ILPB1/415-744/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-744/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest:

* prawidłowe w części dotyczącej osób będących właścicielami lokali, w przypadku gdy osoby te dokonując wymiany stolarki okiennej posiadały spółdzielcze (własnościowe lub lokatorskie) prawa do lokalu mieszkalnego,

* nieprawidłowe w części dotyczącej osób, które w momencie dokonywania wymiany stolarki okiennej były właścicielami lokali mieszkalnych.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie wewnętrznych uregulowań, osobom posiadającym spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych, jak i właścicielom lokali mieszkalnych Spółdzielnia dokonuje refundacji części kosztów poniesionych na wymianę części stolarki okiennej ze środków funduszu remontowego Spółdzielni. Do momentu wydania przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej sygnatura DD3/033/33/KDJ/09/209 w sprawie refundacji otrzymanych z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, Spółdzielnia uznawała (zgodnie z posiadaną informacją o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w X), iż otrzymany przez wskazane na wstępie osoby zwrot wydatków stanowi dla tychże podatników przychód z innych źródeł i wystawiła PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydaniem przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej sygnatura DD3/033/33/KDJ/09/209 w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do refundacji otrzymywanych z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, otrzymany od spółdzielni zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez właścicieli lokali mieszkalnych nie stanowi dla tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu i tym samym Spółdzielnia nie ma obowiązku wystawiać PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 ust. 1-2, 4 i 5 oraz z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 116 z późn. zm.) w kosztach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości oraz z tworzeniem funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych uczestniczą członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, osoby nie będące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali oraz właściciele lokali, którzy są członkami spółdzielni jak i właściciele nie będący członkami spółdzielni. Z powołanych przepisów ewidentnie wynika, że wszyscy posiadający lokale w spółdzielni, bez względu na tytuł prawny do lokalu oraz status (członek spółdzielni lub osoba nie będąca członkiem), są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu wszelkich kosztów związanych z eksploatacją i remontami zasobów mieszkaniowych. W tworzeniu funduszu remontowego, ze środków którego następnie dokonywany jest zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, zgodnie z wyżej powołanymi przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uczestniczą także właściciele lokali mieszkalnych.

Spółdzielnia uważa zatem, że mimo iż Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej stwierdza, że "otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, przychodu podlegającego opodatkowaniu", tak samo należy potraktować kwoty zwrotu z tego samego tytułu otrzymane przez właścicieli lokali mieszkalnych, gdyż przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych traktują te osoby jednakowo (w zakresie uczestnictwa w kosztach eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych) i tym samym Spółdzielnia nie będzie miała obowiązku wystawić PIT-8C w odniesieniu do tych kwot.

Wiele z tych osób poza tym, w momencie kwalifikowania stolarki okiennej do wymiany lub w momencie odbioru dokonania tej wymiany posiada spółdzielcze prawo do lokalu, a ustanowienie odrębnej własności lokalu i umowa przeniesienia własności mogło nastąpić np. tuż przed wypłatą środków z tego tytułu. Ponieważ zdarzało się, że wypłata środków pieniężnych z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej następowała w roku następnym po dokonaniu po dokonaniu odbioru tej wymiany.

Spółdzielnia sądzi, że Minister Finansów wydając interpretację ogólną nie wykazał należytej staranności w przeanalizowaniu powyższego zagadnienia w odniesieniu do innych przepisów - ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i stąd tak powierzchowne - zdaniem Spółdzielni - potraktowanie sprawy i niesłuszne zróżnicowanie podatników ze względu na tytuł prawny do lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej osób będących właścicielami lokali, w przypadku gdy osoby te dokonując wymiany stolarki okiennej posiadały spółdzielcze (własnościowe lub lokatorskie) prawa do lokalu mieszkalnego,

* nieprawidłowe w części dotyczącej osób, które w momencie dokonywania wymiany stolarki okiennej były właścicielami lokali mieszkalnych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 9 przedmiotowej ustawy wskazuje, że źródłem przychodów są "inne źródła", za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być - co do zasady - tylko takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe. Takie sytuacje wskazuje art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W interpretacji ogólnej z dnia 17 marca 2009 r., Nr DD3/033/33/KDJ/09/209, Minister Finansów uznał, że otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych, przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

W przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osób, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, nie posiadały odrębnej własności lokalu, nie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe.

W świetle powyższego, w takich przypadkach na spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, właściwym urzędom skarbowym oraz osobom, którym dokonano refundacji poniesionych przez nich wydatków. Zatem osoby te nie mają obowiązku wykazywania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Z kolei, w sytuacji otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu poniesionych uprzednio wydatków przez osoby będące w momencie ich ponoszenia właścicielami lokali, uznać należy za słuszne zaliczenie tej refundacji do przychodów z innych źródeł.

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Reasumując, otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej (ze środków funduszu remontowego spółdzielni) dla osób mających prawo odrębnej własności lokalu - stanowi podlegający opodatkowaniu przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób, które w momencie ponoszenia tych wydatków posiadały odrębną własność lokalu. W tym przypadku na spółdzielni ciąży obowiązek wystawienia oraz przekazania podatnikom oraz urzędom skarbowym, którym kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników informacji PIT-8C.

U pozostałych osób refundacja nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, zaś na spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawiania informacji PIT-8C.

Jednakże podkreślić należy, iż podatnicy, którzy uprzednio dokonali odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi na remont i modernizację, a następnie otrzymali zwrot ze spółdzielni tych wydatków, mają prawo wyboru sposobu uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym. Rozliczenia tej kwoty w zeznaniu podatnik może dokonać poprzez jej uwzględnienie w przychodach albo doliczenie do podatku kwoty faktycznie odliczonej w latach ubiegłych. Obowiązek rozliczenia przedmiotowej kwoty w zeznaniu dotyczy wszystkich podatników korzystających z przedmiotowej ulgi niezależnie od tego, czy otrzymany zwrot podlega opodatkowaniu, czy też nie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl