ILPB1/415-628/11-6/AA - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia trenera szkoleń w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-628/11-6/AA Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia trenera szkoleń w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 18 lipca 2011 r., 20 lipca 2011 r. oraz 26 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia w projekcie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia w projekcie, oraz w zakresie opodatkowania wkładu własnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 7 lipca 2011 r. Nr ILPB1/415-628/11-2/AA, ILPP2/443-727/11-2/AD na podstawie art. 169 § 1, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 12 lipca 2011 r., natomiast w dniach 18 lipca 2011 r., 20 lipca 2011 r., i 26 lipca 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i rozliczającą się na zasadach ogólnych w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi doradcze i szkoleniowe. Usługi szkoleniowe - w części - wykonuje realizując projekty dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Umowy o dofinansowanie są podpisywane z Instytucjami Pośredniczącymi lub Instytucjami Wdrażającymi.

Obecna umowa została podpisana z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Poprzednie umowy zawarte były z: Urzędem Marszałkowskim A, Urzędem Marszałkowskim Woj. B, Urzędem Marszałkowskim Woj. C oraz Wojewódzkim Urzędem Pracy. Dotacje które otrzymuje są dofinansowaniem ogólnym, przeznaczonym na pokrycie kosztów w ramach realizowanego programu. Zainteresowana zobligowana jest również do prowadzenia wyodrębnionej księgi podatkowej (KPiR) oraz konta bankowego na rzecz projektów, zgodnie z zasadami finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W ramach otrzymanego dofinansowania jako beneficjent, realizuje bezpośrednio zadania określone w projektach m.in. koordynatora projektu, trenera szkoleń.

Za realizację tych szkoleń otrzymuje wynagrodzenia udokumentowane notą księgową bowiem jako projektodawca nie ma możliwości innego udokumentowania kosztu. Wnioskodawczyni w 2009 r. otrzymała interpretację indywidualną wydaną przez Izbę Skarbową w Poznaniu potwierdzającą fakt zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia koordynatora zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsza decyzja nie dotyczyła jednak wynagrodzenia pobieranego jako trener, gdyż ówcześnie taka sytuacja nie miała miejsca. Wnioskodawczyni pobrała do dnia dzisiejszego trzy wynagrodzenia jako trener z obecnie realizowanego projektu dofinansowanego ze środków UE. Pierwsze wynagrodzenie wypłacono w kwietniu 2011 r., drugie w maju 2011 r., trzecie w czerwcu 2011 r. Wynagrodzenia zostały rozliczone notą księgową, jako, że będąc jednocześnie beneficjentem projektu nie ma możliwości zawarcia umowy "sama ze sobą". Jest to taka sama sytuacja jak w przypadku pełnienia funkcji koordynatora projektu. W związku z realizacją projektów szkoleniowych ponosi koszty związane z tymi zadaniami, które w części są zwracane przez uczestników szkoleń lub ich pracodawców w postaci wnoszonego przez nich wkładu własnego. Kwota wkładu musi stanowić co najmniej 20% (dla mikro i małych firm) oraz 30% (dla średnich firm) przypadających na danego uczestnika szkolenia kosztów projektu objętych pomocą publiczną. Na podstawie zawartych umów z lP dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację projektu otrzymuje w wysokości pomniejszonej o sumę wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorstwa biorące udział w projekcie. Łączna kwota wkładu własnego pracodawców oraz dofinansowanie z lP w całości pokrywają poniesione koszty na realizację projektu. Zatem wartość projektu uwzględniona we wniosku o dofinansowanie projektu równa się dofinansowaniu z lP oraz wkładowi własnemu. Projekt rozliczany jest zatem łącznie jako suma dofinansowania i wkładu własnego przedsiębiorstw. Wpłaty wkładu własnego przedsiębiorstw dokumentowane są fakturami VAT. Do kwoty netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%. Wkład własny wnoszony jest w całości w postaci gotówki. W związku z opisanymi zdarzeniami i wątpliwościami co do prawidłowości działań Wnioskodawczyni prosi o interpretacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia w projekcie.

Czy otrzymane wynagrodzenia za realizację zadań w projekcie (trener szkoleń) stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z działalności gospodarczej, czy ewidencja wynagrodzenia notą księgową jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenia beneficjenta, za realizację zadań w projekcie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Przychód ten stanowi przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie ww. art. ustawy o PIT.

Ponadto Zainteresowana uważa, że jako beneficjent i jednocześnie osoba pełniąca różne funkcje w ramach realizowanego projektu, tj. koordynatora projektu, czy też trenera nie może podpisać sama ze sobą umowy (nie może sam siebie zatrudnić na podstawie żadnej z obowiązujących umów), nie może więc wystawić sama dla siebie ani rachunku, ani faktury za świadczone usługi. Wobec powyższego jedynym możliwym rozwiązaniem, zdaniem Wnioskodawczyni pozostaje nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższych przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r. Z tym dniem ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie przepisów art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r. bank przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Ust. 3 wymienionego w zdaniu poprzednim artykułu stanowi, iż Instytucja, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie, informuje beneficjenta o zmianie instytucji dokonującej płatności, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Stosownie do treści art. 111 ust. 1 ww. ustawy, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 2 znowelizowanej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W świetle art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b.

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

* realizację projektów przez jednostki budżetowe,

* płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

* dotacje celowe dla beneficjentów,

* realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

* realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 cytowanej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ze złożonego wniosku wynika, że Zainteresowana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi doradcze i szkoleniowe. Usługi szkoleniowe - w części wykonuje realizując projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zainteresowana jako beneficjent dotacji, realizuje bezpośrednio zadania określone w projektach m.in. koordynatora projektu, trenera szkoleń. W celu udokumentowania swojego wynagrodzenia Wnioskodawczyni wystawia notę księgową. Umowy o dofinansowanie są podpisywane z Instytucjami Pośredniczącymi lub Instytucjami Wdrażającymi. Obecna umowa została podpisana z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że Zainteresowana realizuje projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskując przychody w ramach tej działalności, a nie jako zatrudniona do realizacji przedmiotowego projektu.

Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego środki nie będą stanowić wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, dochody uzyskiwane w 2011 r. przez Wnioskodawczynię - osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania z tytułu pełnienia funkcji trenera szkoleń w ramach realizacji projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, przekazywane w formie dotacji z budżetu państwa, korzystają w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do kwestii dokumentowania wypłaconych wynagrodzeń za realizację szkoleń, tut. organ zauważa, iż środki otrzymane z tytułu realizacji tych szkoleń nie stanowią dla Wnioskodawczyni dodatkowego wynagrodzenia, lecz - jak wykazano wcześniej - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie następuje zatem w tym przypadku konieczność odrębnego dokumentowania notą księgową (dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych) faktu ich pobierania przez Wnioskodawczynię. Zatem kwestia dokumentowania sposobu wykorzystania otrzymanej dotacji (w przedmiotowej sprawie wynagrodzeń notą księgową) jest podatkowo neutralna.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że w dniu 1 sierpnia 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu własnego nr ILPB1/415-628/11-7/AA.

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl