ILPB1/415-695/09-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-695/09-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawno-podatkowej kwalifikacji umów o współpracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawno-podatkowej kwalifikacji umów o współpracy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany "Spółką" lub "Zleceniodawcą") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji suplementów diety oraz innych produktów na terenie Polski. W ramach tej działalności Wnioskodawca zawarł umowy o współpracy (umowy o świadczenie usług) z odrębnymi podmiotami - osobami fizycznymi, prowadzącymi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie usług handlowych oraz marketingowo-promocyjnych. Na mocy tej umowy zleceniobiorca (zwany również "przedstawiciel handlowy") zobowiązany jest do świadczenia usług w zakresie handlu i promocji, a w szczególności zobowiązany jest do: - odbywania wizyt w punktach sprzedaży (PS),

* przeprowadzania w PS rozmów z personelem mających na celu uzyskanie rekomendacji produktów Spółki,

* organizowania w PS prezentacji naukowych mających na celu przedstawienie produktów Spółki,

* poszukiwania nabywców na produkty Spółki i przekazywanie uzyskanych w ten sposób zamówień do hurtowni farmaceutycznych współpracujących ze Spółką sprawdzania w PS stanów magazynowych produktów Spółki i uzupełniania ich za pomocą zamówień uzyskiwanych od właścicieli PS lub personelu PS i przekazywania ich do hurtowni farmaceutycznych współpracujących ze Spółką,

* sporządzania i prowadzenia Bazy Danych Klienta,

* zamieszczania w PS mat reklamujących produkty Spółki oraz dystrybucji ulotek oraz innych materiałów reklamowych Spółki,

* promowania firmy Zleceniodawcy poprzez dbałość o rozpoznawalność marki Zleceniodawcy, o samochód przekazany w ramach umowy przez Zleceniodawcę, o materiały reklamowe przekazane przez Zleceniodawcę oraz o wizualizacje dystrybuowanych przez niego produktów oraz ich właściwą ekspozycję w PS.

Zleceniobiorca jest dodatkowo zobowiązany do przedstawiania Spółce miesięcznego raportu obejmującego informacje o ilości przeprowadzonych wizyt w PS wraz ze wskazaniem adresów PS, ilości przeprowadzonych prezentacji naukowych oraz adresów PS, w których zostały przeprowadzone, kserokopii zamówień zebranych w PS oraz oświadczenia zawierającego rodzaj i ilość produktów objętych zamówieniami oraz czasu i sposobu wprowadzania nowości oraz sprawdzania i uzupełniania stanów magazynowych, zdjęć obrazujących dystrybucję materiałów reklamowych, wizualizacji produktów oraz dbałości o przekazany samochód. Powyżej wskazane dokumenty stanowią podstawę wyliczenia należnego wynagrodzenia oraz wystawienia faktury przez przedstawiciela handlowego.

Wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy uzależnione jest od ilości przeprowadzonych wizyt i prezentacji naukowych w PS, wielkości wypracowanego obrotu oraz prawidłowości wykonania zleconych zadań. Wynagrodzenie składa się z następujących elementów:

* stałej kwoty - stanowiącej wynagrodzenie za przeprowadzenie ustalonej w umowie minimalnej ilości wizyt w PS w ciągu okresu rozliczeniowego,

* stawki prowizyjnej uzależnionej od wysokości wygenerowanego dla Spółki obrotu, -dodatkowego wynagrodzenia za przeprowadzenie określonej w umowie ilości prezentacji naukowych oraz należytego wywiązywania się z obowiązku promowania Spółki i dbałości o jej wizerunek.

Przy czym, zasadnicza część wynagrodzenia zawiera się w dwóch pierwszych składnikach, a w szczególności w ustalonej umownie prowizji od wygenerowanego obrotu.

Zgodnie z umową Zleceniobiorca ponosi całkowite ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, a w szczególności jest odpowiedzialny za szkody wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powierzonych mu czynności. Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich, a w szczególności wobec kontrahentów Zleceniodawcy, PS oraz hurtowni farmaceutycznych za rezultat i wykonanie czynności objętych umową. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania prac objętych umową Zleceniodawca ma prawo odmowy wypłaty wynagrodzenia. Co więcej, w przypadku świadczenia usług w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową Zleceniodawca ma prawo do odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia oraz obciążenia Zleceniobiorcy karą umowną stanowiącą określony w umowie procent wynagrodzenia.

Zleceniobiorca wykonuje usługi według własnego uznania, w granicach wyznaczonych celami umowy i zasadami jej realizacji, a decyzje co do sposobu realizacji umowy Zleceniobiorca podejmuje samodzielnie. Czas i miejsce świadczenia usług jest ustalany przez obie strony, z uwzględnieniem potrzeb Zleceniodawcy i możliwości Zleceniobiorcy.

Zleceniobiorca ma prawo podzlecać wykonanie czynności osobom trzecim, za których działania i zaniechania odpowiada jak za własne działania i zaniechania.

Zleceniodawca pokrywa koszty związane ze świadczeniem usług, w szczególności koszty noclegów oraz przekazania na mocy przedmiotowej umowy Zleceniobiorcy samochodu w celu wykonywania usług objętych umową, a w szczególności w celu promowania firmy Zleceniodawcy oraz dbania o jej rozpoznawalność. Używanie samochodu w celach prywatnych jest zabronione. W związku z tym koszty utrzymania samochodu ponosi Zleceniodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy tak sformułowana umowa w świetle art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spełnia warunki uznania wykonywanych na jej mocy usług jako prowadzenia działalności gospodarczej przez Zleceniobiorcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie usług przez Zleceniobiorcę na mocy przedstawionej umowy jest prowadzeniem działalności gospodarczej, zgodnie z jej definicją wynikającą z art. 5a pkt 6 i 5b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza w świetle powyższej ustawy oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą budowlaną, handlową usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prowadzona przez Zleceniobiorcę działalność mieści się w definicji działalności gospodarczej wskazanej powyżej, a żadna z przesłanek wskazanych w art. 5b ust. 1 przedmiotowej ustawy, nie jest spełniona. Po pierwsze, Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności i za samo ich wykonanie, gdyż zgodnie z umową tego rodzaju odpowiedzialność została na niego nałożona. Po drugie, zlecone usługi nie są przez Zleceniobiorcę świadczone pod kierownictwem Zleceniodawcy i w miejscu i czasie przez niego wskazanym, gdyż zgodnie z umową czas i miejsce świadczenia usług ustalany jest przez obie strony, a wybór sposobu świadczenia usług należy do Wnioskodawcy. Po trzecie, Zleceniobiorca ponosi ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, gdyż należne mu wynagrodzenie w przypadku nienależytego świadczenia usług może zostać obniżone albo może w ogóle nie zostać wypłacone. Ponadto, wynagrodzenie może zostać pomniejszone o zastrzeżone w umowie kary umowne. Co więcej samo otrzymanie wynagrodzenia uzależnione jest od wykonania określonych umową czynności oraz od wielkości wygenerowanego przez Zleceniobiorcę obrotu produktami Wnioskodawcy. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał interpretację podatkową wydaną w podobnej sprawie (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla przedstawicieli handlowych, bowiem interpretacja wywiera skutek prawny wyłącznie w stosunku do tego podmiotu, który wystąpił o jej wydanie i do którego jest skierowana.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 27 sierpnia 2009 r. wydano odrębne interpretacje indywidualne nr ILPB3/423-454/09-2/MM, ILPB3/423-454/09-3/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl