ILPB1/415-774/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-774/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wartości początkowej środka trwałego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wartości początkowej środka trwałego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie piekarnictwa, opodatkowaną wg zasad opisanych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona jest dokumentacja księgowa w formie ksiąg rachunkowych. W 2009 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zakupu technologii produkcji wyrobów piekarniczych opartej na zastosowaniu kompleksowej linii technologicznej.

W tym celu Wnioskodawczyni zawarła z firmą doradczą umowę o:

1.

przygotowanie opinii o innowacyjności wybranej technologii,

2.

opracowanie wniosku o dotację,

3.

przygotowanie biznes planu,

4.

doradztwa oraz konsultacji przy wdrażaniu projektu,

5.

doradztwa i konsultacji w zakresie rzeczowego oraz finansowego rozliczenia projektu.

Projekt ma być sfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007 - 2013, Priorytet I: Konkurencyjność przedsiębiorstw, Działanie 1.2 Wsparcie rozwoju MŚP; Schemat I: Projekty inwestycyjne; Schemat III: Projekty inwestycyjne zakładające nabycie i zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych.

Usługi świadczone przez firmę doradczą nie są kosztami kwalifikowanymi finansowanymi z dotacji, natomiast dotacja w przypadku jej otrzymania będzie w ocenie Wnioskodawczyni podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ppkt a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie wartości początkowej środka trwałego.

Czy usługi firmy doradczej stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności czy podwyższają wartość początkową składników majątku zakupionego przy wykorzystaniu dotacji.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki na ww. usługi firmy doradczej winny w całości być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bieżącej działalności, gdyż z art. 22g ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika, aby wydatki takie miały wpływ na wartość początkową składników majątku podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 22 ust. 8 cytowanej ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu nie uważa się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych wg zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia.

Natomiast w myśl art. 22g ust. 3 powołanej ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Wnioskodawczyni podała, iż rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zakupu technologii produkcji wyrobów piekarniczych. W związku z powyższym korzysta z usług firm doradczych, a wydatki za te usługi - wydatki pochodzące ze środków Wnioskodawczyni - zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności.

Zwrot "w celu", użyty w przywołanym przepisie art. 22 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Koszty uzyskania przychodów można podzielić na koszty bezpośrednio i pośrednio powiązane z przychodami. Wydatki za usługi firmy doradczej w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie dotacji, przygotowanie biznes planu oraz doradztwa nie mają bezpośredniego związku z zakupem środka trwałego, składnika majątku więc nie zwiększają jego wartości początkowej, o czym mowa w art. 22g ww. ustawy, ponieważ wydatki poniesione w związku z opracowaniem wniosku o dotację nie stanowią kosztu związanego bezpośrednio z zakupem środka trwałego. Należy je zatem uznać za pośrednio związane z przychodami.

Wydatki, poniesione w celu uzyskania dofinansowania na zakup środka trwałego, pozostające w związku ze źródłem uzyskania przychodów jakim jest działalność gospodarcza - podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła w całości, nie powodując podwyższenia wartości początkowej środka trwałego zakupionego ze środków pochodzących z dofinansowania.

Zatem wydatki związane z usługami firmy doradczej stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności, nie podwyższają wartości początkowej składników majątku zakupionych przy wykorzystaniu dotacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. momentu zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 29 września 2009 r. nr ILPB1/415-774/09-3/AG oraz ILPB1/415-774/09-4/AG.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawczynię stanowiska tut. Organ nie odniósł się do kwestii zwolnienia przedmiotowej dotacji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl