ILPB1/415-737/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-737/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dochodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest komandytariuszem w spółce komandytowej. Spółka ta planuje w najbliższym czasie przekształcić się w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: "SKA"). Akcje, których Wnioskodawczyni stanie się właścicielem jako akcjonariusz w spółce SKA, mogą zostać w przyszłości umorzone.

Ewentualne umorzenie akcji w spółce SKA powstałej w wyniku przekształcenia Spółki będzie przeprowadzone za wypłatą wynagrodzenia nie wyższego od nominalnej wartości umarzanych akcji, przy czym wartość ta będzie niższa od rynkowej wartości umarzanych akcji.

Na dzień umorzenia pozostałe akcje SKA będą własnością funduszu inwestycyjnego zamkniętego, działającego na podstawie przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych (dalej: "Fundusz").

Całość certyfikatów wyemitowanych przez Fundusz będzie bezpośrednio lub pośrednio własnością spółki z siedzibą w Unii Europejskiej zależnej od krewnych pierwszego stopnia Wnioskodawczyni. Ponadto, krewni pierwszego stopnia Wnioskodawczyni posiadają udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"), która stanie się komplementariuszem w SKA.

Po przeprowadzeniu umorzenia akcji SKA objętych w wyniku przekształcenia przez dawnych komandytariuszy spółki komandytowej, w tym akcji objętych przez Wnioskodawczynię, Fundusz stanie się dominującym akcjonariuszem SKA, zaś mniejszościowym akcjonariuszem może stać się Spółka, będąca aktualnie komplementariuszem w spółce komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy umorzenie akcji w SKA za wynagrodzeniem w wysokości nominalnej wartości umarzanych akcji, spowoduje po stronie Wnioskodawczyni powstanie dochodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości różnicy pomiędzy otrzymanym wynagrodzeniem oraz kosztem nabycia umarzanych akcji.

Zdaniem Wnioskodawczyni, umorzenie akcji w SKA za wynagrodzeniem odpowiadającym nominalnej wartości umarzanych akcji, spowoduje powstanie dochodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f.), w wysokości różnicy pomiędzy otrzymanym wynagrodzeniem a kosztem nabycia umarzanych akcji, odpowiadającym wartości moich wkładów do spółki komandytowej.

Do ustalenia dochodu z umorzenia akcji w SKA nie znajdą zastosowania przepisy art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące opodatkowania udziału w zyskach osób prawnych. SKA, jako spółka osobowa, nie posiada bowiem osobowości prawnej.

W tej sytuacji należy przede wszystkim ustalić, do której z kategorii źródeł przychodów zakwalifikuje się zbycie akcji w SKA.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, póz. 1538) akcje są zaliczane do papierów wartościowych. Nie ma przy tym znaczenia, czy akcje dotyczą spółki akcyjnej, czy też spółki komandytowo-akcyjnej.

Zdaniem podatnika, skoro akcje w SKA, zarówno w doktrynie prawa cywilnego, jak i przytoczonych powyżej regulacji ustawy o obrocie papierami wartościowymi, stanowią "papiery wartościowe", skutki podatkowe ich zbycia powinny być analizowane na gruncie przepisów regulujących opodatkowanie zbycia papierów wartościowych.

Zgodnie zaś z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych uważane są za przychody z kapitałów pieniężnych.

Artykuł 30b ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi natomiast, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 omawianego przepisu dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Do ustalenia kwoty przychodu z tytułu umorzenia akcji w SKA nie znajdą, zdaniem Wnioskodawczyni, zastosowania przepisy art. 19 o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące szacowania ceny, do odpowiedniego stosowania których odsyła art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 19 ust. 1 "przychodem z odpłatnego zbycia (...) jest (...) wartość wyrażona w cenie określonej w umowie (...)". Użyte w brzmieniu art. 19 ust. 1 określenie "cena" wskazuje jednoznacznie, że ustawodawca odnosi tę regulację do stosunków cywilnoprawnych pomiędzy podatnikami. Natomiast zbycie akcji na rzecz spółki w celu ich umorzenia stanowi autonomiczną instytucję prawa spółek prawa handlowego, regulującą specyficzny stosunek prawny tj. relacje pomiędzy akcjonariuszem a spółką.

Nie bez znaczenia jest tu również fakt, że jakkolwiek na gruncie u.p.d.o.f. umorzenie akcji w SKA oraz w spółce akcyjnej kwalifikowane są jako odrębne źródła przychodów, jednak z punktu widzenia konstrukcji prawnej instytucji umorzenia, jest to ta sama procedura, takie samo zdarzenie prawne. Zgodnie bowiem z art. 126 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych, do umorzenia akcji w SKA stosuje się odpowiednio przepisy o spółce akcyjnej. Ustawodawca, uwzględniając specyfikę instytucji jaką jest umorzenie akcji, nie przewiduje możliwości kwestionowania wartości wynagrodzenia umorzeniowego w odniesieniu do spółek kapitałowych (art. 17 ust. 2 u.p.d.o.f. odsyła do art. 19 u.p.d.o.f. w odniesieniu do jednej tylko kategorii przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, tj. majątku likwidowanej spółki, co oznacza, że do pozostałych, w tym umorzenia akcji, art. 19 zastosowania nie ma). Stanowisko takie zostało również potwierdzone licznymi interpretacjami władz skarbowych w tym m.in.:

* interpretacją indywidualną wydaną w dniu 11 maja 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB 2/415-161/09-4/JK,

* interpretacją indywidualną wydaną w dniu 8 maja 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB1/415-271/09-3/MT,

* interpretacją indywidualną wydaną w dniu 10 listopada 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPB3/423-698/08/PC.

Jakkolwiek, niektóre z powyższych interpretacji wydane zostały w odniesieniu do umorzenia udziałów/akcji w spółkach kapitałowych, znajdują one, zdaniem Wnioskodawczyni, odpowiednie zastosowanie również w przedmiotowej sprawie. Nie ma w ocenie Wnioskodawczyni, podstaw do przyjęcia, że treść ekonomiczna transakcji jest inna w przypadku umorzenia akcji spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej. Skoro tak, to nie ma również podstaw do różnicowania uprawnień władz skarbowych do ingerencji w stosunki pomiędzy akcjonariuszami a spółką.

W konsekwencji przyjąć trzeba, że przepisy art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdują zastosowania do umorzenia akcji w SKA. Tym samym przychodem z umorzenia akcji SKA będzie kwota wynagrodzenia, należnego akcjonariuszowi na podstawie umowy z SKA, a fakt, że wynagrodzenie to będzie niższe od wartości rynkowej umarzanych akcji nie będzie wpływać na ustalenie tego przychodu.

Kosztem uzyskania powyższego przychodu ze zbycia akcji SKA w celu umorzenia będą, zgodnie z art. 23 ust. 38 wydatki na ich objęcie. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, umarzane akcje objęte zostaną w wyniku przekształcenia spółki komandytowej, w której jestem komandytariuszem, w SKA. Tym samym wydatkami na objęcie akcji SKA będą, w przypadku Wnioskodawczyni, wydatki na historyczne objęcie wkładów w przekształconej spółce komandytowej. Innymi słowy, kosztami uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji SKA na jej rzecz, będzie wartość wniesionych przez Wnioskodawczynię wkładów wynikająca z umowy spółki komandytowej (przekształconej następnie w SKA).

Jak to zostało wywiedzione powyżej, umorzenie akcji w SKA za wynagrodzeniem w wysokości nieprzekraczającej nominalnej wartości umarzanych akcji, spowoduje powstanie dochodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości różnicy pomiędzy otrzymanym wynagrodzeniem oraz kosztem nabycia umarzanych akcji ustalonym, jako wartość wniesionych przez Wnioskodawczynię wkładów, wynikająca z umowy przekształconej spółki komandytowej

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Tut. Organ zauważa jedynie, iż uzasadniając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni wskazała na mający zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepis art. 23 ust. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie zawiera przepisu określonego jako art. 23 ust. 38, jednak mając na uwadze kontekst zawartych we wniosku informacji tut. Organ zrozumiał, iż Wnioskodawczyni miała na uwadze treść art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię pism urzędowym tut. Organ wskazuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl