ILPB1/415-664/08-2/RP - Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla pełnomocnika działającego na rachunku klienta przez Dom Maklerski po uzyskaniu wiarygodnej informacji o śmierci klienta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-664/08-2/RP Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla pełnomocnika działającego na rachunku klienta przez Dom Maklerski po uzyskaniu wiarygodnej informacji o śmierci klienta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2008 r. (data wpływu 25 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 39 ust. 3 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), Wnioskodawca - Dom Maklerski obowiązany jest do sporządzania informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych - informacji PIT-8C. W składanych informacjach Dom Maklerski jest zobowiązany wykazać w szczególności kwotę przychodu uzyskanego przez podatnika będącego klientem Domu Maklerskiego, z tytułu dokonanych transakcji, a także koszty uzyskania przychodów.

Klient przy wykonywaniu umowy maklerskiej może działać przez pełnomocnika. W przypadku jeśli klient ustanowi pełnomocnika do działania na rachunku w pełnym zakresie, osoba taka może dysponować rachunkiem tak jak klient, w zakresie usług dostępnych w ramach rachunku. Zgodnie z § 91 pkt 3 regulaminu, z chwilą śmierci klienta pełnomocnictwo osoby działającej na rachunku w imieniu klienta wygasa. Dom Maklerski uniemożliwia działanie pełnomocnikowi niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 1 dnia roboczego od dnia powzięcia informacji o wygaśnięciu pełnomocnictwa. Stąd Dom Maklerski może podjąć wskazane powyżej działania dopiero po uzyskaniu wiarygodnej informacji o śmierci klienta. Zdarza się jednak, że Dom Maklerski nie jest zawiadamiany o śmierci klienta, a osoba, która została ustanowiona przez klienta jako jego pełnomocnik w pełnym zakresie na rachunku, nadal na tym rachunku działa. Działanie pełnomocnika na rachunku polega na dokonywaniu transakcji na papierach wartościowych, w wyniku których na rachunku zmarłego klienta generowany jest przychód z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Ponieważ Dom Maklerski nie ma informacji o śmierci klienta, wystawia informacji PIT-8C dla zmarłego klienta, zawierającą zestawienie przychodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych dokonanego przez pełnomocnika klienta. Informacja ta zostaje zwrócona przez Urząd Skarbowy z informacją, iż klient nie żyje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Dom Maklerski po uzyskaniu wiarygodnej informacji o śmierci klienta powinien wystawić informacje PIT-8C dla pełnomocnika działającego na rachunku klienta...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji kiedy Dom Maklerski uzyska wiarygodną informację o śmierci klienta, dla którego została wystawiona informacja PIT-8C w związku z przychodem wygenerowanym na rachunku zmarłego klienta przez jego pełnomocnika, Dom Maklerski nie powinien wystawiać informacji PIT-8C dla pełnomocnika klienta. Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dom Maklerski zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C dla podatnika. Podatnikiem w opisywany przypadku jest klient - osoba dla której Dom Maklerski prowadzi rachunek papierów wartościowych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy klientem a Domem Maklerskim. Pełnomocnik jest jedynie osobą, którą klient upoważnił do działania na rachunku w jego imieniu. Zgodnie z art. 95 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Ponieważ pełnomocnictwo jest formą przedstawicielstwa, gdzie umocowanie do działania w cudzym imieniu wynikają z oświadczenia reprezentowanego, działania na rachunku klienta podejmowane przez pełnomocnika pociągają skutki bezpośrednio dla klienta. Stąd przychód generowany na rachunku klienta jest przychodem klienta, a nie pełnomocnika i Dom Maklerski nie może w sposób sztuczny przypisywać takiego przychodu pełnomocnikowi.

Wnioskodawca podkreśla, iż niewłaściwe jest też wystawienie informacji PIT-8C dla zmarłego klienta. W opisywanej sytuacji było ono jednak uzasadnione brakiem wiedzy Domu Maklerskiego o śmierci klienta. W sytuacji kiedy Dom Maklerski posiada już informacje o śmierci klienta, nie może wystawić informacji PIT-8C dla zmarłego. Zgodnie bowiem z art. 8 Kodeksu cywilnego, każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną tj. zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków, w tym również obowiązków podatkowych. Zdolność prawna człowieka ustaje z chwilą śmierci, stąd sporządzenie przez Dom Maklerski informacji PIT-8C, która rodzi określone obowiązki prawnopodatkowe, dla zmarłego klienta jest bezcelowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że nin. interpretacja dotyczy kwestii będącej przedmiotem zapytania, tj. obowiązków Wnioskodawcy do wystawienia informacji PIT-8C dla pełnomocnika działającego na rachunki Klienta.

Natomiast tut. Organ nie odniósł się do kwestii poruszanej przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, tj. prawidłowości wystawienia informacji PIT-8C dla zmarłego Klienta. Powyższe bowiem wykracza poza zakres zapytania przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl