ILPB1/415-765/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-765/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 9 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 19 czerwca 2009 r. Wnioskodawca otrzymał dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zainteresowany prowadzi firmę zajmującą się demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji i z podatku dochodowego rozlicza się na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów - podatek płaci wg progresywnej skali podatkowej. Jak podaje Wnioskodawca dotujący działał na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo Ochrony Środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) i udzielił Wnioskodawcy dotacji bezzwrotnej w kwocie 186.988,50 zł (słownie sto osiemdziesiąt sześć tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt osiem zł 50/100) na podstawie pisemnego wniosku sporządzonego zgodnie z wzorem będącym załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksplotacji (Dz. U. Nr 147, poz. 932). Zainteresowany kwotę otrzymanej dotacji w całości zamierza przeznaczyć na wydatki inwestycyjne związane z rozwojem przedsiębiorstwa. Planuje dokonać następujących wydatków prowadzących do zakupu lub wytworzenia środków trwałych:

* zakup materiałów do modernizacji i adaptacji magazynów będących obecnie środkami trwałymi w firmie Wnioskodawcy z przeznaczeniem tych magazynów na sektor demontażu pojazdów (magazyny te wymagają gruntowej modernizacji),

* zakup urządzeń będących środkami trwałymi, urządzenia te Wnioskodawca będzie wykorzystywał do demontażu pojazdów,

* zakup urzędzenia myjącego do mycia podzespołów odzyskanych ze zużytych pojazdów (nadających się potem do dalszej odsprzedaży).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności w całości opodatkowane podatkiem VAT w stawce 22%.

Kwoty otrzymanej w dniu 19 czerwca 2009 r. Zainteresowany nie zaliczył do przychodów podatkowych m-ca czerwca 2009 r. i nie odprowadził od niej podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na to, iż kwotę otrzymanej dotacji w całości ma zamiar przeznaczyć na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Kwotę otrzymanej dotacji planuje wydatkować w okresie od miesiąca lipca 2009 r. do miesiąca grudnia 2009 r. lub w roku 2010. Od zakupionych lub wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych Wnioskodawca będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych lecz nie będzie ich zaliczał do kosztów podatkowych.

Zainteresowany ma również zamiar skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od omawianych zakupów finansowanych ww. kwotą dotacji.

Kwoty otrzymanej dotacji Wnioskodawca nie zaliczył również do podstawy opodatkowania podatkiem VAT - gdyż otrzymana dotacja nie jest dopłatą do ceny świadczonych usług.

Jak podaje Wnioskodawca w umowie o przyznaniu dotacji nie ma zastrzeżenia, że otrzymaną dotację Zainteresowany powinien przeznaczyć na zakup środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie zwolnień przedmiotowych.

1.

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo nie zaliczając otrzymanej w dniu 19 czerwca 2009 r. dotacji w kwocie 186.988,50 zł do przychodów podatkowych m-ca czerwca 2009 r. i nie odprowadzając od niej zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc czerwiec 2009 rok.

2.

Czy odstęp czasowy pomiędzy otrzymaną w m-cu czerwcu 2009 r. dotacją, a jej planowanym wydatkowaniem na środki trwałe w miesiącach od lipca 2009 r. do grudnia 2009 r. (lub w miesiącach późniejszych) wpływa na możliwość lub brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dotacji przeznaczonych na zakup lub wytworzenie środków trwałych.

3.

Czy brak zapisu w umowie o przyznaniu dotacji wytycznych o konieczności przeznaczenia jej na zakup środków trwałych wyklucza z możliwości zwolnienia z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, postąpił prawidłowo nie zaliczając otrzymanej dotacji do przychodów podatkowych m-ca czerwca 2009 r., gdyż kwoty dotacji przeznaczone na zakup lub wytworzenie środków trwałych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Odstęp czasowy między otrzymaną w dniu 19 czerwca 2009 r. dotacją, a planowanym okresem jej wydatkowania w miesiącach od lipca 2009 r. do grudnia 2009 r. lub w miesiącach późniejszych nie wpływa na możliwość zwolnienia jej z opodatkowania - gdyż kwotę otrzymanej dotacji w całości w przyszłości Wnioskodawca przeznaczy na zakup lub wytworzenia środków trwałych od których dokonuje amortyzacji. Ponadto Wnioskodawca uważa, że brak w umowie zapisu o przeznaczeniu dotacji nie wpływa na możliwość zastosowania zwolnienia, gdyż to ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanej dotacji w zależności od celu na jaki zostały przez podatnika przeznaczone otrzymane fundusze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z analizy treści powyższego przepisu wynika generalna zasada konieczności opodatkowania dotacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca przewidział jednakże wyjątki od opodatkowania dotacji w ściśle określonych przypadkach. Mianowicie, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej dotacje otrzymane w związku z zakupem, wytworzeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przesłanką warunkującą zwolnienie jest zatem pochodzenie dotacji z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dopłaty do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji udzielane w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie pochodzą jednak ani z budżetu państwa ani z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do treści art. 400 ust. 2 powołanej ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.). Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwowym funduszem celowym. Z kolei w myśl art. 29 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań. Ustawa budżetowa może określać inne, niż ustawa tworząca fundusz, przeznaczenie środków funduszu celowego, o ile nie otrzymuje on dotacji z budżetu państwa.

Z opisanych we wniosku informacji wynika, iż dotacja została udzielona Wnioskodawcy ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest państwowym funduszem celowym w rozumieniu art. 29 ustawy finansach publicznych.

W związku z tym dopłaty do demontażu, o których mowa we wniosku nie stanowią dotacji otrzymanych z budżetu państwa, co jest warunkiem koniecznym do zwolnienia ich z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie powołanego uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania i stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej dotacja związana z zakupem, wytworzeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Skoro dotacja ta nie podlega zwolnieniu, dlatego też odstęp czasowy pomiędzy otrzymaną dotacją, a jej planowanym wydatkowaniem na środki trwałe nie wpływa na możliwość lub brak możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dotacji przeznaczonych na zakup lub wytworzenie środków trwałych, a brak zapisu w umowie o przyznaniu dotacji wytycznych o konieczności przeznaczenia jej na zakup środków trwałych nie jest wyznacznikiem decydującym o możliwości zwolnienia z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wniosek:

* dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów został rozstrzygnięty odrębną interpretacją z dnia 1 października 2009 r. nr ILPB1/415-765/09-3/IM,

* dotyczący podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnymi interpretacjami z dnia 8 września 2009 r. nr ILPP1/443-808/09-2/AI w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz ILPP1/443-808/09-3/AI w zakresie prawa do odliczenia od zakupów sfinansowanych z dotacji.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że ustalenia zawarte w umowie dotacji na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji pomiędzy Wnioskodawcą, a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie mogą stanowić przedmiotu interpretacji indywidualnej, wydawanej na mocy przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl