ILPB1/415-64/12-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-64/12-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu 17 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia dochodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo, które m.in. obejmuje ubój drobiu rzeźnego. Podatkowo rozlicza się według zasad ogólnych (stawka liniowa). Przychody ze sprzedaży za rok 2010 wynosiły 28.453.000 zł - czyli znacznie przekroczyły kwotę 1.200.000 EURO w przeliczeniu na PLN. W związku z tym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości z 29 września 1994 r. Zainteresowany jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, które oczywiście są prowadzone. W miesiącu sierpniu 2011 r. w ramach tego samego przedsiębiorstwa uruchomiono dodatkowo chów drobiu rzeźnego. Zaszłości związane z tym przedsięwzięciem były w roku 2011 prowadzone łącznie księgami rachunkowymi całego przedsiębiorstwa, z odpowiednim rozbiciem analitycznym poszczególnych działów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może rozliczyć podatek dochodowy za rok 2011 na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednim rozbiciem na:

* pozarolniczą działalność gospodarczą,

* działy specjalne produkcji rolnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ zgodnie z ustawą o rachunkowości miał obowiązek i prowadził księgi rachunkowe dla całego przedsiębiorstwa (łącznie z chowem drobiu rzeźnego) - dlatego nie zawiadomił Urzędu Skarbowego o zamiarze prowadzenia ksiąg dla działu specjalnego produkcji rolnej. Z danych tych (analityki księgowej) można ustalić wysokość przychodów, kosztów oraz wyniku finansowego. Wobec powyższego Zainteresowany uważa, że może prawidłowo rozliczyć podatek dochodowy za rok 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 4 tego przepisu:

Zgodnie z tym przepisem źródłami przychodów są:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4),

Z powyższego wynika, iż pozarolnicza działalność gospodarcza jest jednym z odrębnych źródeł przychodów. Natomiast kwalifikacja uzyskiwanego przysporzenia majątkowego do odpowiedniego źródła przychodów zależy od rodzaju zdarzenia prawnego, w związku z którym przysporzenie to powstaje.

Wskazać przy tym należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera własną definicję działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Sposób opodatkowania dochodów z chowu drobiu rzeźnego zależy od tego czy tę hodowlę Wnioskodawca prowadzi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, czy też stanowi odrębne źródło przychodów jako działy specjalne produkcji rolnej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy.

Skoro Wnioskodawca prowadząc przedsiębiorstwo obejmujące m.in. ubój drobiu rzeźnego w sierpniu 2011 r. w ramach tego samego przedsiębiorstwa uruchomił dodatkowo chów drobiu rzeźnego, to przychody uzyskiwane z tego tytułu stanowią przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawca nie może rozliczyć podatku dochodowego za rok 2011 na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednim rozbiciem na pozarolniczą działalność gospodarczą i działy specjalne produkcji rolnej bowiem uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu chowu drobiu rzeźnego winny być połączone z uzyskiwanymi przez Zainteresowanego przychodami z działalności gospodarczej - w zakresie uboju drobiu rzeźnego - oraz rozliczane razem w ramach jednej działalności gospodarczej zgodnie w wybraną formą opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl