ILPB1/415-661/13-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-661/13-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni ma zamiar zakupić urządzenie laserowe do wykonywania zabiegów medycyny estetycznej. Wartość zakupionego urządzenia wynosić będzie około 140 tysięcy zł netto. Zapłata dostawcy za zakupione urządzenie nastąpi przelewem bankowym w ciągu 7 dni od daty wystawienia faktury VAT. Wystawienie faktury VAT jak również zapłata za dostarczone urządzenie będzie miało miejsce w lipcu 2013 r. Urządzenie zostanie przyjęte na stan środków trwałych w miesiącu lipcu. W tym też miesiącu nastąpi rozpoczęcie jego użytkowania. Urządzenie jako podlegające amortyzacji Wnioskodawczyni zamierza zamortyzować jednorazowo w koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w lipcu.

Zainteresowana zaznacza, ze spełnia wymogi do dokonania jednorazowej amortyzacji w trybie art. 22k ust. 7. Zakup urządzenia nastąpi przy wykorzystaniu środków z zaciągniętego kredytu. Nie będzie to kredyt kupiecki - udzielony przez dostawcę stosowany w sprzedaży ratalnej, lecz kredyt udzielony przez bank z okresem spłaty 24 miesiące.

Spłata pierwszej raty kredytu na konto banku obejmującej zarówno spłatę pożyczonego kapitału jak i spłatę odsetek od kapitału nastąpi w miesiącu sierpniu 2013 r., a spłata ostatniej raty nastąpi w miesiącu lipcu 2015 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni w sytuacji zaistnienia przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie zobowiązana do dokonania korekty jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w sytuacji zakupu urządzenia laserowego ze środków pochodzących z kredytu bankowego w kontekście przepisów art. 24d ust. 6-9 w związku z art. 24d ust. 1-5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, korekta odpisu jednorazowej amortyzacji nie będzie konieczna.

Warunki dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego określone zostały przez ustawodawcę w art. 22k ust. 7 oraz 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tymi przepisami podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej oraz tzw. mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 klasyfikacji z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 tysięcy euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja może być dokonana nie wcześniej niż w miesiącu w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. W opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym zakupione urządzenie laserowe do wykonywania zabiegów medycyny estetycznej zostanie zakwalifikowane do grupy 8 Klasyfikacji środków trwałych podgrupa 802 - sprzęt medyczny. Podatnik dokonujący zakupu posiada status tzw. małego podatnika. Miesiącem wprowadzenia urządzenia do ewidencji środków trwałych będzie lipiec 2013 r. Wartość urządzenia w przeliczeniu na walutę euro wyniesie ok. 34.150 euro.

W art. 24d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł przepis obligujący podatnika do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwot wynikających z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikające z umowy albo innego dokumentu w określonym terminie od upływu terminu płatności.

W art. 24d ust. 6 ustawodawca rozciągnął stosowanie przepisu art. 24d ust. 1-5 w przypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowej sytuacji zdarzenia przyszłego na okoliczność zakupu urządzenia zawarta zostanie umowa sprzedaży zobowiązująca nabywcę do dokonania zapłaty pełnej kwoty należnej z tytułu zakupu urządzenia przed dokonaniem jego dostawy w terminie 7 dni od dnia wystawienia faktury. W momencie dokonania dostawy nastąpi wprowadzenie urządzenia na stan środków trwałych i rozpoczęcia jego użytkowania. W lipcu nie istnieją żadne formalno-prawne przeszkody do dokonania jednorazowej amortyzacji zakupionego urządzenia. Należy zauważyć, iż podstawą wprowadzenia urządzenia do ewidencji środków trwałych i jego jednorazowej amortyzacji jest dokument zakupu - faktura VAT wystawiona przez sprzedawcę. W momencie dokonania dostawy i zapłaty wynikającej z wystawionej faktury obowiązki finansowe wynikające z umowy sprzedaży zostają zrealizowane przez nabywcę w 100% a przedmiot sprzedaży staje się jego własnością.

W związku z zakupem urządzenia Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć z Bankiem umowę kredytową. Umowa Kredytowa jest w istocie rzeczy odrębnym zobowiązaniem Wnioskodawczyni do spłaty kredytu wobec banku, a nie do spłaty wartości przedmiotu sprzedaży wobec dostawcy. W przedmiotowej sprawienie mamy do czynienia ze sprzedażą ratalną w kredycie kupieckim udzielonym przez dostawcę, gdyż należność zostaje uregulowana w całości przed dostawą urządzenia. W umowie z bankiem a nie w umowie z dostawcą ustalone zostaną warunki udzielenia kredytu, wysokość jego oprocentowania i poszczególne terminy spłaty. Stronami umowy kredytowej będzie Wnioskodawczyni oraz Bank.

Zdaniem Zainteresowanej, obowiązek korekty jednorazowej amortyzacji w przypadku sfinansowania zakupu ze środków zaciągniętego kredytu nie wynika z przepisów art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni przepisy o obowiązkowej korekcie kosztów nie mogą zostać zastosowane do spłaty zobowiązań wynikających z zawartej umowy kredytowej z bankiem, gdyż podstawą do ujęcia w kosztach podatkowych jednorazowej amortyzacji nie jest wartość zakupionego urządzenia wynikająca z zawartej umowy kredytu bankowego, lecz wartość urządzenia wynikająca z zawartej umowy sprzedaży, z której wynikające zobowiązanie do zapłaty zostało uregulowane w całości i terminowo na podstawie faktury VAT wystawionej przez dostawcę.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni w przypadku dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pełnej wartości środka trwałego zakupionego przy wykorzystaniu kredytu bankowego, lecz opłaconego dostawcy w całości w miesiącu wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, nie istnieje obowiązek korekty tego odpisu w kolejnych miesiącach w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy. Z przepisu art. 22 ust. 1 cyt. ustawy wynika zatem, iż by wydatki poczynione przez podatnika można uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być poniesione w sposób celowy. Podatnik więc podejmując więc decyzję o dokonaniu wydatku, musi być przeświadczony o racjonalności, z punktu widzenia prowadzonej przez niego działalności, wydatkowania środków finansowych.

Jednocześnie zauważyć należy, ze obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zakupić urządzenie laserowe do wykonywania zabiegów medycyny estetycznej. Zapłata dostawcy za zakupione urządzenie nastąpi przelewem bankowym w ciągu 7 dni od daty wystawienia faktury VAT. Urządzenie jako podlegające amortyzacji Wnioskodawczyni zamierza zamortyzować jednorazowo w koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22k ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakup urządzenia nastąpi przy wykorzystaniu środków z zaciągniętego kredytu. Nie będzie to kredyt kupiecki - udzielony przez dostawcę stosowany w sprzedaży ratalnej, lecz kredyt udzielony przez bank.

W myśl art. 24d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Zgodnie z art. 24d ust. 6 ww. ustawy przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych, do tej części odpisów amortyzacyjnych, które podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów.

Jednakże jak wskazano we wniosku na okoliczność zakupu urządzenia zostanie zawarta umowa sprzedaży zobowiązująca nabywcę do dokonania zapłaty pełnej kwoty należnej z tytułu zakupu urządzenia przed dokonaniem jego dostawy w terminie 7 dni od wystawienia faktury. Zatem w przedmiotowej sprawie w momencie dokonania dostawy i zapłaty wynikającej z wystawionej faktury obowiązki finansowe wynikające z umowy sprzedaży zostają zrealizowane przez nabywcę w 100%, a przedmiot sprzedaży staje się jego własnością.

W związku z zakupem Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć z Bankiem umowę kredytową. Umowa kredytowa jest w odrębnym zobowiązaniem Zainteresowanej do spłaty kredytu wobec Banku.

W konsekwencji przepisy art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ podstawą ujęcia odpisu amortyzacyjnego w kosztach uzyskania przychodu nie jest wartość zakupionego urządzenia wynikająca z zawartej umowy kredytu bankowego, lecz wartość urządzenia na podstawie zawartej umowy sprzedaży, z której wynikające zobowiązanie do zapłaty zostało uregulowane w całości i terminowo na podstawie faktury VAT wystawionej przez dostawcę.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni w sytuacji zaistnienia przedstawionego zdarzenia przyszłego nie będzie zobowiązana do dokonania korekty jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kontekście przepisów art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że wydając przedmiotową interpretację odniósł się wyłącznie do stanowiska Wnioskodawczyni odnoszącego się do zadanego we wniosku pytania dotyczącego możliwości skorygowania kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl