ILPB1/415-688/13-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-688/13-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

W dniu 27 maja 2013 r. Wnioskodawca zawarł umowę wynajmu mieszkania, na podstawie której zamierza wynająć własne mieszkanie począwszy od 1 lipca 2013 r. wyłącznie na cele mieszkaniowe dla osoby fizycznej. W ustawowym terminie Zainteresowany zamierza złożyć oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego Legionowo o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Postanowienia umowy przewidują m.in. wysokość miesięcznego czynszu za wynajem mieszkania na kwotę 2000 zł, słownie (dwa tysiące PLN) miesięcznie od 1 lipca 2013 r. na czas nieokreślony.

Ponadto zapisy umowy przewidują, że wartość czynszu najmu nie zawiera w sobie:

* wszelkich opłat z tytułu eksploatacji Przedmiotu najmu płatnych na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody oraz wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz

* zużycia energii elektrycznej,

które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 5 dni od przedstawienia danego rachunku do rąk własnych Najemcy. Za datę płatności uznaje dzień przekazania należności do rąk własnych Wynajmującego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wyżej wymienionymi postanowieniami umownymi, przychodem z tytułu najmu nieruchomości lokalowej w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie wyłącznie kwota czynszu najmu (tekst jedn.: 2000 zł miesięcznie od 1 lipca 2013 r.) czy też - oprócz powyższego - do podstawy opodatkowania podatkiem zryczałtowanym należy zaliczać opłaty z tytułu:

* wszelkich opłat z tytułu eksploatacji Przedmiotu najmu płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody, wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz

* zużycia energii elektrycznej,

które zgodnie z umową ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 5 dni od przedstawienia danego rachunku, które będą płatne do rąk własnych wynajmującego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie wyłącznie otrzymana kwota czynszu w wysokości 2000 zł miesięcznie od 1 lipca 2013 r.

Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę na podstawie zawartej umowy najmu lokalu mieszkalnego tj.

* wszelkie opłaty z tytułu eksploatacji wynajmowanego mieszkania płatnych na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz

* zużycia energii elektrycznej, które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług, płatne do rąk Wynajmującego, nie powodują przysporzenia majątkowego ani przychodu po stronie Wynajmującego oraz nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), w związku z powyższym nie powinny być zaliczone do przychodu i nie powinny być one jednocześnie wliczane do podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wnioskodawca nadmienia, że w swoim uzasadnieniu posiłkował się stanowiskami zajętymi w podobnym sprawach przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna z 30 listopada 2011 r. nr IPPB1/415-786/11-2/JB,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 27 maja 2010 r. IBPBII/2/415-276/10/CJSz oraz

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 16 czerwca 2010 r. ITPB1/415-269/10/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia wyżej powołanego art. 11 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu, jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

W związku z powyższym, w świetle przedstawionych we wniosku informacji oraz powołanych przepisów uznać należy, że jedynie określona w umowie najmu wysokość czynszu będzie stanowić przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy jako wynajmującego, a tym samym generować przychód do opodatkowania, stosownie do wybranej przez siebie formy opodatkowania tych przychodów, tj. zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast należności z tytułu opłat, do których ponoszenia zobowiązany będzie zgodnie z zawieraną umową najmu najemca, nie będą stanowić przysporzenia majątkowego dla Wnioskodawcy.

Tak więc, podstawą opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie jedynie określona w umowie najmu wysokość czynszu.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że w związku z postanowieniami umowy, o której mowa we wniosku, przychodem z tytułu najmu nieruchomości lokalowej w rozumieniu art. 6 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie wyłącznie kwota czynszu najmu, tj. 2000 zł miesięcznie.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl