dzielą się na dwie kategorie: organizacje międzynarodowe (międzypaństwowe), których członkami są państwa i organizacje międzynarodowe, których członkami nie są państwa, lecz związki, instytucje, osoby prawne i fizyczne różnych państw (Nowa Encyklopedia, tom IV, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, str. 673).

Wobec powyższego, jeżeli Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, od której Wnioskodawca otrzymał środki jest organizacją międzynarodową, a środki są przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy, to spełnione zostało kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod pojęciem podatnika bezpośrednio realizującego cel programu należy rozumieć osobę wykonującą w ramach programu (projektu), finansowanego ze środków pomocowych określone czynności na zlecenie podmiotu, któremu pomoc ma służyć (beneficjenta pomocy zagranicznej). Zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym taki podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego, kryterium określone w tym przepisie mogą spełniać dochody osób fizycznych otrzymywane z tytułu umowy zlecenia, bądź umów o dzieło zawartych z beneficjentem pomocy zagranicznej (podmiotem powołanym do realizacji programu w stosownych dokumentach programowych) pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu.

Istotną okolicznością zatem - w myśl tego przepisu - wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika lub zleceniobiorcę. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca (zleceniodawca) - płatnik, jak i pracownik (zleceniobiorca) zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika (zleceniobiorcy) związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy czy też umowy zlecenia.

Z przedstawionych informacji wynika, że przy realizacji programu zatrudnione będą osoby na podstawie umów zleceń i umów o dzieło, w tym opiekunowie grup, opiekunowie na wycieczkach, trenerzy prowadzący zajęcia, księgowa i koordynator.

Wynagrodzenie księgowej - osoby wykonującej czynności związane z obsługą finansową ww. programu nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy, ponieważ czynności wykonywane przez księgową mają charakter pomocniczy.

Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, Wnioskodawca może zwolnić z opodatkowania dochody z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło uzyskiwane przez osoby zatrudnione w ramach projektu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy funkcje tych osób będą służyły bezpośredniej (a nie tylko pośredniej) realizacji celu tego programu.

Należy jednak zaznaczyć, iż zarówno Wnioskodawca, jako płatnik, jak i zleceniobiorca zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl