ILPB1/415-773/09-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-773/09-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 5,5% ryczałtu. Przedmiotem działalności gospodarczej jest przewóz ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Wnioskodawczyni wraz z ojcem zamierza zawrzeć umowę spółki cywilnej. Przedmiotem działalności, którą Zainteresowana będzie prowadziła w ramach spółki cywilnej wraz z ojcem będzie działalność ubezpieczeniowa polegająca na oferowaniu i zawieraniu z klientami umów ubezpieczenia, opodatkowana na zasadach ogólnych. Wnioskodawczyni wskazuje, że ojciec także prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przewozie ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton i w zakresie tej działalności jest opodatkowany na zasadach ogólnych.

Wnioskodawczyni podaje, że nowo otwarta działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej ze względu na rodzaj działalności będzie opodatkowana na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z chwilą zawiązania spółki cywilnej Wnioskodawczyni utraci prawo do opodatkowania działalności gospodarczej dotyczącej przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton w formie ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zawiązując spółkę cywilną w ramach której będzie opodatkowana na zasadach ogólnych nie straci prawa do opodatkowania działalności przewozu ładunków taborem samochodowym powyżej 2 ton. Powyższe wynika z faktu, że w świetle art. 8 ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się wyłącznie do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

c.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.

prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,

e.

świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,

f.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

g.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

4.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

5.

rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawiony powyżej przepis nie wyłącza pierwotnej działalności polegającej na przewozie ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton z opodatkowania w formie ryczałtu. Zainteresowana uważa, iż z chwilą zawiązania spółki cywilnej nie będzie musiała zmienić formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne.

Zdaniem Wnioskodawczyni przedstawiony powyżej przepis nie wyłącza pierwotnej działalności polegającej na przewozie ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton z opodatkowania w formie ryczałtu. Zainteresowana uważa, iż z chwilą zawiązania spółki cywilnej nie będzie musiała zmienić formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogólne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Treść powołanego powyżej przepisu umożliwiła Wnioskodawczyni wybór formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, wykonywanej samodzielnie, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, od momentu jej rozpoczęcia.

Zaznaczyć należy, że przepisy prawa podatkowego traktują działalność gospodarczą, prowadzoną w formie spółki cywilnej jako odrębną działalność, nie związaną z pozarolniczą działalnością gospodarczą wykonywaną samodzielnie oraz nie będącą jej częścią.

Odrębny charakter rozpoczętej działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej powoduje, że należy potraktować ją jako nowe przedsięwzięcie, a nie poszerzenie zakresu funkcjonującego dotychczas, opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ponadto należy zaznaczyć, że art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zawiera zamknięty katalog okoliczności powodujących utratę prawa do opodatkowania działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższy artykuł nie przewiduje wyłączenia opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności wykonywanej samodzielnie zryczałtowanym podatkiem dochodowym z powodu rozpoczęcia działalności w formie spółki cywilnej, opodatkowanej na zasadach ogólnych.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest przewóz ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a także zamierza przystąpić do spółki cywilnej, która będzie opodatkowana na zasadach ogólnych, a jej przedmiotem będzie działalność ubezpieczeniowa.

W związku z powyższym z chwilą zawiązania spółki cywilnej Wnioskodawczyni nie utraci prawa do opodatkowania działalności gospodarczej dotyczącej przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl