ILPB1/415-729/08-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-729/08-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 9 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Postanowieniem Sądu Rejonowego XXI Wydz. Gosp. KRS zostało zarejestrowane połączenie dwóch spółek kapitałowych. Połączenie nastąpiło w drodze przejęcia przez X Sp. z o.o. w (...) (dalej X lub Spółka Przejmująca) Spółki Doradztwa Podatkowego Y w (...) (dalej Y lub Spółka Przejmowana) - w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na X za udziały, jakie X wydała Wspólnikom Y; wszyscy wspólnicy Y (będący wyłącznie osobami fizycznymi) zostali wspólnikami O (...) Sp. z o.o. Z dniem zarejestrowania połączenia Y została wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców KRS, zaś Spółka Przejmująca zmieniła firmę z X Sp. z o.o. na O (...) Sp. z o.o. (dalej O (...) lub Spółka Przejmująca). W wyniku połączenia wskazanych spółek, O (...) - zgodnie z treścią art. 494 § 1 k.s.h. - wstąpiła z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Y. W związku z tym, iż przed przejęciem jedynym wspólnikiem Spółki Przejmującej była Y, która posiadała 100% udziałów w X, wskutek fuzji O (...) (d. X) nabyła, w drodze sukcesji generalnej, w trybie art. 494 § 1 k.s.h., wszystkie udziały własne w celu ich umorzenia, w trybie art. 199 k.s.h. Umorzenie tych udziałów zostało zarejestrowane przez Sąd Rejonowy. W efekcie wspólnikami Spółki O (...) zostali wyłącznie dawni wspólnicy Y (osoby fizyczne). Na dzień przejęcia Spółka Przejmowana wykazała w Bilansie Połączeniowym kapitał zapasowy w wysokości 1.700.000 zł pochodzący z dopłat wspólników do spółki dokonanych przed połączeniem zgodnie z art. 177 k.s.h. Kapitał ten wprawdzie został wykorzystany na pokrycie skutków umorzenia udziałów własnych Spółki Przejmującej w Spółce Przejmowanej (Spółka Przejmująca nie posiadała dostatecznych kapitałów własnych na ten cel), to aktualnie, jak podaje Wnioskodawca, Spółka "odrabia" stan kapitału zapasowego pochodzącego z dopłat wspólników Spółki Przejętej, przeznaczając na ten cel bieżące zyski. W przyszłości, o ile tak postanowi w uchwale Zgromadzenie Wspólników O (...) zamierza zwrócić wspólnikom dopłaty wniesione przez nich do Spółki Przejętej - w trybie określonym w k.s.h.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych O (...) Sp. z o.o. będzie miała obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy wg zasad obowiązujących przy opodatkowaniu dywidend i innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osoby prawnej - w razie planowanego przez O (...) Sp. z o.o. zwrotu jej wspólnikom - osobom fizycznym dopłat przez nich wniesionych do Spółki Przejętej przed jej przejęciem, gdy zwrot ten będzie dokonany w ciężar kapitału zapasowego Spółki Przejmującej odtwarzanego z jej zysków z działalności do wysokości kapitału zapasowego Spółki Przejętej utworzonego z dopłat wspólników.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany przez O (...) Sp. z o.o. zwrot jej wspólnikom-osobom fizycznym dopłat przez nich wniesionych do Spółki Przejętej (Y) przed jej przejęciem jest wolny od PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W rezultacie, jak wskazuje Wnioskodawca, Spółka nie będzie obowiązana do poboru i wpłat do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego wg zasad przewidzianych dla opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osoby prawnej. Mimo, iż źródłem finansowania zwrotu dopłat będzie kapitał zapasowy utworzony z zysku Spółki Przejmującej (a raczej odtworzony), wypłata na rzecz wspólników uchwalona przez Zgromadzenie Wspólników O (...) Sp. z o.o. stanowiąca zwrot dopłat wniesionych przez tych wspólników do Y, spełniająca wymogi k.s.h., nie może być uznana jako np. dywidenda. Spółka O (...) Sp. z o.o. w procesie przejmowania Y przejęła bowiem m.in. utworzony z dopłat wspólników kapitał zapasowy Y.

Zdaniem Wnioskodawcy, zważywszy na treść art. 494 § 1 k.s.h. - Spółka O (...)Sp. z o.o. wstąpiła z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Y, a zatem przejęła również obowiązek zwrotu dopłat wniesionych przez wspólników do Y, o ile taki zwrot zostanie postanowiony przez Zgromadzenie Wspólników O (...) i spełnione będą wymogi k.s.h. w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl