ILPB1/415-68/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-68/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania - jest prawidłowe, z zastrzeżeniem poniższych warunków.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usługi sprzątania obiektu. Działalność ta dotychczas jest wykonywana na rzecz jednego podmiotu gospodarczego, jednak podatnik ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywaną pracę oraz nie jest to praca nadzorowana.

Wnioskodawca podał, że ww. działalność sklasyfikowana jest pod numerem PKD 74.70.Z. Do numeru tego przypisane są następujące numery PKWiU: 74.70.11, 74.70.12, 74.70.13, 74.70.14, 74.70.15, 74.70.16.

Wnioskodawca wybrał metodę opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usługi sprzątania obiektu na rzecz jednego podmiotu gospodarczego może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, takie postępowanie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi wymienione w załączniku nr 2 do ww. ustawy. Wnioskodawca wskazuje na punkt 18 powołanego załącznika. Wnioskodawca podaje, że prowadzi usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU: 74.70.11, 74.70.12, 74.70.13, 74.70.14, 74.70.15, 74.70.16, a we wskazanym załączniku mowa jest o usługach sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.5 z wyjątkiem 74.50.2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, z zastrzeżeniem poniższych warunków.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) istnieje możliwość stosowania zróżnicowanych stawek ryczałtu w zależności od zakresu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Treść art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stanowi, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro.

Działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Za działalność usługową w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług uważa się działalność, której przedmiotem są:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji,

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnonarodowej.

Podstawą do zakwalifikowania osiągniętych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej usługi symbolu PKWiU.

Wnioskodawca wskazał, że usługi sprzątania obiektu w tej klasyfikacji zaliczone są do PKWiU 74.70.Z.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy przychody z działalności usługowej opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 8,5% przychodów, o ile dany rodzaj usług nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 ww. ustawy, albo nie należy do usług, których wykonywanie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem, wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowi załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który nie zawiera usług o symbolu PKWiU 74.70.Z. Zatem świadczenie z opisanych we wniosku usług może być - po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. ustawy - opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednakże usługi sklasyfikowane pod numerami PKWiU 74.70.12, 74.70.13, 74.70.14, 74.70.15, 74.70.16 - wg stawki 8,5%, natomiast usługę sklasyfikowaną pod numerem PKWiU 74.70.11 - wg stawki 17% (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl