ILPB1/415-68/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-68/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. znak ILPP1/443-1496/09-2/AT, ILPB1/415-68/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 stycznia 2010 r., a w dniu 5 lutego 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 3 lutego 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W miesiącu październiku Wnioskodawczyni otrzymała faktury kosztowe VAT na premie pieniężne za realizację obrotów i bonusy marketingowe. W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi odliczenia VAT od faktur za premię i bonusy opodatkowanych stawką podatku VAT 22%, Wnioskodawczyni zwraca się o zajęcie stanowiska w tej sprawie. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkcja grzejników centralnego ogrzewania w celu uatrakcyjnienia kontaktów z klientem (współpracy), Wnioskodawczyni jest zmuszona stosować działalność konkurencyjną w stosunku do innych producentów.

Firma zmuszona jest swoim odbiorcom towarów udzielać premie pieniężne za dokonywanie określonego obrotu. W ten sposób między podmiotami kształtują się określone relacje. Odbiorca zobowiązuje się do dokonania konkretnych zakupów w firmie, dzięki którym zgodnie z zawartym porozumieniem otrzymuje określony rabat procentowy tzw. premie. Premie udzielane są za dokonanie w określonym czasie nabyć za określoną wartość i dokonanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy. Premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takim przypadku klient uznaje, że premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy towaru. Zatem wiąże się to ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taka premię. Tego typu usługi podlegają opodatkowaniu VAT na ogólnych zasadach. Kontrahent za świadczone usługi wystawia faktury VAT jako premie pieniężne, a nie noty obciążeniowe.

W ramach prowadzonej współpracy firma udziela bonusów na działania marketingowe. W ramach tych działań firma odbiorcy zobowiązuje się do utrzymania stanów magazynowych towarów na poziomie gwarantującym ich bieżącą dostępność dla aktualnych i potencjalnych klientów. Odbiorca poprzez własną kadrę prowadzi permanentne działania szkoleniowo-marketingowe dla swoich klientów, tak aby towary Wnioskodawczyni były traktowane priorytetowo w relacji do towarów konkurencji. Działania kontrahenta Wnioskodawczyni przybierają różne formy, prowadzi oznaczenie punktów sprzedaży logotypami, dostarcza materiały drukowane dotyczące oferty, reklamuje firmę (produkty w gazetkach, bilbordach). Na takie typu usługi firma udziela określonego bonusu i również otrzymuje faktury VAT od kontrahenta

W chwili obecnej Wnioskodawczyni ma wątpliwości odnośnie odliczenia podatku VAT od otrzymanych faktur za premię i bonusy. Do tej pory organy podatkowe, Minister Finansów zajmowali stanowisko, że czynności te powinny być opodatkowane VAT, a co za tym idzie Wnioskodawczyni miała prawo do odliczenia podatku VAT. Jednak po wydaniu orzeczenia WSA w Łodzi 15 października 2009 r. (I SA/Kd 528/09), Sąd uchylił interpretacje organu podatkowego. W opinii Sądu premie pieniężne nie są odpłatnym świadczeniem usług, nie ma więc potrzeby wystawiania faktur VAT i odprowadzania podatku VAT. Wnioskodawczyni jako podatnik nie wie jak się zachować w stosunku do otrzymanych faktur VAT. Jest zmuszona zapłacić za faktury wartość brutto klientowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy naliczony podatek VAT na fakturze, od której ewentualnie Wnioskodawczyni nie miałaby prawa odliczenia VAT, będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w sytuacji gdyby nie było podstawy do odliczenia VAT od faktury za premie pieniężne za realizację obrotów za I półrocze oraz faktury za bonus marketingowy za I półrocze to naliczone kwoty podatku VAT stanowiłyby wydatek, a więc możnaby zaliczyć do kosztów podatkowych umniejszając zaliczkę na podatek dochodowy.

Wystawca faktur zobowiązuje firmę do zapłacenia wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być ponoszony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

* musi być należycie udokumentowany.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Analizując powyższe wskazać należy, iż w świetle ww. przepisu, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.

Wnioskodawczyni słusznie zatem uważa, iż w przypadku braku możliwości odliczenia podatku VAT, naliczony na fakturze podatek VAT mógłby stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

W wydanych w dniu 26 lutego 2010 r. interpretacjach indywidualnych nr ILPP1/443-1496/09-4/AT oraz nr ILPP1/443-1496/09-5/AT dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących otrzymanie bonusów marketingowych stwierdzono, iż:

* premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu, wartości zakupów z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności,

* bonusy marketingowe udzielane w zamian za świadczenie dodatkowych czynności, tj. działań marketingowych, reklamowych, promocyjnych

stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

W takim przypadku podatek naliczony VAT, który Wnioskodawczyni ma prawo odliczyć od podatku należnego VAT, nie będzie mógł stanowić kosztu uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług osób fizycznych wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 26 lutego 2010 r. nr ILPP1/443-1496/09-4/AT oraz ILPP1/443-1496/09-5/AT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl