ILPB1/415-770/13-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-770/13-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu Spółki "A" Sp. z o.o. na podstawie powołania do sprawowania tej funkcji treścią umowy spółki. Samo powołanie do pełnienia funkcji członka zarządu przez właściwy organ spółki nie powoduje automatycznie powstania stosunku pracy, czy stosunku zlecenia na pełnienie tych funkcji. Można pozostawać we wskazanym stosunku organizacyjnym ze spółką bez pozostawania z nią w stosunku pracy czy zlecenia. Jak wiadomo, opisany wyżej stosunek organizacyjny powstaje w wyniku powołania określonej osoby przez właściwy organ spółki do pełnienia funkcji członka zarządu, natomiast dla powstania stosunku pracy czy zlecenia niezbędna jest dodatkowa czynność prawna w postaci zawarcia umowy o pracę lub umowy zlecenia. Członka zarządu ze spółką wiąże przede wszystkim więź organizacyjno-prawna, która powstaje mocą aktu powołania. Niezależnie od aktu powołania pomiędzy spółką a członkiem zarządu może (ale nie musi) zostać nawiązany drugi stosunek prawny, jakim jest umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna. Sam akt powołania (wyboru) członków Zarządu przez uprawniony organ Spółki, wraz z ustaleniem wysokości wynagrodzenia członka Zarządu pełniącego funkcję na podstawie powołania, jest wystarczającą causą do wypłaty wynagrodzenia członkom Zarządu Spółki pełniącym funkcję na podstawie powołania.

W niniejszym stanie faktycznym Wnioskodawca ma do czynienia właśnie z taką, jak wyżej opisana sytuacją, tj.:

a. Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu Spółki "A" Sp. z o.o. na podstawie powołania i nie wiąże go ze spółką jakakolwiek umowa,

b.

zgodnie z Uchwałą Zgromadzenia Wspólników Spółki "A" z dnia 28 września 2012 r., począwszy od dnia 1 listopada 2012 r. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w ramach projektu na podstawie schematu określonego przez Unię Europejską dla programu FP7 dla właścicieli firm z sektora MŚP niebędących zatrudnionymi na umowę o pracę; wedle dyrektywy UE wynagrodzenie takie równa się iloczynowi ilości przepracowanych godzin w projekcie oraz godzinowej stawki, która w roku 2011 (liczy się rok ogłoszenia konkursu) dla obszaru Polski wynosi 40,11 EUR w przypadku naukowców z 10-letnim stażem (staż Wnioskodawcy wynosi 17 lat). 75% sumy wynagrodzenia, zgodnie z zasadami w programie FP7 wypłacana jest bezpośrednio z dotacji (część nieopodatkowana) natomiast 25% pokrywana jest z własnych środków spółki (podlega opodatkowaniu),

c.

poza wynagrodzeniem opisanym powyżej Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie poza projektem wynoszące 4.170,00 zł, określone również w treści Uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki "A" z dnia 28 września 2012 r. (podlega opodatkowaniu).

Główną ofertą firmy "A" Sp. z o.o. są laserowe analizatory gazowe do zastosowań w przemyśle, medycynie oraz monitoringu mającego na celu ochronę życia i zdrowia ludzkiego. Firma oferuje moduły aplikacje pomiarowe dopasowane do konkretnych warunków pomiarowych panujących u klienta. Spółka projektuje także kompleksowe analizatory laserowe bezpośrednio dla firm w branży analitycznej. Urządzenia te wykorzystują przestrajalne lasery półprzewodnikowe, co umożliwia pomiar bezinwazyjny przy jednoczesnym uzyskaniu bardzo wysokiej czułości dokładności pomiaru.

W ramach swojej działalności Spółka bierze udział w realizacji projektu dofinansowywanego przez Wspólnotę Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską.

Projektów realizowany jest w ramach 7-ego Programu Ramowego. Nazwa projektu to W (...).

Ogólnym celem programu W (...) jest wytworzenie nowej generacji kompaktowych, wytrzymałych i ekonomicznych źródeł laserowych na bliskiej podczerwieni do zastosowań mających na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz ochronę zdrowia i życia ludzkiego. Dostępność ulepszonych technik wykrywania spowoduje bezpośrednio korzyści dla społeczeństwa.

Projekt wykonywany jest w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzą następujący beneficjenci:

1. n (...) (koordynator),

2. P (...) (beneficjent #2),

3. J (...) (beneficjent #3),

4. E (...) (beneficjent #4),

5. N (...) (beneficjent# 5),

6. A (...) (beneficjent# 6).

Beneficjenci 1-4 zajmują się stworzeniem źródeł laserowych natomiast beneficjenci 5 i 6 skupiają się na rozwoju trzech systemów do wykrywania substancji organicznych w celu podniesienia bezpieczeństwa życia ludzkiego:

* monitoring wycieków węglowodorów z rurociągów (N.),

* zdalny, bezinwazyjny pomiar nietrzeźwości kierowców w pojazdach ("A" Sp. z o.o.),

* zdalny monitoring poziomu rakotwórczych par formaldehydu przy produkcji sklejki ("A" Sp. z o.o.).

W ramach projektu Wnioskodawca opracowuje i buduje prototypy urządzeń do zdalnego, bezinwazyjnego pomiaru nietrzeźwości kierowców w pojazdach oraz zdalnego monitoringu poziomu rakotwórczych par formaldehydu przy produkcji sklejki. Z punktu widzenia technologii projekt ten wiąże się z szeregiem prac badawczo rozwojowych w dziedzinie spektroskopii na bliskiej podczerwieni (od 3 do 7 mikronów), analogowej i cyfrowej obróbki sygnałów oraz optomechaniki. Kluczowym elementem prac jest też projekt elektroniki do sterowania nowym typem laserów. Wnioskodawca, a zarazem Prezes Zarządu jest głównym i bezpośrednim realizatorem celów projektu, jako pomysłodawca ww. aplikacji pomiarowych oraz specjalista w dziedzinie spektroskopii laserowej i zdalnych metod pomiarowych. Poza tym pełni też rolę oficjalnego reprezentanta firmy "A" Sp. z o.o. w konsorcjum (funkcja LEAR).

Wnioskodawca jest ekspertem w dziedzinie spektroskopii laserowej, posiada niemal dwudziestoletnie doświadczenie w branży laserowych analizatorów gazowych. Wynalazł algortym do obliczania stężenia gazów w spektrometrach laserowych, który znalazł zastosowanie m.in. w instrumentach firmy Siemens, przez co zdobył renomę i uznanie w branży jeszcze podczas studiów doktoranckich. Jest autorem ponad dziesięciu patentów i wniosków patentowych w USA i EPO oraz autorem ponad dwudziestu artykułów naukowych. Obecnie należy do ścisłej światowej czołówki ekspertów od spektrometrów laserowych. Jest pomysłodawcą aplikacji pomiarowych realizowanych w ramach programu W (...): bezinwazyjnego pomiaru nietrzeźwości kierowców w pojazdach oraz zdalnego monitoringu poziomu rakotwórczych par formaldehydu przy produkcji sklejki, co siłą rzeczy wymaga jego osobistego i bezpośredniego udziału w programie. Ze względu na wysoką czułość pomiaru jaka jest wymagana przy tych aplikacjach, złożoność samego spektrometru oraz napięty harmonogram programu, Wnioskodawca jest zmuszony sam realizować i realizuje bezpośrednio cele programu ramowego począwszy od prac teoretycznych, poprzez projekt optomechaniki, kończywszy na algorytmach pomiarowych. Posiłkuje się jedynie podwykonawcą ze Szwecji, firmą "M", przy projektowaniu układu elektronicznego i procesora; na podwykonawcę firma "A" Sp. z o.o. otrzymała osobną pulę środków w ramach programu W (...), aby móc zrealizować projekt na czas. Wnioskodawca jest autorem wniosku patentowego na metodę zdalnego pomiaru nietrzeźwych kierowców złożonego do Urzędu RP, USA i EPO oraz Federacji Rosyjskiej. Jeżeli chodzi o aplikację na pomiar formaldehydu, Wnioskodawca miesiąc temu, w ramach programu W (...), dokonał pierwszego na świecie pomiaru par formaldehydu przy użyciu lasera na średniej podczerwieni, przygotowywana jest obecnie publikacja naukowa. Firma "A" jest finalistą konkursu, zwyciężyła w kategorii start.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia wypłacane Prezesowi Zarządu Spółki w opisanym stanie faktycznym w ramach projektu na podstawie schematu określonego przez Unię Europejską dla programu FP7 dla właścicieli firm z sektora MŚP niebędących zatrudnionymi na umowę o pracę, w części stanowiącej 75% owego wynagrodzenia, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

* pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy

oraz

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca #8722; bez względu na rodzaj umowy #8722; wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, że z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna, gdyż nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku, Spółka "A" Sp. z o.o. jest beneficjentem projektu europejskiego realizowanego na podstawie stosownej umowy w ramach Siódmego Programu Ramowego (FP7). Środki na realizację projektu pochodzą ze Wspólnoty Europejskiej.

Siódmy Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną. Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast Spółka A" Sp. z o.o. jest beneficjentem pomocy.

W zakresie pierwszej z wyżej opisanych przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie osoby bezpośrednio realizującej cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia. Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że osoba, która je otrzymuje, bezpośrednio realizuje cel programu.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Odnosząc się do zaprezentowanego stanu faktycznego, a w szczególności do czynności opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku, które określają zarówno rodzaj jak i charakter prac podejmowanych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu, Podatnik uważa, że świadczy to niewątpliwie o tym, że realizuje on bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Skutkiem powyższego podatnik interpretuje przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kontekście zaistniałego stanu faktycznego w ten sposób, że przysługuje mu uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy nie można przyjąć na zasadzie automatyzmu, że podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest wyłącznie i w każdym przypadku podatnik otrzymujący środki na ten cel. Wnioskodawca w tym zakresie w pełni podziela stanowisko wyrażone przez Ministra Finansów w piśmie nr PK3/033/ 132/LKA/BMI9-1731/2009 z dnia 30 kwietnia 2009 r. czyniąc z tego pisma integralną część swojej argumentacji, a szczególnie wskazuje, że istotna jest łączna ocena wszystkich elementów stanu faktycznego, takich jak cechy charakterystyczne danego programu, na podstawie których można ustalić wszystkie przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca pragnie zaakcentować pewne elementy stanu faktycznego, które w jego ocenie kreują jego obraz w takim kształcie, który bez wątpienia umożliwia zastosowanie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Elementami tymi są okoliczności:

* iż program FP7 skierowany jest dla właścicieli firm z sektora MŚP niebędących zatrudnionymi na umowę o pracę;

* iż Wnioskodawca jest głównym i bezpośrednim realizatorem celów projektu, jako pomysłodawca aplikacji pomiarowych, co wymaga jego osobistego i bezpośredniego udziału w programie;

* iż Wnioskodawca przez wzgląd na szczególne kwalifikacje i wymagania wobec osób realizujących projekt sam realizuje bezpośrednio cele programu ramowego począwszy od prac teoretycznych, poprzez projekt optomechaniki, a skończywszy na algorytmach pomiarowych;

* iż Zainteresowany jest autorem wniosku patentowego na metodę zdalnego pomiaru nietrzeźwych kierowców złożonego do Urzędu RP, USA i EPO oraz Federacji Rosyjskiej, co wyklucza realizację projektu z pominięciem jego osoby;

* iż dofinansowanie obejmuje wynagrodzenie dla właściciela firmy z sektora MŚP, którym to właścicielem w realiach przedmiotowego wniosku jest Wnioskodawca, a ponadto wynagrodzenie objęte dofinansowaniem określane jest wg osobistych cech Wnioskodawcy, tj. wg stawki godzinowej właściwej dla naukowców z 10-letnim stażem. Wnioskodawca uważa, że jeżeli miałoby być tak, że w każdym przypadku podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki, to martwym okazałby się przepis wyłączający możliwość zastosowania zwolnienia dla podatników, którym podmiot realizujący bezpośrednio cel programu zleca wykonanie określonych czynności; nie można zakładać, że ustawodawca ustanowił przepis lub jego fragment, co do którego zastosowanie nie jest możliwe z uwagi na fakt niemożności zaistnienia w stosunku do niego określonego stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i przyznane zostały na podstawie jednostronnych deklaracji lub stosownych umów,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie którejkolwiek z nich uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany. Istotnym jest także ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, że z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa spółki na podstawie powołania i nie jest związany ze spółką jakąkolwiek umową. Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie w ramach projektu na podstawie schematu określonego przez Unię Europejską dla programu FP7 dla właścicieli firm z sektora MŚP niebędących zatrudnionymi na umowę o pracę. 75% sumy wynagrodzenia, zgodnie zasadami w programie FP7, wypłacana jest bezpośrednio z dotacji, natomiast 25% pokrywana jest z własnych środków spółki. Spółka, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu, bierze udział w realizacji projektu dofinansowywanego przez Wspólnotę Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską. Projekt realizowany jest w ramach 7 Programu ramowego. Projekt wykonywany jest w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzą beneficjenci. Jednym z ww. beneficjentów jest Spółka, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu. W ramach projektu Wnioskodawca opracowuje i buduje prototypy urządzeń do zdalnego, bezinwazyjnego pomiaru nietrzeźwości kierowców w pojazdach oraz zdalnego monitoringu poziomu rakotwórczych par formaldehydu przy produkcji sklejki. Z punktu widzenia technologii projekt ten wiąże się z szeregiem prac badawczo rozwojowych w dziedzinie spektroskopii na bliskiej podczerwieni, analogowej i cyfrowej obróbki sygnałów oraz optomechaniki. Kluczowym elementem prac jest też projekt elektroniki do sterowania nowym typem laserów. Wnioskodawca, a zarazem Prezes Zarządu wskazał, że jest głównym i bezpośrednim realizatorem celów projektu, jako pomysłodawca ww. aplikacji pomiarowych oraz specjalista w dziedzinie spektroskopii laserowej i zdalnych metod pomiarowych.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla spełnienia przesłanek wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest zatem, aby zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, dochody są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że podatnik który je otrzymuje, bezpośrednio realizuje cel programu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie również drugiej niezbędnej przesłanki, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia, bądź powołania do sprawowania funkcji treścią umowy spółki.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że to spółka, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu jest beneficjentem pomocy oraz realizuje projekt dofinansowywany przez Wspólnotę Europejską w ramach 7 Programu Ramowego i zleca Wnioskodawcy realizacje prac związanych z projektem.

Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca wykonuje czynności związane ze wskazanym we wniosku działaniem, jednakże robi to na zlecenie i dla podmiotu, który zobowiązał się do realizacji wskazanego we wniosku działania, tj. spółki. Innymi słowy, wprawdzie Wnioskodawca realizuje cel działania, jednak nie jest to realizacja bezpośrednia, lecz pośrednia poprzez wykonywanie określonych zadań powierzonych przez spółkę. Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia, bądź powołania do sprawowania funkcji treścią umowy spółki, itp. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie spółka, w której Wnioskodawca pełni funkcję Prezesa Zarządu na podstawie powołania do sprawowania tej funkcji treścią umowy spółki.

W konsekwencji, ponieważ z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wynika, że dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie przesłanki wynikające z lit. a i lit. b tego przepisu, uznać należy, że analizowane zwolnienie nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie. Niezależnie bowiem, od spełnienia - w odniesieniu do otrzymywanych przez Wnioskodawcę świadczeń - pierwszej z przesłanek dotyczącej pochodzenia dochodów, nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. przepisu, dotycząca bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zatem, wynagrodzenia wypłacane Prezesowi Zarządu Spółki w opisanym stanie faktycznym w ramach projektu na podstawie schematu określonego przez Unię Europejską dla programu FP7 dla właścicieli firm z sektora MŚP niebędących zatrudnionymi na umowę o pracę, w części stanowiącej 75% owego wynagrodzenia, nie korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie choćby jednej z przesłanek wymienionych w tym przepisie skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazane przez Wnioskodawcę pismo Ministerstwa Finansów nie stanowi interpretacji ogólnej, a zatem nie jest wiążące przy wydawaniu przedmiotowej interpretacji. Ponadto należy wskazać, że obecna linia interpretacyjna dotycząca analizy lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych #8722; przedstawiona w niniejszej interpretacji #8722; znajduje swoje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl