ILPB1/415-664/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-664/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 15 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia przedmiotowego stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2008 i 2009 r.,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia przedmiotowegostypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2010 r..

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2010 r. znak ILPB1/415-664/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 lipca 2010 r., a w dniu 15 lipca 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI, Działanie 6.1., Poddziałanie 6.1.3, Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych, na podstawie Umowy Ramowej XXX zawartej pomiędzy XXX Wojewódzkim Urzędem Pracy w XXX a Powiatowym Urzędem Pracy XXX w okresie od x stycznia 2008 r. do x grudnia 2013 r.

Potencjalnymi beneficjentami ostatecznymi szkolenia mogą być osoby bezrobotne zarejestrowane w x Urzędzie Pracy x zamieszkałe na terenie powiatu x i miasta x. Środki na realizację projektu pochodzą z Funduszu Pracy i przekazywane są Decyzją Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz wkładu własnego.

Świadczenia wypłacane uczestnikom projektu (stypendia) wynikają z realizacji ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie (art. 2 ust. 1 pkt 35) stypendium to "kwota wypłacona z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu (...)".

Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych organy zatrudnienia są płatnikiem podatku od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy (art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wprowadzony z dniem 1 stycznia 2010 r. zapis art. 21 ust. 1 pkt 137 tejże ustawy zwalnia z opodatkowania "środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)."

W uzupełnieniu wniosku podano, iż opisany projekt jest projektem systemowym, a nie konkursowym. Według dokumentu Projekty Systemowe Powiatowych Urzędów Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Warszawa 2009 pkt 1 ppkt 5 "Projekty systemowe finansowane są wyłącznie ze środków Funduszu Pracy, przy czym w przypadku projektów systemowych dotyczących pomocy publicznej wykazywany jest wkład własny."

W ramach, projektu systemowego Wnioskodawca realizuje określone formy wsparcia jak szkolenia i staże. w myśl art. 41 ust. 3 oraz art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), bezrobotnym w okresie odbywania szkolenia lub stażu przysługuje stypendium, które wypłacane jest przez urząd.

W związku z realizacją projektu w poddziałaniu 6.1.3. Wnioskodawca wypłaca w latach 2008-2013 w ramach, zawartej z x Urzędem Pracy w x wyżej wymienione stypendia. Środki na realizację projektu są Decyzją przekazywane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej na początku każdego roku kalendarzowego od 2008 na każdy bieżący rok jego realizacji. w tym roku są organizowane w poszczególnych miesiącach szkolenia oraz staże, za które następuje wypłata stypendiów od początku 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy stypendia pobierane przez osoby bezrobotne (uczestników projektu), o których mowa powyżej są "pomocą" o jakiej mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i są zwolnione z opodatkowania.

2.

Czy w związku z powyższym Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy w związku z realizacją usług i instrumentów rynku pracy wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, faktycznie jest zwolniony z pobierania od nich zaliczki.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że stypendia powyższe są przyznawane i wypłacane na podstawie zapisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i wypłacane przez urząd ze środków Funduszu Pracy trudno uznać, że jest to "pomoc" o jakiej mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zaniechać potrącania zaliczki z tego tytułu.

Tym bardziej, że stypendia wypłacane są ze środków Funduszu Pracy przekazanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w związku z realizacją zadań ww. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy na aktywizację zawodową bezrobotnych, o czym świadczy przyznana decyzja finansowa (w załączeniu).

Wnioskodawca wypłaca stypendia nie tylko uczestnikom szkoleń i staży realizowanych w ramach projektu EFS ale również pozostałym bezrobotnym zarejestrowanym w urzędzie. Brak opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwot stypendiów wypłacanych bezrobotnym przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektów systemowych (Poddziałanie 6.1.3. PO KL) spowoduje zwiększenie kwoty wypłaconego im z tego tytułu świadczenia, co będzie stwarzało precedens gdyż inne osoby, które nie są kierowane na staże i szkolenia w ramach tego projektu biorąc udział w realizacji tych samych usług lub instrumentów rynku pracy otrzymają niższe świadczenie.

Zwolnienie części świadczeń z opodatkowania będzie dawało podstawy do zaskarżania przez interesantów powyższych działań jako niezgodnych z art. 32 Konstytucji, który zapewnia równość wobec prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia przedmiotowego stypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2008 i 2009 r.,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia przedmiotowegostypendiów wypłacanych osobom bezrobotnym w 2010 r..

Odnośnie środków przyznawanych osobom bezrobotnym w 2008 i 2009 r. tut. organ zwraca uwagę, iż dotacje przyznane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do końca 2009 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) dodano do ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych art. 106 ust. 2 pkt 3a, według którego "dotacjami" są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane jednostkom sektora finansów publicznych, oraz innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, a także podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym oraz Instytucjom Pośredniczącym II stopnia - tj. Instytucjom Wdrażającym).

Należy zauważyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie cytowanego artykułu z powyższego zwolnienia korzystają dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z x Urzędu Pracy środki z Europejskiego Funduszu Społecznego nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, ponieważ nie spełniają przesłanek ww. przepisu, a przyznane środki w postaci stypendiów stażowych i szkoleniowych nie wypełniają definicji dotacji.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 211, poz. 1632) zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL):

1.

Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;

2.

Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3.

Poddziałanie 9.1.3 Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych;

4.

Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie, stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Na podstawie § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zatem środki przyznane osobom bezrobotnym w ramach poddziałalnia 6.1.3 jako nie wymienione w ww. rozporządzeniu nie korzystają ze wspomnianego zaniechania.

Nie będzie miało również zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.). Otrzymane bowiem przez osoby bezrobotne środki w postaci stypendiów stażowych i szkoleniowych nie są przeznaczone na podjęcie działalności.

Natomiast odnośnie środków otrzymanych przez osoby bezrobotne od 1 stycznia 2010 r. tut. organ wskazuje, iż dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku świadczeń otrzymywanych w ramach poddziałania 6.1.3 w 2008 i 2009 r. nie ma zastosowanie żadne ze zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 ww. ustawy. w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do środków otrzymywanych w 2010 r. przez osoby bezrobotne (uczestników projektu Poddziałanie 6.1.3 jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. m.in. z Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl