ILPB1/415-691/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-691/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 24 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 marca 2009 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Banku (Wnioskodawcy) podjęło uchwałę nr 1 o rozwiązaniu Spółki.

Uchwałą nr 2 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy ustanowiło likwidatorów spółki. Rada Nadzorcza Banku ustaliła kwotę wynagrodzenia dla powołanych likwidatorów.

Spółki z likwidatorami nie łączy żaden stosunek pracy, działają tylko na podstawie powołania przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłaconego likwidatorom czy też nie, tj. wypłaca wynagrodzenie brutto, a na koniec roku podatkowego wystawia dla nich PIT-8C.

2.

Jeżeli Bank jest płatnikiem podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłaconego likwidatorom, to jak opodatkować to wynagrodzenie i jakie zastosować koszty.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłaconego likwidatorom i w związku z tym wypłaca wynagrodzenie brutto (nie jest ono również podstawą oskładkowaniu), a na koniec roku podatkowego wystawia PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl przepisów art. 463 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) likwidatorami są członkowie zarządu, chyba że statut lub uchwała walnego zgromadzenia stanowi inaczej.

Jednocześnie zgodnie z art. 466 do likwidatorów stosuje się przepisy dotyczące członków zarządu, chyba że przepisy rozdziału 7 w dziale II tytułu III Kodeksu spółek handlowych stanowią inaczej.

Pozycja prawna likwidatora w spółce akcyjnej odpowiada zatem pozycji członka zarządu tej spółki, oczywiście z uwzględnieniem ograniczenia kompetencji do czynności likwidacyjnych. Ustawowa definicja czynności likwidacyjnych została określona w art. 468 Kodeksu spółek handlowych.

Zazwyczaj ustanowienie likwidatorów następuje w drodze powołania uchwałą zgromadzenia wspólników. Jednakże - bez względu na sposób ustanowienia likwidatora - treść przepisów rozdziału 7 w dziale II tytułu III Kodeksu spółek handlowych wskazuje, że posiada on status osoby powołanej.

Trzeba zauważyć, iż fakt powołania likwidatora na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych oznacza powierzenie mu funkcji (stosunek organizacyjny) - natomiast nie oznacza nawiązania z nim stosunku pracy w drodze powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że w przedmiotowej sprawie likwidatorzy uzyskują przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), a więc ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy - tj. działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca zalicza przychody otrzymane przez osoby niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W takim przypadku na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z przytoczonym wyżej art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 określa się w wysokości wynikającej z art. 22 ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2.

W myśl art. 22 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł,

Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie treścią art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Reasumując, na Spółce ciążą obowiązki płatnika z tytułu wypłaty wynagrodzenia powołanym likwidatorom. Spółka nie może zatem wypłacać likwidatorom wynagrodzenia w wartości brutto.

Natomiast po zakończeniu roku podatkowego - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - Spółka winna wystawić stosowne informacje PIT-11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl