ILPB1/415-742/09-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-742/09-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości potraktowania produkcji brykietów ze słomy jako działalności rolniczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości potraktowania produkcji brykietów ze słomy jako działalności rolniczej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 31 sierpnia 2009 r., znak ILPP2/443-857/09-3/MN, ILPB1/415-742/09-3/TW na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 września 2009 r., a w dniu 11 września 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 10 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem, czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zamierza produkować brykiety ze słomy - ekopaliwo. Do części produkcji Wnioskodawca będzie wykorzystywał swój produkt, tzn. słomę wyprodukowaną w ramach własnego gospodarstwa rolnego, a część słomy do produkcji brykietów Zainteresowany będzie nabywał u innych rolników, ryczałtowych bądź płatników VAT. Produkcja ww. produktów (ekobrykietów) wykonywana będzie z surowca własnego jak i nabytego.

Wnioskodawca nadmienia, że nabył już linię produkcyjną, zakupioną wg faktury VAT na gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy dochód uzyskany z produkcji opodatkowany jest podatkiem dochodowym (wybrana forma ryczałt 3%), mimo że Wnioskodawca jest rolnikiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany z przedmiotowej produkcji jest przychodem z działalności rolniczej i uważa, że przepisów ustawy o podatku dochodowym w przedmiotowej sprawie nie stosuje się.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) co do zasady dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego, oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalistycznego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 71 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Z powołanych przepisów wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest działalność rolnicza ściśle określona w ustawie, natomiast sprzedaż produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli przerobionych sposobem przemysłowym podlega opodatkowaniu chyba, że przerób odbywa się wyłącznie w sposób określony w art. 21 ust. 1 pkt 71 tej ustawy.

Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w przepisie art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jako działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować brykiety ze słomy do ekopaliw. Do część produkcji będzie wykorzystywał swój produkt - słomę wyprodukowaną we własnym gospodarstwie. Jednakże część surowca będzie nabywał w innych gospodarstwach rolnych. Zatem produkcja wykonywana będzie z produktu własnego jak i nabytego. Produkcja odbywać się będzie przy użyciu linii produkcyjnej.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że sprzedaż brykietów ze słomy nie stanowi działalności rolniczej. Jednocześnie sprzedaż tak przerobionych produktów roślinnych nie mieści się w zwolnieniu podatkowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto uznać należy, że wytwarzanie brykietów ze słomy jest niewątpliwie działalnością wytwórczą, zorganizowaną i ciągłą, bowiem będzie prowadzona przez Zainteresowanego przy użyciu linii produkcyjnej.

Reasumując, produkcja brykietów ze słomy wytwarzanych w sposób zorganizowany i ciągły - zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą ma prawo opodatkować ją na zasadach określonych w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych bądź na zasadach wynikających z ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 920 z późn. zm.) - po spełnieniu warunków określonych w ww. ustawach.

Zgodnie bowiem z treścią art. 1 pkt 1 powyższej ustawy, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne: prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

Tut. Organ informuje, że przedmiotowy wniosek w zakresie rejestracji prowadzonej działalności gospodarczej w Urzędzie Gminy został rozstrzygnięty pismem z dnia 31 sierpnia 2009 r. nr ILPP2/443-857/09-2/MN, ILPB1/415-742/09-2/TW.

Natomiast przedmiocie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży brykietów ze słomy w dniu 21 września 2009 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-857/09-5/MN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl