ILPB1/415-734/08-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-734/08-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2008 r. (data wpływu 10 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od kwietnia 2008 r. wykonuje w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej - art. 5 ust. 1 pkt 2) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 czynności kierownika organizacyjnego przedmiotowego projektu, a odnoszące się bezpośrednio do beneficjenta, który zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, a zatem otrzymał dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Do czynności (zadań) kierownika administracyjnego projektu należy m.in.:

1.

Organizowanie pracy osób zatrudnionych w projekcie lub zlecanie zadań wykonywanych przez podwykonawców związanych z realizacją Projektu;

2.

Organizowanie działań informacyjnych i promocyjnych projektu zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1083/2006, rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006 oraz rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady;

3.

Organizowanie i realizowanie czynności związanych z naborem, kwalifikacją i udziałem w Projekcie Beneficjentów Ostatecznych;

4.

Planowanie i organizowanie szkoleń, w tym nadzór nad właściwą eksploatacją sprzętu audiowizualnego przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz prowadzeniem szkoleń przez trenerów;

5.

Organizowanie wyżywienia i zakwaterowania Beneficjentów Ostatecznych oraz zapewnienie trenerów niezbędnych do prowadzenia szkoleń, jak również wynajem sal szkoleniowych;

6.

Prowadzenie wszelkiej sprawozdawczości związanej z realizacją Projektu a wymaganej przez przepisy prawa oraz wytyczne Instytucji Pośredniczącej;

7.

Sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podwykonawcy lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej bądź umowy o pracę, którym została powierzona w ramach projektu (który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013) realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów i z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 (środki publiczne pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa), lub projektów realizowanych w ramach tych programów - "dotacje rozwojowe".

Powyższy artykuł jednoznacznie wskazuje, iż dotacje rozwojowe są to środki przeznaczane m.in. na realizację projektów (np. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013), a zatem na ponoszenie określonych wydatków w ramach projektu.

Z kolei znowelizowany dnia 18 sierpnia 2007 r. art. 202 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Według Wnioskodawcy, istotnym jest fakt, iż do nowelizacji przedmiotowego przepisu z dnia 18 sierpnia 2007 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogły być wykorzystywane na dotacje rozwojowe wyłącznie dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów, będących beneficjentami tych środków.

Wydaje się więc, iż ustawodawca celowo w ostatniej nowelizacji tegoż przepisu wskazał, iż środki te mogą być wykorzystywane na dotacje rozwojowe również dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

W ocenie Wnioskodawcy, poza sporem pozostaje to, iż mimo traktowania środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 - 4, jako dochodów budżetu państwa, mogą one służyć wyłącznie finansowaniu celów określonych: w umowie międzynarodowej lub przepisach odrębnych. Natomiast, na jakie cele mogą one zostać przeznaczone, określa art. 202 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Ponadto, art. 202 ust. 2 pkt 2 określa w sposób jednoznaczny, komu mogą być udzielone dotacje rozwojowe.

Wnioskodawca wskazał, że integralną częścią umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 zawartą pomiędzy beneficjentem a Instytucją Pośredniczącą jest wniosek o dofinansowanie projektu, na podstawie którego Instytucja Pośrednicząca przyznaje beneficjentowi dotację. We wniosku beneficjent precyzyjnie określa poszczególne zadania, które będą realizowane w ramach projektu, podając ich wartość oraz formę prawną w której zadanie będzie wykonywane (podwykonawstwo, umowa o pracę, umowa cywilno-prawna). Do przykładowych zadań wskazanych w projekcie, które składają się na określony projekt należą w szczególności: zarządzanie projektem (tj. kierowanie projektem), przeprowadzenie szkoleń, obsługa prawna, czy obsługa księgowa. Powyższe zadania w ramach projektu wykonywane są przez określone osoby, tj. podwykonawców, pracowników lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Zatem, w przekonaniu Wnioskodawcy, wykonywane przez Niego w ramach projektu czynności w sposób bezpośredni dotyczą beneficjenta, który na podstawie złożonego przez siebie wniosku o dofinansowanie i zweryfikowanego przez Instytucję Pośredniczącą otrzymuje dotację. Dotacja zaś, jest wykorzystana m.in. na wypłatę wynagrodzenia dla kierownika administracyjnego projektu, któremu na mocy umowy została powierzona realizacja zadań (w ramach przedmiotowego projektu) odnoszących się bezpośrednio do beneficjenta.

Wnioskodawca podkreśla, iż kierownik administracyjny to kluczowa osoba, której działania bezpośrednio służą prawidłowej realizacji projektu oraz rozliczeniu otrzymanej przez beneficjenta dotacji.

Wnioskodawca wskazał, że na koniec niniejszych rozważań należy wspomnieć, iż jeszcze w poprzednim okresie programowania, tj. w latach 2004 - 2006 w treści uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2006 r. (III SA/Wa 3273/05) Sąd podniósł, iż "ma rację organ drugiej instancji stwierdzając, iż ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji programu pomocowego".

Powyższe stanowisko jest równie aprobowane w doktrynie.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż osoby wykonujące określone zadania (m.in. wykonywanie czynności kierownika administracyjnego) w projekcie, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (dotacja rozwojowa), odnoszące się bezpośrednio do beneficjenta, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychód, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast, stosownie do postanowień art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane:

* jednostkom sektora finansów publicznych, oraz

* innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, oraz

* podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym i Instytucjom Pośredniczącym II stopnia (Instytucjom Wdrażającym).

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci realizujący projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca wykonuje w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, czynności kierownika przedmiotowego projektu. Wykonywane przez Zainteresowanego powyższe czynności odnoszą się bezpośrednio do beneficjenta, który zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, a zatem otrzymał dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych.

Nie wynika natomiast, aby Wnioskodawca był stroną umowy o dofinansowanie projektu. Przychodu z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego przez Zainteresowanego, zatrudnionego na podstawie umowy o pracę albo umowy cywilnoprawnej, a także wynagrodzenia podwykonawców, nie można zatem utożsamiać z dotacją rozwojową.

W konsekwencji do przychodu uzyskiwanego z tytułu ww. wynagrodzeń nie znajduje zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) został on wydany w indywidualnej sprawie i dotyczy wyłącznie tej sprawy, w której zapadł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl