ILPB1/415-698/11-4/AG - Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wypłaty przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na rzecz żołnierzy zawodowych należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-698/11-4/AG Możliwość powstania przychodu w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wypłaty przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na rzecz żołnierzy zawodowych należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 czerwca 2011 r. znak ILPB1/415-698/11-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 1 lipca 2011 r., a w dniu 8 lipca 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 6 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, utworzona na mocy art. 8 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398), realizuje zadania własne oraz zadania zlecone Ministra Obrony Narodowej.

Jednym z zadań Agencji jest dokonywanie remontów budynków lokali mieszkalnych i internatów. WAM zgodnie z ustawą realizuje prawo do zakwaterowania żołnierzy na czas pełnienia służby wojskowej (art. 21 ustawy o ZSZRP). Jedną z form realizacji prawa do zakwaterowania jest przydział kwatery lub innego lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 32 ww. ustawy, Dyrektor Oddziału Regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszt remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do jej wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymywanej na ten cel z MON, natomiast koszt remontu innego lokalu mieszkalnego pokrywany jest z funduszu remontowego tworzonego na podstawie ustawy o zakwaterowaniu SZRP (art. 19).

Remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z Dyrektorem Oddziału Regionalnego. Przekazanie i przyjęcie lokalu następuje protokołem.

Zgodnie z wydanym na podstawie art. 45a ustawy o zakwaterowaniu SZRP rozporządzeniem MON z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM paragraf 9 - koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 112 ustawy, uwzględniając podatek od towarów i usług, ustala Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzenia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. 130 poz. 1389).

Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy Dyrektorem Oddziału Regionalnego Agencji, a żołnierzem zawodowym.

Do kosztorysu, o którym mowa przyjmuje się stosowane w kwartale poprzedzającym średnie krajowe ceny rynkowe, publikowane w powszechnie stosownych cennikach. Kosztorys obejmuje również koszty prac projektowych oraz koniecznych uzgodnień i pozwoleń.

Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie w Oddziale Regionalnym Agencji.

Po dokonaniu protokolarnego odbioru remontu oddział regionalny wypłaca żołnierzowi zwrot kosztów remontu w wysokości wynikającej z zawartej umowy.

Wypłacony żołnierzom służby stałej zwrot kosztów remontów stanowi w myśl art. 12 ust. 1 przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy OReg WAM jest płatnikiem, pobiera zaliczki miesięczne od wypłaconego świadczenia pieniężnego wynikającego z przepisów o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej i przekazuje do właściwego Urzędu Skarbowego oraz sporządza informację PIT-11.

Powyższe postępowanie zostało uznane za prawidłowe przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, w postanowieniu numer II-1/415-21/06 z dnia 30 października 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego w ww. przypadku stanowi przychód, podlegający opodatkowaniu i czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca zobowiązany jest do obliczenia, pobrania, przekazywania do Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy i sporządzenia informacji PIT-11.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacone osobie fizycznej świadczenie z tytułu zwrotu kosztów napraw w zajmowanym lokalu mieszkalnym nie stanowi dla żołnierza przychodu ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to jedynie zwrot poniesionych kosztów na wykonanie remontu lokalu mieszkalnego. Dodatkowo Wnioskodawca podaje, że inne Oddziały WAM uzyskały interpretację ze swoich ośrodków, o braku podstaw do opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż jednym z zadań Wnioskodawcy jest dokonywanie remontów budynków lokali mieszkalnych i internatów. WAM zgodnie z ustawą realizuje prawo do zakwaterowania żołnierzy na czas pełnienia służby wojskowej (art. 21 ustawy o ZSZRP). Jedną z form realizacji prawa do zakwaterowania jest przydział kwatery lub innego lokalu mieszkalnego. Dyrektor Oddziału Regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszt remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do jej wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej otrzymywanej na ten cel z MON, natomiast koszt remontu innego lokalu mieszkalnego pokrywany jest z funduszu remontowego tworzonego na podstawie ustawy o zakwaterowaniu SZRP.

Remont może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego na jego wniosek po zawarciu umowy z Dyrektorem Oddziału Regionalnego. Przekazanie i przyjęcie lokalu następuje protokołem.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.), zadaniami własnymi Agencji są w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury. Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Agencję gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym. Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie we właściwym miejscowo oddziale regionalnym Agencji.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wypłacenie należności przez Wnioskodawcę z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego, nie będzie stanowiło przysporzenia w majątku żołnierza zawodowego. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wnioskodawca powinien wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana żołnierzowi kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązany był Wnioskodawca.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością.

Zatem wypłacenie żołnierzowi zawodowemu należności z tytułu zwrotu kosztów remontu kwatery lub innego lokalu mieszkalnego nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest więc obowiązany do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych według ustalonego wzoru PIT-8C oraz do sporządzenia informacji PIT-11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl