ILPB1/415-715/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-715/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć porozumienie z Gminą, którego przedmiotem jest współdziałanie w ramach programu ochrony środowiska, mające na celu zbiórkę worków foliowych po nawozach, folii po sianokiszonkach, folii z upraw oraz innych folii wykorzystywanych w rolnictwie - z terenu tej Gminy.

Gmina zobowiąże się do poinformowania mieszkańców o terminach przyjmowania ww. odpadów. Natomiast firma Wnioskodawcy zamierza zobowiązać się do ich bezpłatnego przyjęcia od mieszkańców terenu tej Gminy.

Przekazanie odpadów ma się odbywać na podstawie karty przekazania odpadów. Dodatkowo Wnioskodawca zobowiązany będzie do przekazania zbiorczego zestawienia przyjęcia odpadów.

Firma Wnioskodawcy prowadzi działalność w zakresie odzysku, zbierania, przetwarzania odpadów: opakowań z tworzyw sztucznych, odpadów tworzyw sztucznych i tworzyw sztucznych. W wyniku tego procesu z przedmiotowego odpadu powstaje pełnowartościowy surowiec w postaci płatków PE/PP znajdujących szereg zastosowań w przemyśle.

Wnioskodawca może następnie sprzedać powstały materiał producentowi. Firma skupia się w swojej działalności głównie na ochronie środowiska i pomocy rolnikom, którzy jak dotąd mieli poważny problem z legalnym przekazaniem odpadów z folii porolniczych.

To właśnie Gmina wychodzi z propozycją współpracy w tym przedmiocie i jest zainteresowana możliwością nieodpłatnego odbioru od rolników odpadów z folii, które jakotakie nie stanowią żadnej wartości i mogą być co najwyżej składowane na komunalnych wysypiskach śmieci - zanieczyszczając środowisko.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku nieodpłatnego przyjmowania odpadów z folii powstanie przychód na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej jest wartość otrzymywanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywanie poużytkowych opakowań z tworzyw sztucznych przedsiębiorcy zajmującemu się recyklingiem - nie można uznać za nieodpłatne przekazanie rzeczy w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowią one bowiem odpad w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach. Wobec powyższego nie posiadają one wartości rynkowych, znajdują się bowiem poza obrotem.

Wnioskodawca uważa, że wartość rynkową można określić jedynie w stosunku do produktu uzyskanego po ich przetworzeniu. Ponadto "nieodpłatność" otrzymania rzeczy (poużytkowych opakowań foliowych) wyklucza fakt, że ich przejęcie wiąże się bezpośrednio z poniesieniem przez przedsiębiorstwo określonych kosztów, co jest związane z obowiązkiem wykonania określonych czynności (m.in. segregowanie, oczyszczanie, odpowiednie zmagazynowanie).

Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą polegającą na magazynowaniu, zbieraniu, odzysku i recyklingu odpadów. Z tytułu prowadzenia tej działalności Wnioskodawca uzyskuje określone przychody i ponosi za sobą związane z tym koszty. Do przychodów związanych z działalnością Wnioskodawca zaliczy przychody uzyskane ze sprzedaży produktów powstałych z przetworzonych folii (np. płatki, regranulaty), nadających się do wykorzystania w procesie produkcji z użyciem tych materiałów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sprawie przychód zostanie osiągnięty w momencie sprzedaży przetworzonych odpadów, tj. przychód powstanie zgodnie z art. 14 ust. 1c pkt 1 ww. ustawy, w dniu wydania rzeczy, czyli nie później niż w dniu wystawienia faktury.

Zainteresowany podał, iż podobnie orzekł w sprawie nr 1472/ROP1/423-287-322/05/AJ Drugi Mazowiecki US w Warszawie w dniu 30 grudnia 2005 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 200 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Regulacja art. 14 ust. 2 pkt 8 wymienionej ustawy za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej określa również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie odzysku, zbierania, przetwarzania odpadów: opakowań z tworzyw sztucznych, odpadów tworzyw sztucznych i tworzyw sztucznych. Wnioskodawca podpisał z gminą porozumienie, na mocy którego będzie otrzymywał bezpłatnie odpady poużytkowe w postaci worków foliowych po nawozach, folii po sianokiszonkach, folii z upraw oraz innych folii wykorzystywanych w rolnictwie. W wyniku recyklingu wymienionych odpadów poużytkowych (zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) powstaje pełnowartościowy produkt wykorzystywany w przemyśle.

Mając na uwadze przedstawione informacje należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do wyceny nabytych nieodpłatnie odpadów poprodukcyjnych powstałych w rolnictwie - folie, zważywszy, iż w chwili nabycia, jako odpady nie miały one wymiernej (możliwej do ustalenia) wartości.

Wobec powyższego, w przypadku nieodpłatnego przyjmowania odpadów z folii nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl